Sidebar

21
Чет, Ное
Понеделник, 20 Февруари 2012 10:30

ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!: Ползи и ефективност

От

Колкото и да са малко (в световен мащаб) хората, които карат модерни електромобили, такива вече има в голям брой държави. Фактът, че карам електрическа кола, не ме 'спасява', обаче. Лесно е да се радваш на супер ниския разход на средства за придвижване, но дори да не спираш на бензиностанция, погледът ти не може да пропусне покачващите се цени на горивата и с тях - буквално всичко останало. Купувам сутрешната си малка бутилка минерална вода, която вчера струваше 50 ст., а днес ми поискаха 5 повече. С други думи, за да се възползваме от ефективността на електромобилите и да намалим зависимостта от петрола, трябва да ускорим тяхното възприемане и разпространение, като ги направим, обаче, сериозна алтернатива, а не следващия 'монопол', от който някой ден отново да сме зависими. Става дума за бъдещите цени на електроенергията, разбира се. Тази мисия има много направления и с нашата кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! тръгваме по колкото може повече от тях. Сега темата е ползи и ефективност на електромобилите...

Факт е, че когато купуваме някакъв продукт, го оценяваме най-вече по степента на лични ползи, които може да ни осигури. Автомобилите са лични средства за придвижване и са се превърнали в 'наши крепости', зад чиито врати личното ни пространство оформяме по свой вкус и според персоналните ни нужди. Електромобилите не правят никакво изключение в случая и логично ще бъдат избирани по това, което могат да ни осигурят в личен план. За щастие, обаче, човешкото мислене се развива в много положителни посоки и в случая една от тях е 'погледът извън нас', като целта е електромобилите да се разработват по такъв начин, че да осигуряват и други ползи, което всъщност е една стъпка напред в осмисляне на понятието ефективност. Най-важното направление тук  е околна среда и след като разделихме ползите основно на лични и природосъобразни, да видим какво има във всяка от двете (както и в други) посоки.

Лични ползи

1. Разход

"Колко харчи?", е въпросът който отеква като ехо преди повечето покупки на коли. Постоянно покачващите се цени на течните горива го правят дори още по-болезнен и като че ли буквално го залепват за устата ни. В същото време пък болезнено установявам, че по улиците изобилства от шофьори, които вероятно постоянно мърморят колко скъпи са горивата, но в същото време натискат педала до ламарината, вдигат шум до бога, пръскат газове като фонтан пръски на всички посоки и тормозят и без това изтормозените си коли, както и всички наоколо. Това е наистина крещящо противоречие и от другата страна са електромобилите, при които 'противоречието' е не по-малко крещящо, но в полезна и ефективна посока. Да, пак може да натискате педала до долу (не ви провокирам да го правите), но най-много да 'произведете' една идея повече от нещо като леко свистене от електромотора.

Електромобилите изразходват средно 15 кВтч електроенергия на 100 км, което по днешните цени реално означава разход от 2-3 лв/100 км в зависимост от тарифата, на която зареждате. Ето, толкова харчи Cool.

Точно в десетката, като говорим за ползи и ефективност - въпросният задвижващ агрегат е много по-ефективен от двигателя с вътрешно горене:

  • Разполага с пълния си въртящ момент от нулеви обороти
  • Работи много по-тихо
  • Нуждае се от много по-малко сервизно обслужване
  • Няма нужда да го загрявате сутрин в студени дни
  • Нито пък да го охлаждате с шумна перка в горещи
  • Не работи (излишно) на място в трафика
  • Има много по-малък обем - заема много по-малко място
  • Може да работи до пиковите си обороти без многостепенна трансмисия

Има и още, обаче, защото електромоторът е само една малка част (макар и основна) от електромобила. Вече споменахме, че работи много по-тихо от двигателите с вътрешно горене и честно казано до определена скорост въобще няма какъвто и да било шум и това определено ви поставя в една доста по-комфортна откъм шумово замърсяване обстановка. Дали липсата на шум ще ви се отрази 'лошо', защото няма да се ориентирате по звука дали и как работи електромоторът, както сте свикнали в конвенционалната си кола? Хм, това е основателен въпрос, но ви гарантирам, че тракащият вибриращ (за съжаление и от най-новите все още има такива) дизел няма да ви липсва, а освен това уредите на арматурното табло на електромобилите обикновено дават достатъчно информация за работата на системата.

2. Зареждане

Тук определено нещата са доста удобни, в личен план. В обществен - все още не. Електромобил може да заредите от всеки обикновен контакт, макар че е за препоръчване да го правите чрез стенно (външно) зарядно устройство. Това може да стане в личния ви гараж или в този по месторабота, както и на паркинг на търговски или друг обект. Когато се приберете вечер от работа в къщи, включвате зарядния кабел към стенния контант или зарядно устройство в гаража, но за препоръчване е да настроите зареждането да започне в по-късните часове по две причини. Първо, след 12 сте на нощна тарифа и второ, тогава натоварването върху мрежата е по-малко. стандартното зареждане на повечето съвременни електромобили отнема 6-8 часа, въпреки че има и модели, които се справят за 4 часа и когато сутринта стане време да потегляте, колата ви ще бъде заредена догоре. Няма да има нужда от изнервящо отбиване на бензиностанция сред и без това задушаващия трафик, а това ще ви лиши и от не особено желаната 'екстра' да вдъхвате 'приятни' горивни изпарения.

Редно е, разбира се, да отбележим, че на този етап нещата все още не са достатъчно удобни и ефективни в обществен план. Зарядна инфраструктура за електромобили в България липсва, като не броим десетината места за зареждане в София (виж нашия Локатор на зарядни точки СПОДЕЛИ ЗАРЯДА! в дясната колона на главната страница на eCars.bg), което все пак е старт, както и някое и друго устройство в страната. Това е пречка за дългите пътувания, предвид 'стандартния' пробег от около 150 км с едно зареждане на повечето електромобили и засега от всичките им удобства може да се възползвате най-вече в населени места или за преходи в рамките на тези 150 км. Инфраструктурата така или иначе вече започна да се 'ражда' и ако не тази, през следващата година вече ще разполагаме със стотици зарядни станции в страната.

3. Управление и комфорт

За самото управление на електромобилите ще е нужно известно свикване. Ускорението е плавно и безшумно, няма смяна на предавки, но с отпускане на педала за ускорение колата може да започне да намалява чрез системата за регенериращо спиране, което отначало може да усещате като несвойствено. Това провокира и вече добилото известност 'шофиране с един педал' - в градския трафик системата за регенериращо спиране може да спре колата и без да натискате педала на спирачката - просто ще трябва да се научите да преценявате разстоянията.

Идеята обаче е да обърнем внимание на едно друго управление и произтичащия от него комфорт. Електро колите ще могат да се управляват по множество начини чрез приложения за мобилни телефони, например, като още за първите масови модели електрически коли вече има разработени такива, и от самите автопроизводители, и от други компании.

Ето ви един пример за удобно (дистанционно) управление и произтичащ от него комфорт: Когато през лятото оставите колата си на синя зона, отидете да свършите работа или да напазарувате, когато се върнете в нея обикновено е доста топличко, нали? Е, с електромобил и мобилно приложение нещата изглеждат така: паркирате на място за зареждане, което може да бъде в рамките на синя зона или на друго, включвате своята електро кола да се зарежда и отивате по задачи. Междувременно, чрез мобилния си телефон изпращате команда на климатика да се включи. Хей, не 'точат' ли здраво климатиците батериите на електромобилите? Да, климатичната система обича 'да си похапва' от батерията, но климатикът работи докато зареждате колата и това не е за сметка на наличния в батерията заряд. Колата, разбира се, си е заключена и в нея не работи нищо друго, освен климатичната система. Иначе казано, когато след час се върнете, ще влезете в приятно охладена кола, при това (до)заредена с енергия – процес, който също може да управлявате дистанционно. Ммм, нямам търпение да пробвам Laughing.

'Личната' тема стана твърде дълга и въпреки че има още не малко лични ползи от електромобилите, да минем към не по-маловажните други полезни направления.

Други ползи

1. Околна среда

Очевидно говорим за нещо много по-чисто - придвижването на електроенергия не генерира въглеродни емисии и въпреки че на това се обръща по-малко внимание - също допринася и за намаляване на шума. Няма и фини частици, които за щастие много от новите модели конвенционални коли вече също улавят с вградени специализирани филтри. По-малко въглеродни емисии означават по-добра борба с глобалното затопляне, но за да сме обективни, не можем да не отчитаме факта, че при 'мръсно' производство на електроенергия се генерират големи количества вредни емисии. Скорошно проучване в Китай, например, показва, че електрическите превозни средства може да са причина за още по-голямо замърсяване от конвенционалните, задари произвежданата чрез въглища електроенергия. С други думи, ако производството на енергия не се контролира чрез съвременни филтриращи системи или просто с използване на възобновяеми енергийни източници, ефективността на електромобилите няма да се оползотворява добре.

2. Електрически мрежи и по-ефективно оползотворяване на електроенергията

Електромобилите са още един сериозен повод да обновим старите си електрически мрежи, да добавим интелигентни електромери и да оползотворяваме много по-добре производството на електроенергия. Мнозина вече изказват сериозни опасения, че бум не електромобилите ще предизвика срив в електро системите, макар че изчисленията на операторите показват, че това е малко вероятно. Факт е, обаче, че зареждането на една електромобилна батерия създава определено натоварване, което увеличено многократно може да доведе до сривове. За тази цел са нужни интелигентни електромери, които да управляват процесите на зареждане в зависимост от натоварването на мрежите. Колкото до по-ефективното оползотворяване на електроенергия - всеизвестен факт е, че нощното време не е особено добро за електро компаниите, които все така произвеждат ток, който обаче се използва много по-малко. И понеже няма ефикасни решения за съхранение на електроенергия, производството не спира и загубите не са малки. Електромобилите са нещо като 'с един удар два заека' в това направление - с тях хем ще се използва много повече електроенергия през нощта, хем вече се разработват Vehicle to Grid системи, с които заредената в батерията на електромобил енергия ще може да се отдава обратно към мрежата при нужда.

3. Нови работни места и участие на различни браншове

Не че конвенционалните коли не ги създават (работните места), но тук говорим са ново обучение, квалификации и нови специалисти, които ще бъдат нужни в процеса на развитие на електрическата мобилност. Вече стана дума за приложенията за мобилни телефони, с които ще се управляват електро колите и това също ще е ново голямо търговско направление. Операторите на мобилни мрежи ще могат като никога досега да се включат в автомобилния сектор и да предлагат множество услуги. Електроразпределителните дружества ще бъдат основен играч в електрическата мобилност, но петролните компании определено не седят със скръстени ръце - вероятно не знаете, но British Petroleum, например, вече е инвестирала над €700 милиона във вятърни паркове ...

Е, засега ви оставяме с тази доста солидна порция ползи и ефективност, а утре ще бъдем на 'обратната' тема - недостатъците на електромобилите.

Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!

Прочетено 1878 пъти Последна корекция Събота, 24 Март 2018 16:11
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.