Sidebar

23
Съб, Ное
Сряда, 22 Февруари 2012 11:45

ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!: Как се зарежда?

От

Темата за зареждането на електромобилите всъщност е в най-голяма степен причина за въпроса "Кокошката или яйцето?", затова кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! продължава с преглед на типовете зареждане на електромобили и устройства за осъществяване на процеса. Предвид по-малкия брой компоненти и системи в електрическите превозни средства, спрямо конвенционалните автомобили, зареждането и цялата гама от услуги в това направление най-вероятно ще се развиват много повече от сервизната поддръжка, която сега съставлява основна част от бизнеса на автопроизводителите...

Как се зарежда електромобил

Основните типове зареждане на електрически превозни средства са кабелен и безжичен. Засега кабелът определено доминира като вариант и затова започваме с този тип зарядни връзки.

Стандартно зареждане

В момента това е масовият тип зареждане и тенденцията е в близките години той да остане основен. Стандартното (бавно) зареждане обикновено отнема 6-8 часа, но вече има и модели, при които времето за зареждане е сведено до 4 часа. Всеки електромобил е оборудван със заряден порт, но единен световен стандарт (като при конвенционалните коли) засега няма, макар вече да има някои разпространени стандартни конектори, като J1772, с какъвто са оборудвани Nissan LEAF и Mitsubishi i-MiEV, например. Разполагате и със специален кабел, който включвате в зарядния порт на електромобила и съответно в обикновен домакински контакт или домашно/служебно зарядно устройство или обществена зарядна станция/електро колонка. Като на снимката отдолу - наистина е толкова лесно... и комфортно.

Паркираш, включваш в електро колонката и сядаш да си пиеш кафе

Всъщност, процедурата на снимката по-скоро можем да наречем 'допълване'. Докато изпиете едно кафе, прегледате някои неща в интернет или просто си почивате, от обществена зарядна станция за стандартно зареждане ще получите 'сок' за примерно десетина километра. Затова, стандартното зареждане обикновено се прави нощем в гаража, когато и тарифата е по-ниска, и колата (обикновено) не ви трябва. Така, сутрин потегляте със зареден електромобил, не ви предстоят изнервящи спирания по бензиностанции и в повечето случаи ще имате заряд поне за още два дена.

Това задоволява повечето от първите собственици на електромобили, но е пределно ясно, че мнозина ще се нуждаят от по-бърз вариант...

Бързо зареждане

Бърза зарядна станция
Бърза зарядна станция
До съвсем скоро цените на бързите зарядни станции бяха доста солени ($40,000-50,000), но технологиите се развиват, което обикновено води до понижаване на цените. Започваме с това важно уточнение, защото разпространението на бързи зарядни станции наистина зависи много от цените и понижението, за което говорим е дело на Nissan. Година след пазарния дебют на своя масов електромобил - LEAF - Nissan реши, че е време за атака и в 'зарядното пространство' и обяви, че ще произвежда бързи зарядни станции на цена от около $10,000.

Но колко бързо се зарежда на бързите зарядни станции? На сегашните - за 30 минути или до 80% от капацитета за 20 минути. Работи се и за по-бързи варианти, като този на BMW и Siemens, които на този етап под бързо разбират до 15 минути.

Бързото зареждане е доста натоварващ за батериите процес и въпреки че няма официално ограничение, производителите препоръчват повече стандартното, с използване на бързи зарядни станции по-скоро за кратко дозареждане, отколкото за цялостно зареждане.

Снимката отдясно показва красноречиво разликата - бързите зарядни станции (работещи на 400V) са (някои доста) по-обемисти от стандартните, което ограничава възможностите за монтаж.

Самото зареждане е като при стандартните станции - просто свързвате кабела на станцията с електромобила, плащате и стартирате зарядния процес. Станциите са защитени от атмосферните влияния и изключват автоматично подаването на електроенергия при изваждане на кабела или иначе казано, няма никаква опасност 'да ви хване' ток.

Безжично зареждане

Тук и да искате няма как да ви хване ток. Минаваме към безжичното зареждане, което засега е по-скоро в експериментални фази. Halo IPT вече демонстрира технология от този тип, която работи по следния начин. Свързан (обикновено подземно) с електрическата мрежа предавател(плоча), вграден в пътната настилка или просто монтиран върху нея (примерно, на парко места на търговски обекти) излъчва електромагнитно поле. Просто паркирате над обозначения предавател и вграденият във вашия електромобил приемник може да започне да получава по индуктивен пък излъчваната електроенергия. Процесът е безопасен за хората и е несравнимо по-комфортен, поради липсата на каквито и да било кабели. Електромобилът, разбира се, трябва да е оборудван с приемника, за който говорим и въпреки че автопроизводителите още не внасят (с малки изключения) електромобили в България, това всъщност може да се окаже добро за нас, защото с развитието на технологиите, Nissan LEAF, например, може да се появи на нашия пазар, когато вече ще се предлага с тази супер комфортна опция за безжично зареждане.

Ето, вече имате добра представа как се зареждат електромобилите и понеже не сме изчерпили темата, в следващия инфо пакет от кампанията ще ви разкажем за една алтернатива на зареждането и за разгръщането на зарядна инфраструктура, включително у нас.

Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!
Прочетено 1791 пъти Последна корекция Петък, 27 Декември 2013 23:45
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.