Батерии за електромобили – скок с 15%, но надолу!
От Мартин ХаджистойковЕвропейският консорциум SmartBatt разработва 15% по-ефективна батерия. Да видим какво означава това!
В стил мобилните телефони от началото на 90-те, сега батериите на електромобили още са обилно тежки и обемни. За щастие подобренията идват сравнително бързо, но защо да не ги позабързаме още? Такова е намерението на създателите на SmartBatt, които смятат, че на технологиите за електромобилни батерии им липсва нещо критично и съществено – лекота и малък обем. Затова, както подсказва името, целта на SmarBatt е да разработи новаторска, многофункционална, лека и безопасна система за съхранение на енергия, която да бъде интегрирана в електрически превозни средства. Но за колко леки и малки батерии става дума?
SmartBatt е създаден от девет партньора от пет държави – изследователски организации, производители и технологични компании, като Volkswagen, консултантската инженерна фирма Ricardo, шведският SP Technical Research Institute и австрийският Vehicle Safety Institute към Технологичния университет на Грац. Ние обичаме "зелените" цели и затова SmartBatt ни допада с намеренията си да подкрепя развитието на електрическата мобилност за намаляване на въглеродните емисии и забавяне на промените в климата.
Целта на екипа:
Разработване на батерия с капаците 20-400 волтова батерия с капацитет 20 кВтч, която да е с 15 процента по-лека от сегашните батерии и да осигурява постоянна мощност от 36 кВ, но и пикова от 70 кВ за до 30 секунди. Тестовата батерия по проекта надхвърля с 10 процента планирания капацитет, осигурявайки 22.92 кВтч енергия.Не бяхме на European Electric Vehicle Congress, който завърши на 22 ноември, но точно там е бил изложен прототип с горните параметри. В допълнение, екипът на SmartBatt се цели и в споделяне на опит и умения за покриване на всички аспекти на разработването на усъвършенствани технологии за батерии – за автомобилна компетентност, електронни устройства, електрически уреди, батерии, олекотен дизайн, инеженеринг, материали, безопасност, тестове и узаконяване.
Това са много, много работни направления и резултатите от тях ще можем да следим на интернет страницата на проекта, където ще се публикува информация и за тренировъчни сесии, както и работни групи и семинари с производители на превозни средства и компоненти.
С новината за планиран строеж на завод за електромобили и електробуси в България, преди Коледа определено има раздвижване в електромобилния сектор. Ще са нужни още 2-3 години проект като този на SmartBatt, както и на завода до Брезник да разгърнат потенциала си, но 15% са доста обещаващо подобрение и с тези темпове до 2015-та има логика да очакваме по-евтини електромобили с повече пробег (например 300 км при нормално шофиране, не с икономии ).
[От: Autoblog Green]
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че е полезно, ефективно, практично и качествено.