Неделя, 08 Юли 2012 20:30

ОК, имаме и соларна станция за безплатно зареждане, сега какво?

От
avtononma-ekostancia-zarezhdane-elektromobili-1

Когато в края на 2009-та започвахме работата по eCars.bg и малко след това по Национална информационна платформа ЕЛЕКТРОМОБИЛИ.БГ, си избрахме едно просто мото – "Електромобили от А до Я". Днес, на откриването на първата обществена автономна фотоволтаична зарядна станция за електромобили, пред Интер Експо Център в София, имаме повод да кажем, че още една от буквичките между А и Я в нашето мото, вече свети...

На този етап все още са малко държавите, в които има подобни автономни зарядни станции и у нас електромобилите може да са особено много, но пък вече имаме почти от всичко в електрическата мобилност. В комплект със станцията на разположение за откриването беше и електрическия Nissan Micra на Консорциум Зелена Енергия, конвертиран до електромобил от A1 Eco и за да е пълна картинката звъннахме на приятелите от Ecopowersport, които наминаха с невероятен електрически велосипед, който стоеше редом до електрически скутер от Вромос.

Станцията – автономна! Какво значи това. Накратко казано, има си 8.4 кВтч батерия, в която след соларните панели на покрива съхраняват преработената до електричество енергия от слънцето. С други думи, станцията не е свързана с електрическата мрежа, произвежда и отдава енергия сама! И както каза при откриването г-н Малчев от Зелена Енергия, "често се говори за това, че електромобилите не отделят въглеродни емисии при своето движение, но при зареждане с електроенергия от централи работещи с въглища, реално замърсяват природата индиректно - сега и това е преодоляно, с новата фотоволтаична станция, която не отделя вредни емисии, докато произвежда електроенергия."

"И колко струва зареждането?", питат журналисти Теодор Иванов от A1 Eco, при техническото представяне на станцията. "Безплатно е, засега!" Колко време ще остане такова. Това е интересен въпрос, но предвид реализацията на тази екостанция за зареждане на електромобили с финансовата подкрепа на Програмата за малки заеми на ПРООН, проектът е по-скоро в обществена полза и за популяризиране на технологията. Дали в един момент там зареждането ще се заплаща, ще стане ясно скоро и ще пишем за това специално.

avtononma-ekostancia-zarezhdane-elektromobili

Самото зареждане става с допиране на A1 Eco карта до монтираната на шкафа с електрическата инсталация малка зарядна станция и след кратка инициализация, системата подаде напрежение към включения специално за демонстрацията и тестван интензивно от eCars.bg, Opel Ampera, който от представителството на Opel и дилъра Дженеръс Ауто предоставиха, след като ги поканихме за тази приятна демонстрация.

След официалната част се почнаха и тестовете, аз подкарах електро колелото на Ecopowersport, управителят на {tooltip href="http:/baeps.org"}БАЕПС{end-link}Българска асоциация електрически превозни средства{end-tooltip} Мартин Заимов седна зад волана на Ampera, Илия Левков от ИКЕМ яхна електро скутера, а пред камерите на телевизиите постоянно имаше някой, който журналистите разпитваха за повече информация.

Нашият приятел Милен Атанасов, от Зелена светлина на БНТ пристигна с екипа си и снима всичко, барабар и обиколката ни с електро колелото и утрешното издание на предаването ще бъде посветено на откриването на станцията и всичките впечатления от събитието.

Е, да се върнем и на въпроса с безплатното зареждане. В много държави поне година две се правят подобни инициативи за стимулиране на електрическата мобилност, с предоставяне на безплатно зареждане и това е една допълнително стимулираща развитието на електрическата мобилност стъпка. Няма какво да си кривим душите – кой отказва безплатно. В рамките на две години и у нас ще има много повече зарядни станции за електромобили и ще се оформят различни схеми и цени за заплащане на общественото зареждане на електромобили. Но отсега нататък и ние ще бъдем господари на енергията, защото ще можем да зареждаме в домашни или служебни условия, а с фотоволтаични инсталации можем да караме абсолютни чисти електромобили и след покриване на разходите по инвестицията, да се движим безплатно Wink.

Колкото до въпроса какво следва, отговорите са няколко. Трябва да продължим с монтирането на зарядна инфраструктура, да последват повече доставки на електромобили и да правим повече публични демонстрации, за да може много повече хора да тестват електромобил. Веднъж качиш ли се, просто не ти се иска да слезеш. Нашата задача е да ви качим Cool!

eCars.bg / Elektormobili.bg

Прочетено 3743 пъти Последна корекция Понеделник, 09 Юли 2012 13:55
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.