Събота, 08 Септември 2012 17:28

Скоро май няма да има "бавно" зареждане на електромобили...

От
standartno zarezhdane elektromobili pod-chas

Прибираш се от работа, включваш електромобила си да се зарежда през нощта и на сутринта батерията е пълна. Удобно. И можеш да контролираш процеса по всяко време дори чрез мобилния си телефон. За първите собственици на електромобили това не е проблем, но за масовия потребител понятието "зареждане за 6-8 ч." може да е. А има ли проблем, трябва да се търси решение. Бързо зареждане? Мда, става. С уговорката, че няма много бързи зарядни станции. И ето че с изненада намираме нещо друго – по-интелигентно "стандартно" решение – бордовото зарядно на електромобила; не е ли то най-логичната цел за усъвършенстване, защото си е в самата кола, което ни прави независими от външни фактори? Отговорът е, да, и швейцарската BRUSA Elektronik AG е компанията, която първа прави голям скок в това направление, с производството на вградено (бордово) зарядно за електрически превозни средства, способно да работи на трифазен ток с мощност до 22 кВ. В резултат, това бързо зарядно устройство ще може да зарежда догоре батерия на електромобил за по-малко от час, без необходимост от специална DC бърза зарядна инфраструктура за електромобили – от контакт, свързан с трифазно електричество...

Представяте ли си какъв пробив е това? Да сведем зареждането на електромобили от 6-8 часа до няма и един. Бавното, стандартно, зареждане, имаме предвид. И за да не изглежда предложението на BRUSA като концепция за бъдещето, ще ви кажем, че то ще бъде реалност съвсем скоро, защото до края на годината електрически модели на големи автопроизводители ще бъдат оборудвани с него.

Два фактора определят времето за зареждане на електромобил: капацитетът на батерията и мощността на зарядното устройство и докато размерът на батерията варира в зависимост от модела на превозното средство, бордовите зарядни в Европа обикновено работят максимум на 3.7 кВ, което обикновено означава време за зареждане от порядъка на 6-8 часа.

Досега, бързо зареждане с мощност от 22 кВ и повече беше възможно само чрез специализирана DC зарядна инфраструктура, изискваща повече място и доста по-скъпа от стандартната, въпреки драстичния спад в цените. Защо досега? Защото BRUSA Elektronik AG успешно интегрира необходимата силова електроника в своето ново бързо зарядно устройство NLG6 (на снимката), с което на практика интегрира функциите на бързата зарядна инфраструктура (външни устройства) в едно единствено компактно устройство, което може да се монтира във всякакви ЕПС.

Самото бързо бордово зарядно не изисква скъпа външна инфраструктура, защото може да се използва и на моно-, и на дву- и на трифазни източници на електроенергия, както и на места с по-ниска мощност (в "режим" 3.7 кВ, например). На нас това ни звучи като супер постижение в битката за намаляване на времето за зареждане на електромобили и понеже сме много избирателни в информацията, която искаме да ви предлагаме – в желанието ни за по-добър живот сме заедно, нали Smile – и нямаше как да пропуснем възможността да споделим за този "пробив". Поне така гледат на него в компанията създател:

Беше голямо предизвикателство да увеличим шест кратно мощността на нашите зарядни, без да са много по-големи от стандартните ни модели. Ние вярваме, че с това драстично намаляване на времето за зареждане спомагаме за много по-лесното възприемане на електромобилите.

  Филип Мат, Главен инженер на BRUSA

О, това отива точно в сърцата ни, защото нашата мисия е обвързана с популяризиране и възприемане на електромобилите. Търсим всичко, с което те може да са полезни на теб и на всеки, който иска да е по-ефективен и щастлив. Затова няма как от сърце да не благодарим на всички тези хора в BRUSA, направили това ново устройство с цел да ни помогнат да възприемем по-лесно електромобилите. Защото и ние сме като всеки друг – свикнали сме с бързото и удобно зареждане на бензиностанция и няма как да не искаме технологиите да се подобрят така, че и с електромобилите да имаме това удобство.

Като стана дума за удобства, да не пропускаме и друг много важен елемент – сигурността. В NLG6 са приложени всички съвременни мерки за сигурност, включително принципът на галваничната изолация, за максимално ниво на безопасност в случай на инцидент, като повреда във високоволтовите връзки. Зарядните устройства на BRUSA не свързват компоненти като контролера за силовата електроника или части на електромотора при зареждане на батерията, както при други устройства и така колата и мрежата са реално разделени. С това се покриват всички стандарти за безопасност и изисквания за електромагнитна съвместимост (EMC). В тази връзка винаги е добре да има доказателство в подкрепа на определено твърдение и такова идва с успешните тестове на NLG6 направени от Асоциацията за електрически, електронни и информационни технологии VDE.

Енергийната плътност от 1.9 кВт/кг няма как да не направи новото бързо зарядно едно от най-ефикасните устройства от този тип на пазара. Чрез комуникацията между колонките за зареждане и електрическите автомобили или {tooltip}PLC{end-link}Power line communication – грижливо разяснена като "Технология, която позволява безопасен обмен на данни между колонката за зареждане и автомобила. По този начин вашият автомобил бива разпознат от колонката и детайлите за фактуриране ще ви бъдат директно изпратени. Улеснено до самия контакт." на българската Renault Z.E. страница{end-tooltip} бързото зарядно на BRUSA може да комуникира чрез зарядния кабел и ако се чудиш с какво ти помага това, всъщност става сума за неща като интернет връзка (удобно на места без "мобилно" покритие) или интелигентно зареждане (Smart Charge Communication според ISO15118).

Ако метнете едно око на сайт като www.evwind.es, ще видите с какво главоломно темпо светът преминава към възобновяема енергия. Съответно, за да се компенсира ВЕИ увеличението и за децентрализиране на енергийното производство, в бъдеще мерките за стабилизиране на мрежата ще стават все по-важни. В това отношение според BRUSA NLG6 устройството осигурява стабилност на мрежата с интелигентни функции като регулиране на мощността в пикови и "празни" периоди, както и с двупосочно действие. В момента компанията е в последен степен на подготовка на новото зарядно устройство за масово производство и с него ще могат да се оборудват нови електромобили още от октомври 2012.

Това прави новината, че модел 2013 на Nissan LEAF ще бъде серийно оборудван с 6.6 кВ бордово зарядно, малко "овехтяла" и макар да не сме чували за електромобили, които ще излизат на пазара през есента на 2012 г. с това супер готино подобрение на BRUSA, сега имаме мотив да слухтим като луди за такива новини Laughing.

Ето затова може би някои не бързат с електромобили, било то с производство или покупка – технологиите при електро моделите се развиват изненадващо бързо! Супер, това съкращава времето за чакане и е страхотно, защото по-скоро ще можем да караме електрически коли без компромиси.

[От: Green Car Congress]

eCars.bg / Elektromobili.bg

Прочетено 4208 пъти Последна корекция Неделя, 16 Септември 2012 21:15
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.