Евтини зарядни станции, пък бързо зареждане: как става това?
От Мартин ХаджистойковКакво е общото между компютъра и електромобила? Виж дали си познал/а, в края на този блог.
Ще те заведа до там, но първо да тръгнем от началото на идеята.
Как си представяш зареждането на електромобил? На своя електромобил! Повече в личния гараж или повече "на улицата"? Първият вариант е много лесен – когато тествахме Opel Ampera, за да го зареждаме просто включвахме зарядния кабел към стенен контакт. Е, не става, ако не е заземен. Ами навън? Обикновено трябват зарядни станции, нали? Пък те са скъпи. Хм, не, май не са. Като се сетя колко пари и копане трябват за изграждане на една бензиностанция и свят ми се завива - зарядните станции за електромобили ми се стуват като гевречета на цена. Пък 5-10 електро колонки можешдето се вика на много паркинги да сложиш. ОК, не е зле да има предварително изградено окабеляване, а спазването на изискванията е задължително. Все си е много по-лесно и готино – може да се направи на много места, даже и в центъра на твоя град – където гориво трудно можеш да си сипеш, нали?
Зареждането сега е бавно. Обикновено са нужни часове да се напълни батерията догоре. Ако спреш за час-два безплатно на синя зона с електромобил си е ОК – все ще заредиш за 20-40 км пробег. Но за 20 минути, например, "няма да е много ток". Пък и още са много кът електро колонките. А и стандарт за заряден конектор дори няма.
Само че има нещо, което може да помогне: да намалим цената на зарядните станции. Във Франция, например, бързата ChaDeMo електро колонка за Nissan LEAF струва €12,000. Намаление на цената, естествено, може да се постигне с увеличаване на производството. Методът ни е до болка познат и работи. Определено работи. Но големи количества бързи зарядни станции сега не са икономически смислена инвестиция. Тогава какво друго може да се направи? Има два варианта:
- Бързото зарядно устройство да се вгражда в електромобилите
- Бързите зарядни станции да са като на Tesla Motors – съставени от дузина стандартни модули, за по-ниска цена
От страна на автопроизводителите, Renault и smart имат идеи по въпроса с премахване за зарядното от зарядната станция. Малко безсмислено ли ти звучи? Ето какво. Тя, зарядната станция, без зарядно устройство вътре, вече не е много зарядна станция, ще кажеш! Но не е точно така. Вземи за пример гаражните зарядни устройства. В тях няма зарядно устройство. Ха, ха. Съвсем се оплете работата. Мне, просто зарядното си е вътре в колите. Като на Ampera, дето ти казах в началото как си я зареждахме без грижи от контакта в гаража. На зарядния кабел си има и тестер. Включваш го в контакта и ако светне зелено – ти си – вкарваш другия край в зарядния порт на електромобила и това е, зареждането може да започне. Лесно !
Но да обясня разликата между бързо и бавно зареждане. В Nissan LEAF, например, бавното зарядно е вградено в колата и ако искаш да заредиш бързо, ти трябва външно бързо зарядно. Цената на такова вече я видя по-нагоре. В Renault Zoe, обаче, който съвсем скоро ще излезе на пазара, както и в последния smart electric drive, бързото зарядно е вградено – 43 кВ за Zoe и 22 кВ за smart (което поразително прилича като показател на това на Brusa ). Това означава, че бързото зареждане винаги си е с теб – сега опира до мощност на електроенергията.
Целта на това нововъведение, разбира се, е да се намали цената на зарядната инфраструктура и в това отношение много по-голям ефект има решението на автопроизводителите. Честно казано, то прави някои идеи на производителите на зарядна инфраструктура безсмислени. С други думи, на бързото зареждане бързо започна да му се променя формата, май... Просто в един момент може да се окаже, че не ни трябват сложни бързи зарядни станции.
Защото за тези €12,000 можеш да си купиш цяла нова компактна кола. А пък бордовото бързо зарядно на електрическия smart струва €2,900 като екстра и, о, това е супер: двойно по-бързото в Zoe е БЕЗПЛАТНО – част от стандартното оборудване е. И AC-DC конверторът също е в колата. Е, дали в България ще има места, на които да се осигурява ток с нужната мощност е друг въпрос...
Но повечето хора не знаят дори каква е разликата между тези неща. По-скоро ги свързват с най-шумната рок група в света.
Това не е проблем, защото няма нужда да знаеш. А няма нужда да знаеш, защото отговорът на въпроса в началото е точно там: Компютърът и (електро) колата си приличат по това, че няма нужда да знаеш какво има под капака, за да ги управляваш. Не е никак изненадващо, че автопроизводителите прехвърлят това и към електромобилите – те просто са коли с различно задвижване и са направени така, че да не се чудим как да ги използваме – улесненията вече идват и ще става още по-лесно.
Ако искаш нещо специално да ти е лесно с електромобил и не знаеш дали ще е – питай в коментарите отдолу – така ще му намерим по-лесно леснотията .
eCars.bg / Elektromobili.bg