Идея: Как да направим безжичното зареждане по-лесно и по-евтино?
От Мартин ХаджистойковУдобството наречено безжично зареждане е обект на нови изследвания и подобрения.
Не е най-неудобното нещо на света, но да опъваш кабели от електромобила си до електро колонка вероятно е по-досадно, отколкото просто да го паркираш на място, където има вградена инсталация за безжично зареждане. Трябва "само" да спреш колата на точно определено позиция, което обаче може да е затрудняващо за някои хора. За щастие вече има вариант за отстраняване и на този потенциален недостатък, при това – тестван...
Екип от изследователи от Университета на Британска Колумбия (UBC) начело с Д-р Лорн Уайтхед (от Лабораторията по устойчиви решения в приложната физика) са разработили технология за ниско честотен безжичен пренос на енергия, базирана на магнито-динамично свързване на два въртящи се постоянни магнита в предавател и приемник, вместо да използват съществуващата резонанс-индуктивна технология.
Според екипа, системата може да пренася безжично енергия на по-големи разстояния и с висока, и с ниска честота, което вече е успешно демонстрирано при безжично зареждане на електрически превозни средства използвани от UBC Building Operations с подкрепата на Идея за иновации субсидията ({tooltip}I2I{end-link}Idea for Innovation{end-tooltip}) на ({tooltip}NSERC{end-link}Natural Sciences and Engineering Research Council of Canada{end-tooltip}).
Как работи
Въртящият се в предавателя магнит предизвиква въртене и на магнита в приемника, който се влияе от същото магнитно поле – и ето ти синхрон. В резултат, вторият въртящ се магнит генерира електрически заряд (за подробна демонстрация на системата вижте видеото).
Енергията може да се пренася и през метал, без значителни загуби (каквото и да означава това), и точно за да адресира проблема с нуждата от прецизно позициониране на колите върху предавателя при индуктивната технология, магнит-динамичната не е толкова придирчива към разминавания между предавателя и приемника. Да, така досадните опити да намерят "точното място" може да ни спести много нерви или неприятни моменти. Предавателят се контролира от много проста електроника и компоненти, а това несъмнено е важен елемент за постигане на по-ниски производствени разходи.
Сравнимо с индуктивната технология, според тестовете и тази показва около 90 процента ефективност спрямо кабелното зареждане. Пълно зареждане отнема четири часа, което позволява използване на превозното средство в рамките на пълен работен ден (осем часа).
Хубавото на тази концептуална технология е, че работата на такава ниска честота и в толкова ограничен периметър означава, че няма почти никакъв риск от интерференция с други високочестотни безжични устройства и системи в домове и на работни места. Съответно, потенциалните вредни ефекти за здравето от излагане на високочестотни електромагнитни полета, свързани с други безжични технологии, може да е проблем за тяхното разпространение. При ниско честотната безжична технология на UBC този проблем не съществува.
Ще я бъде ли?
Може и да е още на ниво университет – не на пазара – но технологията е преминала интензивни тестове след монтиране на първата безжична зарядна станция през декември 2011 г. на тестови полигон на UBC. Изцяло автоматизирана, тази система е показала отлични резултати при различни атмосферни условия, включително при сняг и дъжд, както и при минусови температури, като в процес е използвана върху множество електромобили.
Изглежда ни като по-компактна, евтина и лесна за използване система за безжично зареждане на електромобили. На вас?
[От: Green Car Congress]
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че е полезно, ефективно, практично и качествено.