Как може нашето правителство да подбутне електромобилите!
От Мартин ХаджистойковЕдна от любимите ми рубрики в eCars.bg е Полезно и ефективно. Падам си много по тези две думи. Но противно на опита ми, че в работата не трябва да залагаш на това, което ти харесва, защото често се оказва, че клиентите ти въобще не са на подобна вълна, кой не обича полезни и ефективни неща? С други думи, имам повече увереност, че такива допадат и на теб...
За щастие, в България си имаме доста автомобилни сайтове. И да пропусне човек нещо, в някой момент ще го мерне някъде. А когато нещата са приятелски, става още по-добре. Ние сме хора, които инвестират в твоето електромобилно информиране и не се определяме като "медия". Всъщност, тази инвестиция намираме на възможно най-полезна и ефективна. И както си работех по един материал, гледам Пламен Миков пуска коментар на Facebook страницата на eCars.bg. Разочарован е, при това с право – заради "несъстоялия се" подем под формата на правителствена подкрепа за електрическата мобилност у нас. И отдава това и на медийни публикации срещу тази чудесна нова технология...
Но те не са важни. Истински важното е да се работи много в положителна посока, да се информират неистово хората за предимствата на електромобилите с всичката им динамика и ефективност, така че всеки да говори с желание за този по-чист транспорт. Колкото повече се потапям във всичко това, толкова повече разбирам колко скрити послания има в електрическата мобилност и колко неподозирана ефективност има само на сантиметри под повърхността...
В Automedia добре е описана мобилизацията на французите, чийто автомобилен сектор е бая позакъсал, та няма какво да добавя. Защитават си хората, тяхното, защото германците са прекалено добри и продуктите им се харчат здраво. Скоро бях по Бавария. Чудесно е! Всичко е шпиц. Само че искам да ти кажа, че най-доброто, което можем да направим всички ние, е да спрем да въздишаме със самобичуващи фрази от типа "В Германия всичко е супер, не като тука". Да ти кажа право, германците си действат и си го правят хубаво. Ние можем също. И е супер да го правим, защото ще си подвигаме духа наред с това, че ще си правим страната по-готина.
ОК, та какво да направи нашето правителство?
Управлението е бизнес. Колкото повече пари изкарваш, толкова повече може да инвестираш в управлението си, съответно пак да те изберат. Хората, които разбират това, имат много повече подкрепа, защото си я осигуряват с взимането на добри решения в полза на своите избиратели. И тук най-лесно е да се дадат примерите от Франция, където уж финансовите стимули за електромобили щяха да паднат, но това не само няма да стане, но данъчният кредит за покупка на електромобил се вдига от 5 на 7 хиляди Евро. Айц!
Та, сега хората от ГЕРБ има какво да направят. Първото е да се информират добре за електрическата мобилност. Това е жизнено важно, защото така ще могат да взимат информирани решения, които засягат всички нас. С натрупаната информация може да се направи анализ и спрямо бюджетните разходи и бъдещите инвестиции да се намерят най-подходящите стимули за подкрепа на електрическата мобилност. Нулева ставка ДДС вече беше отрязана от бюджетната комисия в началото на тази година като предложение с мотив, че такава мярка не се предвижда от Европейските директиви. ОК, дори да е така, това трябва да се преразгледа и да се потърси вариант за прилагането му. Не искам дори да чувам сухите икономически аргументи на разни експерти – важна е по-голямата картина и фактът, че такава мярка няма да навреди на бюджета. Грам! Всъщност, с отворено мислене ще намерим бързо ползите от нея и как да върнем обратно в бюджета повече, отколкото сме дали.
Данъчният кредит... Това е важно – супер инициатива е правителството да обяви такъв на стойност като в повечето държави, които вече практикуват това – 5,000 Евро. Това ще провокира автопроизводителите да предложат електромобилите си на нашия пазар – кофти е само да пишем как другите ги карат и то с голям кеф, хайде да се възползваме и ние. И защо не правителствени поръчки за закупуване на ЕПС за министерства, агенции и т.н. Това е ПРИМЕРЪТ! И вече, с данъчен кредит става много по-атрактивно за фирмите да си купуват електромобили предвид по-високите им сега цени.
И пак за информацията... Различните министерства постоянно правят информационни кампании. И ние правим такава – ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! – но съвсем друго ще е да я споделим с министерство или да се направи нова такава, ако щеш само от името на държавата. Както си рекламираме туризма, например. Хей, хората търсят нещо ново, екологично, интересно. И аз то търся. И пак тия германци и австрийци – веднага са се сетили да добавят към еко туризма си "разходка с електромобил". Супер добавка към нещо, което вече си правят страхотно. Гледай ти, ама ние да не би да не можем? Една голяма инфо кампания и в процес приемане на финансови стимули и ето ти заря от туристически и въобще бизнес еко добавки – ще стане муцка.
Новият френски президент избра за своя кола не някоя бизнес лимузина с познатото "черно с черно", а френски хибрид от среден клас. Скоро пък бяхме на УзанаПолянаФест, където гости бяха министрите Томислав Дончев и Нона Караджова. Ако не си чел(а) статията кликни линка и виж, но идеята е, че те с голямо удоволствие пробваха Opel Ampera, която бяхме охладили предварително предвид жегата навън, защото електромобилът няма нужда да се пали, за да му пуснеш климатика. Гот, не е ли? А черният правителствен S-Class, почиваше с отворени прозорци наполовина на сянка под един бор и каква жега само струеше от него... О, и аз имам такъв, доста по-стар, нямам намерение да злословя по германските лимузини. Но човече, електромобилите са толкова по-готини. Толкова по-ефективни и евтини за каране. И с всичките тези нови полезни неща, като да си пускаш климатика или да зареждаш от разстояние чрез мобилен телефон.. ама не е ли това стимул за правителството, фирмите и всички нас да им дадем шанс – та те са за нашето удобство.
И икономията... Да, точно заради високата стартова цена, с финансови стимули имаме шанс още сега да купуваме електромобили на по-атрактивни цени и да се възползваме от тяхната фантастична икономичност. 2-3 лв на 100 км – и с 3/100 дизел има да си мечтаеш яко за такова нещо. А това са много икономии в голям мащаб. Стига с това, че Лукойл, горивата и т.н. Лобиране, не знам какво си. Петролът ни трябва за много други неща, освен за колите. А те го харчат като луди. Трябва да го пазим за производството на продукти, които няма как да правим по друг начин. И да караме електромобили, които да зареждаме с енергия от възобновяеми енергийни източници.
Тя си влезе от само себе си в уравнението следващата "мярка" – ВЕИ. Ооо, да. Искам да видя силен ангажимент на правителството там. Защото както казах, за управление трябват много пари. За да ги изкараш, трябва да взимаш добри решения и да управляваш балансирано. Така би спечелил моя глас на изборите, без значение как ти се казва партията. И ще искам да ти дам съвет за електрическата мобилност, за да я подпомогнеш. ОК?
Какви са твоите идеи по темата? Кажи ми в коментарите отдолу или пусни тема във форума – да им покажем!
eCars.bg / Elektromobili.bg