От 20 кинта на ден с V6, до толкова на месец с електромобил
От Мартин ХаджистойковДнес ми се наложи да мръдна до Младост. Тръгнах от Борово, през центъра да оставя младежа на даскало и газ на изток. През Дружба, после обиколка на Младост-ите, а там сега си е предизвикателство с този нов път, дето го правят. И когато се прибрах с клюмнала наляво стрелка на бензина, отново се замислих за огромната разликата между ДВГ колите и електромобилите...
Сметката, която ще направя след малко не важи за всички (случаи). Нито път трябва да гледаме нещата само откъм сметки. Но слушайки по радиото как най-пестеливи били словаците, чехите и австрийците (редовно влагали в сметки), мисълта ми неусетно включи виртуалния калкулатор в мен.
Направих днешната обиколка по изключително неефективен начин – с моя Chevrolet миниван с V6 двигател, сам. Опитвам се да го карам икономично и по принцип не съм по бързото каране, ама градско си дърпа поне 12 на сто. Поне така пише на екрана, хем че сигурно отива и на 13 понякога. Не карам много, но 20 лв като сипеш на такава кола и една по-голяма обиколка като днешната, за 65 км и отиват.
Тези 65 км ми напомнят автоматично за Opel Ampera. Толкова карахме на ток при нашия тест миналата година и ни оставаха петнайсетина процента резерва. Но да го заковем на 65 км пробег с един заряд на батерията. Нейният използваем капацитет е 10.4 кВтч и ако приемем, че толкова ще заредиш нощес, за 65 км пробег разходът ти излиза грубо 10кВтч Х 0.15 ст/кВтч = 1.5 лв.
Значи на бензин съм с 20 лв, а на ток е 1.5 лв за едно и също разстояние! Съответно, ако карам така, за 20 работни дни ми трябват 400 лв за бензин. С електро колата ще са 20 Х 1.5 = 30 лв.
Сметката може да е надолу, може и да е нагоре. Тази на ток обаче е несравнимо по-ниска като разход за шофиране. ОК, има дизелчета дето сръбват само по 4-5 на сто. Само пусто да не цапаха толкоз . Те са евтини само за нечий джоб (като не броим ремонтите). На останалите ни излизат прескъпо на дробовете.
То си е още далеч от масово. Цените са им доста по-високи на електро колите, а далеч не всеки има гараж да си зарежда през нощта удобно. Но е чудесно, че вече ги има и има даваме здраво рамо откъм популяризиране, щот са много готини за каране и само като се сетиш, че шофирайки дори печелиш енергия (с регенериране) усмивката ти става още по-широка.
Затова си го пазя вана, пазя и стария бенц, защото ще им дойде време за конверсия. Чудя се какво ли ще им е с ток в жилите .
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.