GM eAssist – ще го има ли скоро Opel Insignia?
От Мартин ХаджистойковGeneral Motors проучва използването на своята лека електрифицираща система eAssist като рентабилно решение за подобряване и на ефикасността и динамиката на моделите. Първоначално вградена в Buick линията, сега eAssist системата влиза и в Chevrolet, за вграждане в новия Malibu Eco, която ще бъде единствената версия на модела първоначално. eAssist дебютът в Buick беше направен с новия LaCrosse, аналог на продавания у нас Opel Insingia, което ни проворкира да се поинтересуваме дали Insignia ще се сдобие също с такава (eAssist) електро добавка...
Buick може и да не се продава у нас, но за сметка на това Chevrolet е вече доста добре представена марка и това прави идването на eAssist системата у нас по-вероятно. В Malibu, макар да не е "второ поколение", според Дарил Уилсън, водещ инженер разработчик на eAssist, системата е с променен дизайн и значителна преработка с подобрени компоненти спрямо първоначалните версии.
Ето от какво се състои eAssist системата:
-
Литиево-йонна батерия с 32 клетки, 115V и капацитет 0.5 kW (15 kW пикова мощност) с цилиндрични енергийно-оптимизирани клетки от Hitachi. Цялата система е събрана в "eAssist силов пакет", който включва батериите (2 паралелни модула от по 16 клетки) и силовата електроника, като и двата компонента се охлаждат по въздушен път.
- Електромотор-генератор, осигуряващ 15 kW максимална мощност при 1570-3180 об/мин; 150 Нм максимален въртящ момент на електромотора (въртене); 107 Нм максимален въртящ момент на електромотора при 1,000 об/мин (електрическа асистенция); и 11.2 kW при 1,000-2,200 об/мин максимална мощност на електромотора, с течно охлаждане.
Електромоторът генератор на системата е монтиран към Ecotec 2.4 четири-цилиндтров двигател, на мястото на алтернатора, за да подпомага работата на мотора и да генерира електричество чрез преработената ремъчна система на двигателя.
От бизнес гледна точка ключово за GM по отношение на тази специфична система е да се дефинират параметрите на производителността по такъв начин, че да се извлекат ползи, но без използване на по-скъпи компоненти.
Като пример, Уилсън казва, че eAssist системата улавя до 15 kW енергия при намаляване на скоростта или спиране. Система, улавяща повече от 15 kW от спирачно регенериране би изисквала също и по-сложна и скъпа спирачна система.
Ето четори основни начина, по които eAssist спомага за общата производителност и ефективност в Malibu Eco:
-
Авто Стоп. Стоп/старт функцията на eAssist е добре интегрирана в Malibu Eco, с много плавни спирания и рестарт на двигателя. Единственият 'намек' за шофьора, че двигателят отново работи е издаваният от него шум и индикаторите на информационния екран.
-
До 15 кс електро асистенция. GM използва тази мощност, за да постави двигателя в още по-ефективна оперативна позиция в повечето ситуации по време на шофиране и за да подпомага долните предавки на задвижващата на ниски обороти при високо натоварване. Това позволява на Malibu Eco да се движи със 100 км/ч при само 1500 об/мин на двигателя.
Макар че Уилсън признава, че всяка кола може да се конфигурира така, това е за сметка на динамиката. Допълнителната мощност от eAssist компенсира тези загуби. Новият Malibu Eco е по-бърз от настоящия Malibu, защото eAssist подпомага моментално ускорението и задминаването.
eAssist обаче не осигурява функция електрическо "пълзене" или с други думи, когато пълзите в трафик и отпуснете педала на газта, двигателят все така работи. Причината за това е, че eAssist е свързана с коляновия вал и върти двигателя със себе си, което прави по-ефективна опцията двигателят да се включва отново, защото eAssist системата не е автономна.
-
Съхранената енергия в батерията обаче елиминира нуждата от използване на гориво за задвижване на алтернатора, за захранване на радиото, перките, светлините и т.н.
-
Силно ограничаване на разхода на гориво при намаляване на скоростта.
Malibu Eco 2013 има 12% по-нисък разход от настоящите модели с 2.4-литров двигател, а GM разчита разход на гориво от 9.4 в града, 6.4 извън и 8.1 комбиниран разход на 100 км.
Дори тази 'оптимизация' да дойде при бензиновите варианти на Insignia, май погледите ни са по-насочени към Ampera, макар че все пак не бива да забравяме, че eAssist е 'лека' електрифицираща система, от която не могат да се очакват чудеса...
[От: Green Car Congress]