Никой не е удължавал пробега на електромобил така досега
От Мартин ХаджистойковУдължител на пробега започва да си проправя път като понятие в авто света. И във форума на eCars.bg, и в коментарите по блоговете, не е като да няма мнения по темата – предложения дори. Като за най-ефективна ЕЛ-ДВГ комбинация, например. Като под ДВГ имам предвид повече неща – газови турбини, генератори, малки двигатели – варианти, както се оказва, никак не липсват. Но ето един, който излиза на бял свят за първи път...
Той е на изследователи от {tooltip}DLR{end-link}Deutsches Zentrum f?r Luft- und Raumfahrt{end-tooltip}, разработили изцяло нова задвижваща концепция за удължаване на пробега на електромобили с помощта двигател без колянов вал.
Принцип на работа
Нарича се свободно-бутален линеен генератор – вид двигател с вътрешно горене, който генерира електричество. Предназначението на тази енергия е да задвижва електромобил, след изчерпване на енергията в неговата батерия. Но за разлика от конвенционалите удължители на пробега, в свободно-буталния линеен генератор може да се използват различни горива.
Няма как да проверя това, но според изследователите от института за концепции за превозни средства на DLR , те са първите в света разработили успешно специално за такъв процес тази технология – енергиен преобразовател, състоящ се от компонент с вътрешно горене, линеен генератор и газова пружина.
Принципът на работа на линейния генератор със свободни бутала е подобен на този на конвенционалния двигател с вътрешно горене. Но вместо да преобразува линейното движение на буталото в ротационното на коляновия вал, този агрегат генерира електричество директно. Това става чрез запалване на горивно-въздушна смес в горивна камера, която чрез разширяване избутва буталото към газовите пружини. На свой ред те забавят движението на буталото и го връщат обратно. Анимацийката от Wikipedia отдясно илюстрира процеса.
Линейният генератор преобразува кинетичната енергия от буталото в електрическа за задвижване на електромотора. Специфичното в случая с разработката на DLR, е, че инженерите са успели да постигнат контрол на движението на буталото до една десета от милиметъра. Но и още нещо – системата е настроена така, че да прихваща отклоненията в процеса на запалване и изгаряне и да ги компенсира.
Разликата спрямо познатия ДВГ
За разлика от конвенционалните технологии за задвижване, линейният генератор със свободни бутала позволява компресията, скоростта на буталото и капацитета да се напасват гъвкаво. Това от своя страна позволява използването на различни горива – от бензин, дизел и природен газ, до етанол или водород. Съответно, в зависимост от скоростта и условията, настройките на разработения от DLR удължител на пробега могат винаги да се напасват за оптимална оперативна стратегия.
Опростяването е важно! Това е чудесно, но определено трябва да отбележим и факта, че освен изброените по-горе предимства, линейният генератор със свободни бутала има и по-малко компоненти. Премахването на компонент като коляновия вал, опростява значително и прави по-ефективна работата на системата.
Каква точно е ползата от този генератор за електромобилите?
Без да съм супер наясно с техническата страна на тази нова концепция, от написаното дотук си правя заключението, че тя може да спомогне за нещо много важно на този етап - в електромобилите да се използват по-малки батерии, като все така се използват оптимално ползите от електрическото задвижване. Ето по-конкретно:
Кратки маршрути до 50 км в населените места, например, може да се покриват само с електро задвижване, а за по-дълги пътувания да използваме удължител на пробега като предлагания от германските инженери. Определено бих се зарадвал и на български идеи по въпроса – дано някой да сподели такива. Защото с такива ефективни решения за удължаване на пробега на електромобили ще сме по-спокойно точно за този прословут пробег, а и си е рецепта за една кола - не да си взимаш електромобил само за града, пък да държиш и още една кола за дълги пътувания.
Така всеки би си взел електромобил. Не че искам да има други елементи - защо да не си е само електрическо - но такива са възможностите на електрическите превозни средства сега. Докато ги подобрим, да не чакаме, а да се възползваме максимално добре с помощта на доразвитите утвърдени технологии!
Какво следва за тази разработка от тук нататък?
Хората от DLR са сключите договор за технологичен трансфер с Universal Motor Corporation GmbH и ще осигуряват научна подкрепа в процеса на по-нататъшно развитие на разработката. Една от бъдещите задачите е да се оптимизират теглото и размера на генератора със свободни бутала по такъв начин, че под пода на превозно средство да могат спокойно да се поместват един или повече такива агрегати. Защото първоначалните изчисления показват, че може да се осигури допълнителен пробег до около 600 километра, без увеличаване на теглото.
Наскоро си говорих за пореден път с Теодор Иванов от А1 Еко за потенциалната електро конверсия на моя електро ван. Сега вече предложението му за малък генератор за удължаване на пробега в комплект с не голяма батерия ми изглежда много по-различно. Определено ще го обмисля внимателно!
[От: Electric Cars Report]
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.