Не искам климатикът да ми точи батерията. VW има идея.
От Мартин ХаджистойковПрез лятото често е над 30° и в колите ни е горещичко. Но си имаме климатици за поддържане на комфорт. Някои от нас дори не могат да си представят шофирането в горещо време без климатик. В електромобилите, естествено, също има климатици, с уговорката, че те са сериозен консуматор, който намалява пробега. Този проблем ще бъде преодолян, в наша полза, и за целта на помощ идват някои тестове...
Един такъв започва Volkswagen, с нов e-STROM проект, чиято цел е разработването на "пасивен" и съответно енергийно ефективен климатик. В търсене на това подобрение ще се тестват нови материали и концепции, защото настоящите системи очевидно не са достатъчно ефективни и подходящи за електромобили.
Погледнете само как подходиха в Renault с компактния ZOE. Ясно е, че батериите все още осигуряват малък пробег и са скъпи, затова французите решиха да намалят разхода на спомагателните системи. ZOE разполага с печка за бързо затопляне, която обаче не дърпа много ток от батерията, като парното. Същото е и през лятото, но климатикът трябва да се преработи, за да харчи по-малко ток.
Сигурен съм, че всички компании, които разработват електромобили, опитват нови по-ефективни варианти на традиционните спомагателни агрегати. От различни блогове по мрежата се намира информация, че BMW например отделя изключително внимание на системата за контрол на температурата на i3. Във Volkswagen са по-назад с популяризирането на своите електромобили – доколкото това е индикатор, Фейсбук групата на BMW i има над милион харесвания, а VW дори не знам да има подобна – но както се вижда от този проект, действат в същата посока
Проектът на VW също е насочен към цялата система за контрол на температурата, но поне в представянето на проекта сега, вероятно заради приближаващото лято, наблягат на горещата тема климатик. Тези дни например по нета се появиха снимки на VW e-UP! включен да се зарежда някъде в Швеция. И там вече се позатопля времето, но идеята е, че тестовете включват "изтезания" на електромобилите и на супер студ, и на яка жега, и на затворено – всичко. Логично е за компании като VW – с техния имидж просто не могат да си вкарват автоголове с електромобилни компромиси.
Но не са само агрегатите. Нужни са нови материали и в интериора, в панелите, в изолацията и т.н. За да се задържа топлото по-лесно вътре през зимата, а през лятото да е хладно. Съществуващата все още мания черна кола, с черен кожен салон с други думи не е точно сред ефективните комбинации, които сега инженерите си представят и изпробват.
В крайна сметка, това е важно и за батерията, а оттам и за различни аспекти от живота на електромобила, свързани с нея. За Nissan LEAF например има отзиви за натоварването, което климатикът оказва върху батерията, а освен да се грижим за комфорта си, трябва да се грижим и за нейното здраве. Само че понеже им е ясно, че едва ли масово ще жертваме първото заради второто, автопроизводителите търсят начин да решат проблема при себе си. Може и да се бавят германците, но ако това начинът да ни доставят (и не само те, разбира се) електромобили с много по-малко компромиси, чакането ще си струва!
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.