Не са само батериите, цялата система е скъпа
От Мартин ХаджистойковДори цените на батериите да паднат наполовина, това няма да свали драстично цените на електромобилите. Защото...
...батерията се възприема като най-важната и скъпа част от задвижващата система на един електромобил. Но другата важна част е тази, която я контролира...
Миналия уикенд прекарахме навън. С електромобили, приятели и много, много хора, които дойдоха да тестват Renault Twizy и Kangoo Z.E. На такива събития винаги има много коментари за технологиите и цените на електромобилите. Ето едно мнение:
"Добре де, има един електромотор и батерия, плюс задвижващия механизъм, не виждам на какво отгоре ми искат тия пари?", чудеше се укорително скептично настроен мъж на средна възраст.
"Има и едно такова нещо като високоволтов модул за управление и система за контрол на батерията", отвръщаме.
Цената все така си се виждаше убийствена на човека, но ето какво казват по-доверени източници поне по въпроса с батериите:
Такова мнение е изказал г-н Патил пред Wall Street Journal и с позицията му в такава голяма компания за производство на батерии "ще да си е патил" – има опит с нещата, с други думи.
Цените на батериите падат, но тези на електромобилите...
Думите на Патил галят ухото. Наполовина по-ниски цени до 5-6 години е супер новина. Но да се върнем на системите за контрол на батериите.
Те също са доста скъпи. Всеки производител прави своя сложна система, а стандартизация засега липсва. Така, различни автопроизводители могат да използват идентични батерии, но контролните модули и системи са "друга бира". Цените им е малко вероятно да паднат като тези на батериите, а освен това за производството им са нужни доста ресурси и време. "Силата е нищо, без контрол", както казват в Pirelli...
Според Браян Кеслър от Power Solutions, поделение на Johnson Controls Inc., "истинският проблем е общата цена на системата". Неговият анализ показва, че дори цените на батериите да паднат драстично, тези на електромобилите като цяло ще спадат много по-бавно. Най-вече поради факта, че ще е нужно доста време за приемане на международни стандарти в сферата.
Купуват ги и скъпи
Естествено, че е въпрос на пари. Ето, Tesla Model S върви по 80, 90, 100 хил. Евро и въпреки това е най-продаваната кола (не само електромобил) в Норвегия. Че и Дания се присъедини през септември. Много са им високи доходите, наистина, могат да си го позволят. Идеята е, че дори и толкова скъпа технологията е много търсена, просто защото, в случая с Model S, е нещо невероятно.
Цените все пак ще падат. Има прилична доза подплатен оптимизъм, че това ще се случва. И то ще е пак най-вече заради Tesla. Малкият калифорнийски производител, който вече е с над $22 милиарда пазарна капитализация и вече не е толкова малък, провокира големите гиганти да се размърдат. Ето, стана известно, че GM разработва електромобил, който да конкурира очаквания след около 3 години на пазара Model E.
И BMW влезе в играта. Компактният i3 също не е евтин и то е заради уникалната му система и карбонова структура. Отново, цялостната електромобилна технология е далеч отвъд простото възприятие за електромотор, батерия и няколко кабела. Нека не звучи, че ги жалим производителите и оправдаваме високите цени. Трябва обаче да отчитаме сложността на системите и времето необходимо за развитието им. Защо никой не говори за електромотори? Защото са навсякъде около нас от 100 години и са развита и надеждна технология. И на другите компоненти им трябва време. Дано конкуренцията да го скъси :).
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.