Статистика за живота на батериите от 6,300 електромобила

Електромобили

Всеки потенциален купувач на електромобил живо се интересува от това колко време ще издържи батерията му и кога ще започне спадането в пробега на колата му.

Деградацията на една батерия обаче е процес, в който има доста променливи и продължителността на живота на всяка батерия ще зависи до голяма степен от това как тя се използва и зарежда.

Въпреки че засега е сравнително оскъдна, статистика все пак има и с нея човек може да си направи някакви предварителни сметки.

Една от водещите компании занимаващи се със системи за управление на автопаркове, Geotab, е направила приложение, чрез което може да се види очакваната деградация на батерията след определен брой години.

Можеш да тестваш на този линк, като в подменюто има избор на 21 различни модела електромобили.

Geotab е събрала статистика за шофиране и зареждане в реално време от 6,300 електромобила, благодарение на която научаваме следното:

  • Ако се запазят текущите нива на деградация, по-голямата част от батериите ще надхвърлят експлоатационния живот на електромобила;
  • Средният спад на съхранението на енергия е 2.3% годишно, което значи че ако караш електромобил с пробег от 240 км след пет години с него ще можеш да минаваш около 210;
  • Електромобилните батериите деградират по нелинеен начин. Изначално се наблюдава по-рязък спад, след което темпото на деградация намалява през следващите няколко години;
  • Батериите с течно охлаждане деградират по-бавно от тези с въздушно охлаждане. За сравнение, батерията на 2015 Tesla Model S с течно охлаждане е показала средно 2.3% деградация на година спрямо тази на Nissan LEAF от същата година, която е въздушно охлажданe и дава среден спад от 4.2% на година;
  • Батериите, които имат по-големи буфери*, се справят по-добре;
  • Някои автопроизводители използват по-малък процент от капацитета на батерията, което се отразява в по-къс пробег. Но този на пръв поглед по-консервативен подход забавя скоростта на деградация;
  • По-честата употреба на електромобила нe означава задължително по-бърза деградация на батерията;
  • Батериите на електромобилите, които се карат по-често при по-високи външни температури, деградират по-бързо;
  • Зареждането на DC станция ускорява процеса на деградация, но това дали по-често се използва бавно или ускорени AC зареждане няма видимо значение; и
  • Честото бързо зареждане на места с по-горещ климат допълнително засилва деградацията на батерията.

* Буфер е количество енергия в долния и горния край на капацитета, заключен от производителя. Например при достигане на 0 % реално в батерията все още има няколко процента заряд. При зареждане до 100%, реално батерията е заредена например до 92%, но показва 100% - последните 8% (примерна стойност) не са достъпни.

Както някои хора отбелязват, е добре да се взима предвид и мощността на зареждане и как тя също се променя с времето.

Собственик на Tesla Model X90D от 2017 г. споделя, че отначало пълненето на батерията до 50% е ставало с мощност 110-115 кВт, а през 2019 г. пиковата мощност е 93 кВт и с тази мощност се зарежда сравнително кратко, след което има рязък спад.

Колата, за която става въпрос в този случай, е на 27 месеца и има навъртени 94 000 км.

Нека всеки, който има информация от личен опит и желание да сподели до каква степен цифрите от приложението се припокриват с неговите.

 

 

Хора в тази дискусия

Коментари (1)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

И аз смятам че бавното зареждане е по-полезно когато можем да си позволим бавно. Освен топва въпреки че много хора твърдят обратното, смятам че е добре от време на време да се правят пълни цикли на батерията а не все да ползваме батерията от половината нагоре и все да я дозареждаме. Това са мои лични разсъждения и не ги наптрапвам на никого.

Anton Stoimenov
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари