В този блог: С предстоящите модели на Tesla и електромобили на други производители, се заформя сериозна битка за най-евтината батерия.
Литият все повече се превръща в една от най-търсените стоки – използваме го къде ли не, но за електромобилните батерии ще ни трябва в много по-големи количества...
Смартфони, таблети, лаптопи, въобще всякаква електроника, дори в стъклото – навсякъде има литий. С електромобилните и стационарни батерии, както и соларните панели обаче идва истинския бум на лития.
С това неминуемо ще се появят и нови доставчици, с различни представи и по-добри технологии. Тези технологии ще бъдат много интересни за инвеститорите в сектора.
Катализатор на този нов бум на лития несъмнено е Tesla Motors (NASDAQ:TSLA), която строи Гигафабрика за батерии. Една от целите на фабриката е чрез масово производство да се постигне значително по-ниска цена на батериите за бъдещия Model 3.
Но има и нещо друго – POWERWALL! Стационарните енергийни модули ясно показаха, че Tesla върви в посока енергиен доставчик и може в един момент да се определя по-скоро като такъв, отколкото като автопроизводител.
За предстоящия бум говорят и думите на Мъск, според когото "търсенето на стационарни батерии буквално избухна до такава степен, че може да се наложи разширение на гигафабриката още преди да е завършена".
Мъск мисли за "цялостна трансформация на световната енергийна инфраструктура към изцяло устойчива с нулеw въглероден отпечатък". За да го постигнем, ще ни трябват невъобразими количества литиеви батерии. Само за да стартира, Гигафабриката на Tesla може да се нуждае от 15,000 тона литиев карбонат годишно.
Но и други производители като BYD и LG Chem вече планират свои гигафабрики. Tesla зададе страхотно темпо на намаляване на разходите за батериите и това ще засилва все повече конкуренцията. Оттам и повече гигафабрики.
Според Reuters, подкрепяната от Уорън Бъфет Build Your Dreams (BYD) вече има около 10 гВтч капацитет за производство на батерии, който до 2020 г. може да скочи на 34 гВтч. Планът на компанията е да го постигне със строеж на нова гигафабрика в Бразилия с размера на тази на Tesla.
Има три или четири доставчика на литий в глобален мащаб и проблемът е в това, че те няма да могат да задоволят търсенето, смята д-р Анди Робинсън от Pure Energy Minerals.
Но литият е различен. Този, който Tesla използва, например, съдържа литиев хидроксид и се търгува за $2,000 (или повече на тон) повече от литиевия карбонат, чиято цена е около $6,000 за тон. Въпреки това, Tesla Motors намира начин да намалява цените на батериите и Гигафабриката очевидно ще играе ключова роля за постигането на тази дългосрочна цел.
Колкото до избора на мястото за тази гигафабрика и състезанието между различните щати, изглежда има една стратегическа причина в крайна сметка да надделее Невада. Там се намира единственият потенциален бъдещ басейн за извличане на литий (brine) в Северна Америка, на Pure Energy Minerals. Другият е в Китай, много по-малък е и китайците си го контролират стабилно.
Литият – "кръвта" на електромобилните батерии – вероятно ще става все по-златен за инвеститорите. Голямата битка започва с Гигафабриката на Tesla. Да следим къде ще ни отведе.
За блога са използвани материали от: Oilprice.com