В този блог: Снабдени с един чисто нов Renault ZOE, тестваме и така, и иначе.
След официалното представяне по време на автосалона в София през октомври, този уикенд дойде наш ред да получим електромобила за двудневен eCars.bg тест от Renault Nissan България, за което благодарим, и с две различни проби вече знаем какво става като го галиш ZOE-то и като... не го галиш...
Накратко за теста: 1 шофьор, 2 типа шофиране, 2 маршрута в 2 дена с (на моменти доста) различно време.
Накратко и за тестовата кола: Renault ZOE първо поколение с 65 кВт (88 кс) електромотор, 22 кВтч батерия, 16" джанти със зимни гуми и два вида кабели за зареждане.
ВАЖНО: Второто поколение ZOE (от 2015 г.) е с оптимизирана задвижваща система и 15% повече пробег – когато пристигне в България, тестваме!
Първоначалната ми идея за официален eCars.bg тест с подготовка, двама шофьори, видео и определен тип шофиране се промени по няколко причини, но в движение ми хрумна да опростя нещата и да разделя теста на два етапа с използване на доброто старо "100 км".
Така се получи следното:
Ден 1: Тест с икономично шофиране и прилагане на всички научени при карането на електромобили техники, с изцеждане на всяка възможна (за мен) капка ефективност в продължение на 100 км.
Ден 2: Тест с нормално градско шофиране с абсолютно всичките му познати елементи, като резки изнасяния от място тук там, катерене на баир на пълна мощност, магистрално шофиране (с до 125 км/ч) и всички останали редовни неща от градския (и малко извън) трафик, пак в продължение на 100 км.
За нещо като кратък импровизиран Ден 3 си оставих пробата за еластичност – днес сутринта (23 ноември) преди да върна колата му дръпнах едно хубаво каране и не ми се искаше да си спомням за първия ден с преднамереното бавно шофиране с цел проверка на икономичността.
Сега за всеки от двата дена с повече инфо и снимки.
Ден 1 стартира с едно кратко шофиране по сутрешни съботни задачи и малко преди обед с 93% заряд в батерията се отправяме по избрания маршрут: кв. Борово - яз. Искър и обратно.
Времето – появи се вятър и температурите леко паднаха (около 16-17 градуса), но все така беше топло и за сезона.
Цел на теста беше да проверим какъв ще е разходът за 100 км с макс. ефективно шофиране. По околовръстния път до Горубляне скоростта не надвишаваше 70 км/ч, а след това към Самоков беше почти без никакъв трафик и не пречехме с бавното шофиране с до 60-65 км/ч. Средната скорост по маршрута обикновено е около 50 км/ч, но си наложих дисциплина за десния крак, за да изпълним задачата за еко шофиране за деня. Като повечето електромобили ZOE има чудесна стабилност заради ниския център на тежестта и когато имам възможност определено ще го пусна по същия маршрут (до Искъра) "на воля".
Крайната ни цел беше да стигнем някъде до средата на язовира, където да гостуваме за кратко на чудесен електромобилен приятел, да направим малко снимки до водата и обратно.
И в двете посоки по дефилето шофирахме бавно, на връщане и по принуда, заради автобуса пред нас. На отиване разходът беше по-висок (на средата на теста около 15.3 кВтч/100 км) заради изкачването, но на връщане спадна и ето крайните резултати за деня:
- Изминати: 98.4 км;
- Среден разход: 13.0 кВтч/100 км;
- Реално изразходени: 12 кВтч*;
- Средна скорост: 32.0 км/ч;
- Остатък в батерията: 31%;
- Рекуперирана енергия: 1 кВтч;
- Оставащ прогнозен пробег: 61 км.
Звездичката на 12 кВтч отгоре е за нещо, което ще е чудесно инженерите да пипнат: както останалите показатели са с десетична стойност, така и този – за актуалния разход – трябва да бъде. Защото с целите числа няма как да знаеш дали е 12.1 или 12.9, което са две различни неща.
https://ecars.bg/blogs/1230-ecars-bg-test-drive-renault-zoe#sigProId228c5d7456
Заключението от Ден 1 е, че с максимално възможното за случая икономично шофиране постигнахме добър среден разход от около 13 кВтч/100 км, наслаждавахме се на приятното време и разпускащото шофиране и добихме първи по-подробни впечатления за возията, икономичността и цялостното усещане в Renault ZOE.
Важно е да уточним, че разходът е едно, а реално зареденото количество от контакта (или зарядна станция), друго. Обикновено има 10-12% загуби или с други думи ако батерията е с капацитет 22 кВтч пълното зареждане може да е за 24.5 кВтч.
Така, нашите 13 кВтч ни струват 1.3 лв на нощна (~ 10 ст/кВтч с ДДС) или 2.6 лв (~ 20 ст. на кВтч с ДДС) на дневна тарифа за 100 км шофиране, към което прибавяме въпросните загуби при зареждане и реалната сметка е малко по-висока. Въпрос на малко стотинки е, но е важно да се знае, защото в годишен план натрупани тези стотинки може да дават известно количество левове разлика.
Ден 2 – друга работа. Пак 100 км тест, но този път "както си караме". А и времето беше супер различно. Ураганен вятър, следобед вечерта и дъжд, а и по-хладно.
Този път старт със 100% заряд. Карането беше както обикновено го правим, но съвсем естествено съм прилагал типичните за шофиране на електромобил техники, при всяка възможност. Това означава макс. възможно рекупериране, като специфичното при ZOE е, че то е по-силно при натискане на крачната спирачка, за разлика от много други електромобили.
Имаше буквално от всичко. Изкачване на баира по бул. България към околовръстното с педала за ускорение до долу на места. После каране с трафик скоростта из града, с прилично количество бързи потегляния, задминавания и понякога интензивни спирания.
Отидохме и до обръщалото на Нови Хан по магистрала Тракия с поддържане на 125 км/ч и после отново обиколки из града с някои изкачвания и спускания. Като цяло си беше средно до динамично шофиране, но без екстремни изпълнения и, отново, с макс. възможно рекупериране.
Резултатите от Ден 2:
- Изминати: 101.8 км;
- Среден разход 16.4 кВтч/100 км;
- Реално изразходени: 16 кВтч;
- Средна скорост: 30.1 км/ч;
- Остатък в батерията: (пак) 31%;
- Рекуперирана енергия: 3 кВтч
- Оставащ прогнозен пробег: 40 км.
Разликата между двата теста е само малко над 3 км като пробег, но научихме достатъчно неща за ZOE и затова спокойно използвах "работата е ясна" в заглавието. Пък и се върза със снимката в началото.
https://ecars.bg/blogs/1230-ecars-bg-test-drive-renault-zoe#sigProId2431f108a8
Ето и паралела между двата тестови дни:
– Икономичното шофиране логично даде по-нисък среден разход – при нашия тест с около 3 кВтч/100 км. Оттам и около 20 км повече пробег до изчерпване на енергията.
– При нормалното градско шофиране обаче динамиката спомогна за доста повече рекуперирана енергия.
За накрая оставих това, че когато получавахме колата на екрана с данните за еко шофиране имаше 72 точки за същото. След Ден 1 при нас показателят беше 96 точки, а след Ден 2 – 81 точки.
https://ecars.bg/blogs/1230-ecars-bg-test-drive-renault-zoe#sigProId042db20773
Ако пробегът ти е в рамките на 130-140 км дневно, ZOE ти върши работа. Ако е два пъти повече, пак става – на 22 кВтч зарядна станция, каквито сега произвеждаме за мрежата на ЕЛЕКТРОМОБИЛИ БГ, зареждаш за час и спокойно правиш още толкова.
Ето това е работата със ZOE.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин