Безплатни уроци по зареждане на електромобили

Блог

В този блог: Трябва да е ясно и за дете, с SMS-и не става много добре и качеството е супер важно.

В Норвегия сега има около 80,000 електро коли от различен тип и страната е лидер в разпространението на електрическата мобилност не само в Европа, но и в световен мащаб. Норвежците развиха своя електромобилен пазар изненадващо бързо и вече имат солиден опит, който споделят със света...

Charged EVs публикува много интересен материал точно за този натрупан опит, от компании като Fortum, която управлява най-голямата норвежка мрежа за бързо зареждане на електромобили Charge & Drive.

Fortum обаче работи и на други пазари и уникалното за компанията е, че има поглед върху развитието на електрическата мобилност в държави с различен етап на развитие:

  • Финландия – ранен етап, с около 1,500 електромобила (5 милиона население);
  • Швеция – по-напред, с 15,000 електромобила (10 милиона население);
  • Норвегия – масов пазар, с 80,000 електромобила (5 милиона население).

Следва най-ценното, което във Fortum са научили и споделят за Charged EVs. Това е от изключителен интерес за нас като хора занимаващи се с производство на зарядни станции за електромобили. Споделяме го на свой ред, за да достигне до повече хора в България:

"Как се прави" и 24/7 телефони

Според Рами Сивери от Fortum, ранните притежатели на електромобили знаят много добре какво искат, когато пазаруват. Обикновено са на ти с техниката, искат да са част от движението към нови технологии и дори дават ценни указания на компании като Fortum в началния етап от развитие.

Рами казва – и това се вижда лесно – че повечето държави все още са в начален етап за електрическата мобилност. На пазар като норвежкия, обаче, където електромобилите вече са масови, много повече хора купуват коли на ток, защото те са най-добрият избор за тях. Но има разлики спрямо ранния притежател – сега в Норвегия много хора купуват своя електромобил без значително предварително проучване и когато се качат в новото возило очакват зареждането да е просто като на кола задвижвана с гориво.

Съответно, "когато нови масови потребители пристигнат на зарядна станция за електромобили, за тях трябва да има подробни и лесни за разбиране инструкции за зареждане", споделя Сивери. И това с 24/7 телефоните във Fortum са го добавили за допълнително улеснение на хората.

Добавили са го, защото служители от Mакдоналдс (и други обекти) не веднъж са им споделяли, че хора влизат да търсят съдействие за зареждане въпреки че на устройствата има ясни указания. Затова поставили до инструкциите денонощен телефонен номер за допълнителна помощ. Е, чудесно е компанията ти предлагаща зареждане на електромобили да може да си позволи такава услуга.

Във Fortum записват причините за позвъняванията, което им позволява да анализират какво в потребителския интерфейс трябва да се подобрява.

В един момент отчели, че 43% от обажданията са за SMS плащания, при които за старт на зареждането трябва да изпратиш съобщение с определен код и още едно с друг, за да спреш зареждането. Плащаш си с месечната сметка за телефона. Звучи познато и удобно, нали?

Винаги сме смятали този метод за плащане на зареждането за най-лесен и подходящ за България, защото у нас сме свикнали много с SMS-ите. Но 50% от стойността им отива при мобилния оператор и с това бизнес моделът за един заряден оператор е буквално невъзможен.

Не знаем точно какво споделят хората при обажданията си, но Сивери казва, че "въпреки очакванията ни, че изпращането на съобщения ще е лесен начин да се интентифицираш и платиш на зарядна станция, оказва се, че не е, защото 43% обаждания са твърде много". Ето че ни промениха и на нас мнението за този модел.

Установявайки, че SMS-ите са проблемни, в Charge & Drive започнали да предлагат по-лесна опция за плащане, чрез приложението за откриване на зарядни станции – редовен потребител лесно си запаметява платежните опции, а турист или еднократно ползващ въвежда номер на кредитна карта за плащане в същото приложение.

На опашка за зареждане

Това е по-наблюдавано в развитите пазари – притеснение, че като стигнеш до зареждачка може да се наложи да чакаш (доста) да ти дойде ред.

За да разберат повече, във Fortum се обърнали към Charge & Drive потребителите, защото забелязали, че хората избягват местата, на които има само едно устройство. Логично е – ако има само една зареждачка шансът да е заета и да се наложи да чакаш е по-голям.

На стартиращите пазари като българския е различно. Нашата цел в ЕЛЕКТРОМОБИЛИ БГ е първо да започнем да монтираме зарядни станции по места. Да се вижда, че ги има и да знаят хората, че има къде да заредят електромобилите си. За Fortum нещата са подобни във Финландия – фокусът на компанията там е върху това просто да започнат да монтират първите си зарядни. Друтите неща следват по-натам.

Нашата цел за България е проста. Да монтираме устройства по често използвани маршрути, които и ние самите да използваме, когато пътуваме за монтаж на нова станция. После с развитие на пазара очевидно ще е важно да се добавят устройства по места.

Качеството е много важно

Нищо ново – колкото по-качествена ти е техниката, толкова по-добре. Знаем си го. От самото начало си мислехме за това, защото с по-ниско ниво компоненти в нашите зареждачки при нужда от сервизиране да пътуваш 150-200 км за ремонт си е разход на време и пари. Така, евтиното определено ще излиза скъпо и това е причината да се внимава много при покупка на зарядна станция. Евтини устройства на пазара ще има, но с ниските цени върви и ниското качество и надеждност.

За страни като Норвегия е много важно. Сивери казва, че са научили бързо това – "Определено ни трябват компоненти от висок клас, защото изпращането на сервизен техник е супер скъпо и това важи и за потребителския интерфейс – ако не е добър хората се обаждат в центъра и трябва да правим промени."

Много важна тема! В България цената на труда е по-ниска и това никак не е добре за нас. От една страна супер – евтино за потребителя, компанията плаща малко на служителя – какво да не му харесваш? Другата страна обаче е, която прави нашата реалност каквато е. Когато като сервизен техник (или каквото и да било) получаваш малко, можеш на свой ред да даваш малко – за стоки и услуги. Хем искаме да е евтино, хем да получаваме повече пари. А как да получаваме повече пари, като искаме да е евтино? Няма как да плащаш малко за нечии услуги или работа и после човекът да е платежоспособен. Или ти. Важи за всички ни.

Затова е важно устройствата да са много надеждни. Въпреки всичко технически проблеми ще има и затова във Fortum водят подробен отчет за тях. Тази статистика им помага много при установяване и отстраняване на проблеми. С повече информация техник отива на място по-подготвен за евентуалния проблем, което намалява разходите.

Бизнес моделът

В Charge & Drive са експериментирали доста с различни схеми за плащане и са се спрели на продажба на услуга за зареждане.

Сивери го пояснява така:

"Основно продаваме услуга за зареждане. Възможно е да спреш някъде и да ти дадат ток от обикновен контакт или малка зарядна станция . Ние обаче предлагаме високотехнологично решение, което позволява бързо зареждане. То е под формата на цял пакет, който включва бързина, инструкции, обслужване, лесно плащане и т.н. Заплащането при нас е на минута, не на кВтч."

Но Сивери предупреждава, че всяка компания трябва да намери своя бизнес модел, да го усъвършенства и да се придържа към него. За Charge & Drive е логично да се плаща на минута по следната причина. Какъвто и електромобил да се включи към техните DC зарядни станции, скоростта (мощността) на зареждане е еднаква. Причината е в това, че при DC зареждането токът влиза директно в батерията, а не минава през бордовото зарядно на електромобила.

Ние обаче правим 22 кВт AC зарядни станции. Ако в такава зареждачка включиш Nissan LEAF, ще се зарежда с мощност 3.3 или 6.6 кВт, зависи какво му е бордовото зарядно. BMW i3, с макс. 7.4 кВт. Renault ZOE с макс. 22 кВт и т.н. Това означава, че различните електромобили ще се зареждат за различно време и модел "на минута" ще е труден за прилагане.

Моделът на минута има дисциплиниращ ефект. Ако плащаш на кВтч нямаш кой знае какъв стимул да освободиш зарядното, но ако е на минута това се променя. Поне статистиката на Fortum показва така – хората използват зареждачките за минимално възможно време. Така времето за зареждане намалява и станциите се освобождават по-бързо. И ако се върнем към началото, в един момент това става едно от най-търсените неща – да намериш зарядно, където да си включиш електромобила.

Отначало имало недоволни клиенти, които смятали, че е по-справедливо да се плаща на кВтч, както на литър при зареждане на ДВГ колите. Сивери обаче казва, че с развитие на пазара опашките стават проблем и ползите от плащане на минута стават очевидни. С намаляване на времето за зареждане на електромобилите това може да започне да се променя.

Новата вълна

Тя може да ни връхлети по-скоро очакваното. Вълната на по-евтините електромобили с по-голям пробег, като Chevrolet Bolt ($35,000 и над 300 км пробег) или Tesla Model 3. Може бързо да се окажем в една от онези ситуации, които обсъждахме отгоре – много нови потребители направили по-малко предварително проучване, с очаквания всичко около новата кола да е наред.

Затова, уроците от Норвегия са изключително полезни за подхождане по правилния начин. Само ще ни е от полза да ги изучаваме и прилагаме в България.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Хора в тази дискусия

Коментари (1)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Голяма страна е Норвегия, вчера гледах някои факти - наистина най-скъпия жизнен стандарт, дори храната е безбожно скъпа, а от друга страна са невероятни еко защитници. Огромни корпорации, известни марки/фирми са директно изгонени от държавата, тъй като са били хванати в един или друг вид нерегламентирано замърсяване.
А по повод плащането на минута, не само ще бързаш да освободиш мястото, но и вероятно няма да зареждаш до 100%, тъй като нали след ~80% зарядния ток пада, и съответно ти става...

Голяма страна е Норвегия, вчера гледах някои факти - наистина най-скъпия жизнен стандарт, дори храната е безбожно скъпа, а от друга страна са невероятни еко защитници. Огромни корпорации, известни марки/фирми са директно изгонени от държавата, тъй като са били хванати в един или друг вид нерегламентирано замърсяване.
А по повод плащането на минута, не само ще бързаш да освободиш мястото, но и вероятно няма да зареждаш до 100%, тъй като нали след ~80% зарядния ток пада, и съответно ти става по-скъпо зареждането от 80 до 100. Вероятно повечето потребители няма да зареждат до 100 Мисля също, че ако някъде цената на тока за електромобилите се вдигне неоправдано много, неминуемо ще се появят хора, които ще си го произвеждат сами в знак на протест, било то със соларни панели или по друг начин. За разлика от петрола, тук това е още един регулатор за справедливостта на пазара.

Виж още
Илиян Звездоброев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари

Най-нови теми от форума

  • Няма мнения