В този блог: Да возиш хора със скъп електромобил е смела идея – един човек разказва своята Tesla Model S такси история.
То, разказването на истории като следващата е удоволствие, но в същото време и отговорност, която поемам, тъй като си давам сметка, че трябва да се има предвид каква е тяхната приложимост в България. В случая – Tesla Model S като такси. Да видим как се връзва сметката по света и у нас...
Стефан Арпуцо споделя тази история с Automobile Propre, френски блог за електрическа мобилност подобен на eCars.bg.
Стефан получава своя Model S само преди няколко месеца, точно преди Коледа, на 21 декември 2015 г. Такси шофьор от 2010 г. в Марсилия, Стефан искал колата да е оборудвана с удобни седалки и въздушно окачване, "за да е максимално комфортно на клиентите". Model S таксито на Стефан има и Автопилот, при използването на който засега трябва да се спазва указанието на Tesla "да се държат ръцете на волата".
Преди да вземе колата, през 2014 г. Стефан бил скептичен и задавал много въпроси. Негов колега с Model S такси го убедил и сега Стефан е този, който отговаря на въпроси за електромобила.
Model S е значително по-скъп от останалите електромобили, но е по-голям и с повече пробег, което наклонило везните в тази посока за Стефан. Той минава по около 12,000 км месечно. Другото важно за него е чистотата. "Такситата обикновено замърсяват повече, заради по-големия им дневен пробег, затова исках кола, която няма да генерира никакви емисии".
Сметката
Стефан плаща по €1,200 месечен лизинг за своя Model S. Не споменава месечния разход за ток, но казва, че тези €1,200 са почти колкото му е излизало на месец да зарежда предното си такси с дизел (връзва се някъде при 8/100 разход и €1.4/литър). Отделно плащал към €500-600 за лизинга и поддръжката на дизеловото такси и това са парите, които реално сега си спестява.
Но тук има и нещо по-важно – засега, а и в бъдеще той очаква Model S таксито да работи повече, защото не се губи толкова време в ремонти и смяна на части като при дизеловото такси.
Сега е моментът да направим нашето българско сравнение. У нас такситата масово се карат на газ или метан, който е почти двойно по-евтин от бензина или дизела. От друга страна тарифите на такситата ни са вероятно двойно по-ниски от тези в Западна Европа. Не съм таксиметров шофьор и не е редно да правя точни сметки, но една примерна сметка би била:
При 150 км дневен пробег и 0.8 лв/км имаш 120 лв приход. В идеалния случай да го приемем за 3,500 лв месечен приход. Това е с над 1,000 лв повече от месечния лизинг на Model S. Само преположение (на автора на този блог) е, но може и в България да излиза горе долу сметката с Model S като такси. Ако не са такива нещата, значи не излиза сметката...
А че в страните от Западна Европа с по-скъпите такси услуги излиза много повече сметката, е ясно.
Как зарежда Стефан
Не чака батерията да се изтощи. Ако минава покрай зареждачка използва – дори и само за 10 минути да е – да зареди, докато пие едно кафе. Където обикновено обикаля избор не липсва. Често ползва зарядните станции по паркингите на супермаркетите, особено тези с 22 кВт мощност, като нашите на ЕЛЕКТРОМОБИЛИ БГ, с чието производство се занимаваме в момента.
И за има по-голям избор, като повечето притежатели Model S (включително в България) си е направил кабели с адаптери за трифазен ток. С такъв може да се зарежда в българските молове, например.
Изненадата на клиентите
"Обикновено като влязат в колата отначало повечето хора не осъзнават, че е електрическа, защото са твърде ангажирани със своя смартфон или таблет. После тишината в колата им прави впечатление и тогава започва разговорът. Проявяват толкова голям интерес към Tesla, че често ме питат къде има салон на компанията."
Някои изглеждат объркани и като че ли се притесняват да влязат в колата, като го виждат да слага багаж отпред, където са свикнали да е моторът на колата. "Хей, да не ми се запалят куфарите, защо ги слагате отпред?", питат, защото все още не знаят, че Model S има преден багажник.
Блокираните зареждачки
За Стефан, като за всеки друг шофьор на електромобил, е притеснително да вижда зарядни станции блокирани от ДВГ коли, но и с увеличаване на брой на колите на ток той смята, че зареждачките са малко и трябва да монтират много повече на различни места.
"Някои хора си оставят колите с часове, без телефонен номер на таблото и така блокират много егоистично мястото за зареждане. Понякога ми се налага да мина десетки километри до друго зарядно, без да зная дали и то няма да е заето или блокирано. Това е много неприятна загуба на време."
В заключение, Стефан смята, че ще е най-добре се насочи към VIP превози и вече е пуснал тази идея на своя сайт и на фейсбук страницата си.
Така са нещата сега – такива са такси историите с електромобили. У нас първото такси на ток е KIA Soul EV на Йелоу Такси и през тази година очакваме още.
Ще трябва обаче и голямо колективно усилие за разпространение на зареждачките. Участваме активно в него. Участват и други, а колкото повече хора или компании се включат под някаква форма, толкова по-добре за разширяване на мрежата от зарядни станции за електромобили в България.
Ако искаш да научиш повече за зарядните станции на ЕЛЕКТРОМОБИЛИ БГ, пиши ни на Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите. или звънни на 0888 919329.
За повече електро таксита в България!
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин