В този блог: Първи впечатления и отзиви от електрическия Рено Туизи на eCars.bg.Взех туизито на eCars.bg в края на януари, но реших да отложа блоговете за пролетта. Ето я и нея тъкмо пукна и сядам да драсна за впечатленията от електромобила. А те са вече доста...
Много искам и туизитата в България да станат доста, та да има и други отзиви. Силно се надявам продажбите да стартират през април и самотното ни сега Туизи да си намери компания. Ще има много за споделяне.
За мен отначало не беше нужно време за свикване. Карали сме доста Туизи и преди, когато беше при нас за седмица, и после на двата тест драйва, при които официално съдействахме на екипа на Рено. Дето се вика взех колата, метнах се и подкарах с кеф, защото я познавах достатъчно. Не знаех обаче, каква изненада ме чака с нея – разход от няма и 9 лева за цял месец каране :).
Като казах каране, да започвам с отзивите. Ще ги разделя на елементите, които си представям, че биха те интересували най-много.
Каране
Какво е усещането. Отначало може и да ти се стори странно. Приликата с колите е в това, че Туизи си има волан и два педала, но пък е само с една седалка. ОК, втората просто е отзад. Но за карането вероятно ще трябва да свикнеш най-вече с габаритите и с това, че гумите са издадени от купето.
Как ускорява. С педала за ускорение се свиква бързо, иска се малко по-силно натискане, особено ако трябва да ускориш бързо, но не е нещо затрудняващо. Тягата се усеща повече като набере 20-30 км/ч – тогава като натиснеш още и вече се усеща как дърпа. Нормално е, все пак има набрана известна инерция и вече му е по-лесно. Иначе за своята скромна мощност си дърпа добре – все пак говорим за постоянна мощност от само 8 кВ и максимална 13 кВ!
За макс. скорост, уж е ограничено до 80 км/ч, но прави и 95. Пробвано! По принцип карам с до 75 км/ч, но просто да имаш представа какво може.
Как вози. Ами, много твърдо – факт! На мен това ми допада, но зная, че далеч не на всеки ще се хареса, предвид какви са ни улиците на места. Тази твърдина обаче го прави завладяващо стабилно. С голяма кола просто не бих си и помислих да влизам в завои както с Туизи. Като ваденка е.
Как спира. Откъм спиране, трябва да знаеш, че дисковите спирачки са малки и не са за интензивно спиране малко преди светофара. Спира си, няма грижи, но по време на тест драйв сесиите много хора се опитваха да спират като с по-голяма кола и намираха спирачките за слаби. Просто е различно, колата е по-малка и спирачките се използват в комбинация със системата за рекупериране.
Как регенерира. Много по-ефективно и по-добре е да спираш най-вече като пускаш педала за ускорение – колата хем регенерира, хем намалява. Тук обаче се иска практика. И аз още не съм свикнал да нацелвам пускането в зависимост от скоростта. Понякога пускам по-рано, понякога по-късно, но ако се движиш с над 35 км/ч обикновено му трябва повече време, за да спре – регенерацията на Туизи е около 6%, далеч не е от най-силните. Ако си на равен път с около 55 км/ч не очаквай да спре бързо, та ако искаш да намалиш преди светофар, без да използваш крачната спирачка, ще трябва да пуснеш по-отдалеч. Също така, ако си се засветкал/а по някоя улица надолу и пуснеш педала, веднага започва да регенерира, но скоростта намалява много бавно. Не е като електрическия Канго – там рекуперацията е толкова силна, че спира буквално за метри, дори да караш по наклон.
Как завива. Това е много забавно, радиусът на завой е много малък, супер маневрено е и може да се паркира напряко между другите коли, като заема по-малко място и от smart. Воланът се върти достатъчно леко и не създава дискомфорт, освен на място.
Зареждане
Това е лесно. Зарядният кабел на колата е със стандартен шуко щепсел – пъхваш го в контакт и зареждаш. Добре е да е заземен, а в книжката на колата пише да не се използват удължители. Това кой ти го спазва обаче :). Имам си един с дълъг (7-8 метра) кабел за трифазен ток и всичко е шест – но ако използваш такъв с макара по-добре да не е навит, за да не загрява.
Ако се случи да изхабиш всичкия ток в батерията и е почти на нула, за да се зареди до 100% ще са нужни три часа и половина. При мен обикновено се получава да падне до 20-30% и зареждам по час и половина вечер на нощна тарифа. Като заредя 3 кВтч за 30 стотинки ми стига за трийсетина километра за следващия ден :). Водя си статистика за зареждането, купих си и енергомер, и ето няколко примерни зарядни сесии, да се ориентираш:
Начален заряд | Време на зареждане | Краен заряд | Изразходена енергия |
7% | 1 ч. 30 мин. | 57% | 3.2 кВтч |
10% | 3 ч. | 97% | 5.9 кВтч |
41% | 1 ч. 32 мин. | 86% | 3.2 кВтч |
25% | 1 ч. 49 мин. | 77% | 3.6 кВтч |
63% | 47 мин. | 93% | 1.6 кВтч |
Комфорт
Вече стана дума, че вози много твърдо. Седалката е с гумена подложка и на мен ми е ОК. Облегалката е фиксирана и не се регулира, но ъгълът ми се струва доста добре сметнат и ми пасва. Със затоплянето на времето обаче се появява нещо, което трябва да намеря начин да коригирам – седлото е облечено с гума и панталонът се навлажнява много лесно. В един от топлите дни като станах даже си личеше, а не е приятно да слезеш от колата с петно на задника, нали? :))) Вариантите ми са да сложа универсален калъф (има точно като за Туизи) или да й направят някаква плюшена тапицерийка, но отдолу като си е гума не зная всъщност дали ще има особен ефект.
Отзад е тесничко, но и възрастен може да се вози. Обкрачваш предната седалка и си може би малко като на мотор, но все пак си имаш своя седалка. Друса много повече отзад обаче, защото седиш точно върху задната ос. Затова карам внимателно, избягвам колкото мога дупки и неравности, а през легнал полицай просто трябва да минеш едва едва – малко по-бързо и задницата направо подскача и ако има някой на седалката усещането е много ритащо. Всичко това е заради качеството на улиците. По нормални такива возията си е ОК, като все пак трябва да се помни, че си е твърда.
Друго, което създава известен дискомфорт е фаровете на задните коли вечер – Туизи е по-тесен от всичко останало на пътя и фаровете на задната кола светят и в двете ти огледала. Просто блестящо, отвсякъде :).
"А има ли прозорци" е също въпрос, който ми задават често. Има, но са допълнителен аксесоар (€450-500 за комплект качествени от поликарбонат) и без прозорци колата си е отворена. Отпред съм абсолютно ОК, защото има плексигласови плоскости, които отвеждат много успешно вятъра, а и водата. Под вратите обаче има по над сантиметър фуги (просто такъв си е дизайна), които аз успешно запълних с уплътнения от микропореста гума. Духа и в краката, но и там сложих нещо като маншонче около кормилния прът, та вече е запечатано. Отзад има известно въздушно завихряне, което ме принуждава да карам по-бавно, когато возя сина ми на училище във ветровито време.
Зная, че в Рено събират препоръки за подобряване на модела и една от моите е за вкарването на контактния ключ. Ключът се вкарва отстрани на 4-5 сантиметра навътре и често уцелването не е особено лесно. Налага се да се наведеш, за да видиш къде точно да мушнеш ключа, а това създава дискомфорт, отново и отново.
И последно за "комфорта" :), Туизи няма почти нищо на борда. Имам Bluetooth все пак – в лявата жабка са сложили кабели за MP3 плеър, USB и iPhone, та музичка мога да си пускам, но само чрез дистанционното, дето в момента го нямам и чакам резервно от Рено.
Другото, с което разполагаш, е обръщане на задната седалка нагоре, така че под нея остава празно пространство за малко багаж. Заключва се, без да е кой знае каква защита, но е удобно да имаш място да си сложиш нещо. Интересно и доста функционално дизайнерско решение.
В обобщение за комфорта – като карам Туизи въобще не мисля за тези неща и екстрите просто не ми липсват. Като дойде дистанционното да си пускам понякога музика и съм ОК отвсякъде.
Впечатления
Първо, Туизи ме прави много щастлив. Малка отворена кола с прозрачен таван, която някак ме кара да се чувствам свободен и независим. Движи се нормално в трафика, супер евтино, маневрено и привлича толкова много внимание и възклицания, колкото въобще не съм предполагал. Най-странното за мен е, че постоянно чувам отвсякъде "Егати яката кола", а последното нещо, с което свързвам Туизи, е яко :). Но нали под яко обикновено имаме предвид нещо много готино, та затова явно :).
Хората наистина възприемат Туизи супер положително, много му се радват, постоянно ме разпитват по светофари и като съм спрял, а таксиметровите шофьори пулят очи и не могат да повярват, като им казвам, че разходът ми за деня обикновено е 30-40 стотинки.
Има го и момента с нехаресването на цената, но от опит вече зная, че веднъж като се качиш на електромобил просто забравяш за това, колкото и сега да ти звучи невероятно. Разходът за енергия е толкова нисък, шофирането е толкова приятно и забавно с това ускорение, което оставя другите назад, че те обсебва тотално и много бързо осъзнаваш, че си струва всеки лев. Разбира се, без съмнение цените ще е хубаво да падат!
В Туизи има различни плюсове и минуси. Има какво да се подобри, има си и някои болежки, като чета европейските форуми. Засега нямам такива, а и гледам да поддържам заряда в батерията в диапазона 20-80% за да й удължа живота.
Преди да си купиш Туизи най-добре е да го покараш, ако имаш възможност. Това е возило от друг тип, което иска известна промяна и пренастройване. Не се съмнявам, че много хора ще направят тази нова крачка да се сдобият с малкия странен френски електромобил и ще стискам палци това да стане час по-скоро.
И така, за три месеца взех много от Туизи. Карам на ръчка често, та да се вижда колко е пъргав – по-добре да няма поводи за "Егати какви охлюви са електромобилите" – а колата просто не ми взима нищо. Сметката за ток за последния месец е 9.04 лв :). Научи ме обаче да уважавам много повече стотинките. И как няма, като понякога ме разнася по цял ден насам натам за няма и половин лев!
Ако имаш някакви въпроси за Туизи, питай в коментарите, в някоя от форум темите или ми пиши на Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.. Ще се радвам и да има повод за гост блогове скоро :).
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.