Предизвикателството електромобил за масовия шофьор

Блог
В този блог: Едно е да ти говорят за електро кола, друго е да я подкараш.

За да караш електромобил сега, е нужда промяна в стила на шофиране – въпросът е колко хора са склонни към това? Като сме свикнали да караме бързо (и не особено ефективно) как може да ни пасне електромобил с реален пробег около 120 км? Да не говорим, че за да е такъв пробега по магистралата трябва да караме с под 100. Всичко това вече е обект на ожесточени дискусии из нета...

Ако нямаше хора, които да са ОК с тези ограничения, Nissan нямаше да продаде над 115,000 броя LEAF. Но въпросът все пак седи – че масовият потребител не е склонен на компромисите в сегашните електромобили.

Какви са ограниченията

Всичко се върти около злощастния пробег. Иначе електро колите не са ограничени с нищо спрямо тези с ДВГ и дори имат не малко предимства. Но като са свикнали да карат бързо и на климатик повечето хора, как да ги заинтересуваш с кола, в която трябва да се (понякога) лишават от това?

Сега, като карам Renault Twizy, което развива до супер макс. 90 км/ч, обикновено движа с до 70 км/ч. Ежедневният ми маршрут по бул. България ми дава такава възможност. Другите шофьори профучават край мен, но когато пристигна 15-20 сек. по-късно на следващия светофар, са там. Просто, като гледам отстрани как много хора шофират, често виждам едни и същи неща – рязко потегляне, залепване за бронята на предния, превишена скорост, спирачки в последния момент и др.

И се сепвам, защото точно отстрани разликата просто ти вади очите. Още по-парадоксалното е, че супер неефективното каране често върви в комплект с постоянно оплакване колко са скъпи горивата. Е, нали дизелова кола можеш да си караш стотици километри, без да мислиш за зареждане, та възможностите на колата просто те успиват и ефективността ти се свежда до простичкото "харчи ми само 5.5 на 100".

При това не се налага да спираш климатика, нито пък да караш с 90 по магистралата...

Нали правихме два тест драйва за Рено България, та имах възможността да видя реакциите на хората, когато се качат на електромобил. В "новата позиция" някак много бързо осъзнават разликите и как иначе сами си причиняват неефективността. Колите с ДВГ не са лоши и ще ни служат още много време. Струва ми се просто, че проблемът с електромобилите не е толкова с малкия пробег, колкото с неефективния начин на шофиране, с който сме свикнали.

Спомням си и един тест драйв на Opel Ampera. Момчето от Opel караше "странно". Някак по-бавно, внимателно и все повтаряше, "сега разбирам колко неефективно съм карал досега".

И все пак – като ще ти е единствена кола и не можеш да го ползваш на дълго, как да си купиш електромобил? Просто си е нищо само 120 да можеш да минаваш. Абсолютно вярно – ограничение си е. Вероятно опира до това колко често пътуваш повече от 100 км и дали имаш възможност да взимаш ДВГ кола от приятел, да речем, за по-дълги пътувания.

Но опира и до осъзнаване на неефективното каране. Сега вече зная, че (за повечето хора) то идва трудно преди да се качиш на електро кола. Някак става така, че като знаеш колко е икономична колата и искаш да я допълваш – започваш да си даваш повече сметка за шофирането, как потегляш, ускоряваш и спираш. Има го и момента, че със завладяващото си ускорение електромобилите предполагат към не толкова ефективно каране, но от отзиви по нета и лични определено наблюдавам промяна в общата нагласа за шофиране на хората, качили се на електромобил, към по-голяма ефективност.

Като си свикнал с добрия стар ДВГ, екстрите и въобще стила ти на шофиране, често си в анти-ЕМ лагера. Да си ги карат с тия ограничения, казваш си. Имаш право да си в този лагер и да не искаш да се ограничаваш – никой не ти пречи. Интересното (както все повече хора откриват) започва, когато преминеш в другия ;).

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Хора в тази дискусия

Коментари (4)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

До колкото успявам да разбера , при ел. колите разхода се вдига на магистрала а в града е нисък. Точно обратно на двг колите , много интересен факт. От друга страна разхода на двг варира в някакви граници - 7-12 на сто да речем, докато при електромобилите варира в много големи граници ако караш със 130 по магистралата примерно. Това би било притеснително - ще ти стигне ли тока за където си се запътил, виждайки как компютъра постоянно преизчислява...:)

Илиян Звездоброев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Точно – на магистралата, особено с над 120 км/ч, разходът на електромобилите се повишава, най-вече заради въздушното съпротивление. Но по примера 7-12/100, това е увеличение от 60%. Толкова е например и при Tesla Model S - от 18 на 28 кВтч. Като цяло не е голяма разликата между ДВГ и електро така погледната – това, че се усеща повече при електромобилите е точно заради по-късия пробег. Когато имаш 120 км пробег, падне на 70 км, ако караш бързо, просто се усеща осезаемо. При ДВГ колите...

Точно – на магистралата, особено с над 120 км/ч, разходът на електромобилите се повишава, най-вече заради въздушното съпротивление. Но по примера 7-12/100, това е увеличение от 60%. Толкова е например и при Tesla Model S - от 18 на 28 кВтч. Като цяло не е голяма разликата между ДВГ и електро така погледната – това, че се усеща повече при електромобилите е точно заради по-късия пробег. Когато имаш 120 км пробег, падне на 70 км, ако караш бързо, просто се усеща осезаемо. При ДВГ колите пробегът е в стотици километри и ако от 720 ти падне на 580, например, не обръщаш същото внимание :).

Виж още
Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Някак си при ДВГ, просто като видиш, че намалява - отиваш и сипваш - после смяташ разхода. Поне аз така правя. Според мене и ел. колата трябва и ще бъде така. Виждаш че си на 1 чертичка - пъхаш в контакта. Само не съм сигурен, че съвременните технологии за батерии са способни точно да преценят колко КвЧ има в батерията остатък, защото напрежението може да варира и да лъже компютъра

Илиян Звездоброев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Имаш право за известната аналогия, с уговорката, че за батерията е по-добре да не се разрежда до долу или под 10%. Иначе казано като не я оставяш да пада под 20% просто и удължаваш живота :). Не е проблем да стигаш до резервата (1 чертичка), но се отразява по-добре в дългосрочен план да я щадиш в това отношение.

Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари