В този блог: Едно е да ти говорят за електро кола, друго е да я подкараш.За да караш електромобил сега, е нужда промяна в стила на шофиране – въпросът е колко хора са склонни към това? Като сме свикнали да караме бързо (и не особено ефективно) как може да ни пасне електромобил с реален пробег около 120 км? Да не говорим, че за да е такъв пробега по магистралата трябва да караме с под 100. Всичко това вече е обект на ожесточени дискусии из нета...
Ако нямаше хора, които да са ОК с тези ограничения, Nissan нямаше да продаде над 115,000 броя LEAF. Но въпросът все пак седи – че масовият потребител не е склонен на компромисите в сегашните електромобили.
Какви са ограниченията
Всичко се върти около злощастния пробег. Иначе електро колите не са ограничени с нищо спрямо тези с ДВГ и дори имат не малко предимства. Но като са свикнали да карат бързо и на климатик повечето хора, как да ги заинтересуваш с кола, в която трябва да се (понякога) лишават от това?
Сега, като карам Renault Twizy, което развива до супер макс. 90 км/ч, обикновено движа с до 70 км/ч. Ежедневният ми маршрут по бул. България ми дава такава възможност. Другите шофьори профучават край мен, но когато пристигна 15-20 сек. по-късно на следващия светофар, са там. Просто, като гледам отстрани как много хора шофират, често виждам едни и същи неща – рязко потегляне, залепване за бронята на предния, превишена скорост, спирачки в последния момент и др.
И се сепвам, защото точно отстрани разликата просто ти вади очите. Още по-парадоксалното е, че супер неефективното каране често върви в комплект с постоянно оплакване колко са скъпи горивата. Е, нали дизелова кола можеш да си караш стотици километри, без да мислиш за зареждане, та възможностите на колата просто те успиват и ефективността ти се свежда до простичкото "харчи ми само 5.5 на 100".
При това не се налага да спираш климатика, нито пък да караш с 90 по магистралата...
Нали правихме два тест драйва за Рено България, та имах възможността да видя реакциите на хората, когато се качат на електромобил. В "новата позиция" някак много бързо осъзнават разликите и как иначе сами си причиняват неефективността. Колите с ДВГ не са лоши и ще ни служат още много време. Струва ми се просто, че проблемът с електромобилите не е толкова с малкия пробег, колкото с неефективния начин на шофиране, с който сме свикнали.
Спомням си и един тест драйв на Opel Ampera. Момчето от Opel караше "странно". Някак по-бавно, внимателно и все повтаряше, "сега разбирам колко неефективно съм карал досега".
И все пак – като ще ти е единствена кола и не можеш да го ползваш на дълго, как да си купиш електромобил? Просто си е нищо само 120 да можеш да минаваш. Абсолютно вярно – ограничение си е. Вероятно опира до това колко често пътуваш повече от 100 км и дали имаш възможност да взимаш ДВГ кола от приятел, да речем, за по-дълги пътувания.
Но опира и до осъзнаване на неефективното каране. Сега вече зная, че (за повечето хора) то идва трудно преди да се качиш на електро кола. Някак става така, че като знаеш колко е икономична колата и искаш да я допълваш – започваш да си даваш повече сметка за шофирането, как потегляш, ускоряваш и спираш. Има го и момента, че със завладяващото си ускорение електромобилите предполагат към не толкова ефективно каране, но от отзиви по нета и лични определено наблюдавам промяна в общата нагласа за шофиране на хората, качили се на електромобил, към по-голяма ефективност.
Като си свикнал с добрия стар ДВГ, екстрите и въобще стила ти на шофиране, често си в анти-ЕМ лагера. Да си ги карат с тия ограничения, казваш си. Имаш право да си в този лагер и да не искаш да се ограничаваш – никой не ти пречи. Интересното (както все повече хора откриват) започва, когато преминеш в другия ;).
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.