В този блог: Четири нови електрически Renault Kangoo за контрол на паркирането в Бургас.Става дума за минивановете, които използват за превозване на скобите за неправилно или неплатено паркиране в синята зона на града. Сега колите са 4 (плюс 1 резервна) дизелови и след тридневен тест с електромобил решението за подмяната им с електрически е бързо и твърдо...
Друго си е като го имаш налично, да го показваш и да го тестват хората. От Омникар Бургас са предоставили на ОП 'Транспорт' един електро Kangoo за тридневен тест в реални условия, да се види как се справя наравно с дизеловите.
С тях ежедневно изминават около 100 км дневно, само в градския център. Четирите дизелови баничарки са вече поостарели и харчат около 10-11л/100 км дизел. В добавка, разходите на година за ремонти са почти колкото за гориво. От тази гледна точка общите текущи разходи за дизелов автомобил – гориво, ремонти, консумативи, застраховки и други, са съпоставими с разходите за нов електрически Kangoo.
За всичко това разбрахме от нашия приятел и "Туизи колега" от морето Ники. С него, директорът на ОП 'Транспорт' Андрей Рунчев и шофьорът, карал три дена електромобила, са споделили впечатленията си от колата и решението да минат на ток.
С по около 100 км дневно електромобилът е направил общо 312 км пробег за три дена. В първия ден се прибрали вечерта в гаража с пробег за само още 11 км, но през следващите дни шофьорът свикнал с електромобила и оставащият пробег е бил над 25 км. Засега им е трудно да ускоряват плавно, заради високия въртящ момент, но Ники е убеден, че и с това ще свикнат.
А за него си има улеснение – Kangoo разполага с еко режим, в който мощността е ограничена. Точно в този режим са го тествали и много правилно – за да ти стигне тока за цял ден обикаляне из града икономията е от полза. И резултатът от "полевия" тест е, че Kangoo очевидно ще се справя с нужните 100 км дневно в Бургас.
Откъм возия определят електрическия Kangoo за много стабилен, комфортен и безшумен. Последното го намират за малко опасно – при движение с ниска скорост из малките улички пешеходците не чуват колата въпреки автоматичното включване на предупредителния звук за пешеходци, и буквално изкачат пред нея. На два пъти е имало аварийно спиране и така разбрали, че "спира невероятно добре за баничарка".
Ники смята това със звука (или липсата на такъв) за сериозен проблем. С неговото Туизи на няколко пъти за малко да блъсне пешеходци. При мен с нашето Туизи това досега не се е случвало нито веднъж, но така или иначе от електро колите при ниска скорост можеш да доловиш евентуално само звука от гумите. Затова и на ниво ЕС се прие в електромобилите да има задължително звукова предупредителна система от 2019 г.
От личен опит сме установили, че и трите вида предупредителен звук на Kangoo са прекалено "мелодични" и като че се сливат с околния шум, вместо да се отличават. На Туизи са му сложили един доста по-писклив, не че много го чуват.
И сега за работата, при която по време на теста не са имали никакви затруднения, а са намерили няколко ползи. Например, при спиране за поставяне/сваляне на скоба не е необходимо да се "гаси" колата – само дърпаш ръчната и готово. Дори оставяли колата "на предавка", което веднага казваме, че не трябва да се прави, защото го намираме за риск за сигурността. Но пък това, че не са изключвали електромобила скъсява времето за поставяне на скоба, с около половин минута на автомобил. Не е много, но за цял работен ден си се натрупва. За нас може и да е неприятна темата със скобите, но всички търсим начин да си оптимизираме работата, нали?
И още ползи от това, че електромобилът не се изключва – зареждането на касовия апарат не прекъсва (от 12V извод) и съответно батерийката му не се поврежда. Същото важи и за GPS системата, с която са оборудвани колите.
Поради липсата на скорости електромобилът се управлява много лесно и не натоварващо в тежкия градски трафик, а това е важно за хора шофиращи по 8 часа на ден. По отношение на комфорта, имат известни притеснения за пробега през лятото, с постоянно включен климатик. В това има резон, климатичната система похапва ток, затова е добре да не се надува силно и да се използва само при нужда. Когато ги направят с повече пробег електромобилите, това "пестене" вероятно няма да е нужно.
Плановете на Андрей са да закупи 4 броя електрически Kangoo и с тях да замени сегашните 5 дизелови, единият от които е резервен. С електрическите няма да имат нужда от резерва, защото от Омникар са предложили те да осигуряват такава при необходимост.
Докато се оформя поръчката на колите, лизинги, договори и т.н. смятат да се оборудват и с 3 кВ зарядна станция, за да зареждат за половин час в обедната почивка. Не е кой знае колко, но десетина километра допълнителен пробег или просто малко свежи електрони в батерията ще й идват добре.
Остава да се уточни допълнителното оборудване като облицовка на товарното пространство, монтиране на GPS, сигнална лампа, стойки за скобите и такива неща. Ще им добавят и герба на общината и името на предприятието.
На нас пък ни остана само да кажем – поздравления – това е чудесен пример, който силно се надяваме и други предприятия в България да последват. В добавка към сериозното намерение на кмета на Бургас по отношение на електрическата мобилност и предстоящото монтиране на електро колонки в града, да се виждат постоянно в центъра ще е идеална "реклама" за електромобилите :).
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.