Моят избор за "затворен" електромобил през 2014 г.

Блог
В този блог: Избирам електромобил за есента и искам да ти покажа какви са вариантите сега.

Какъв електромобил може да си купиш през лятото или есента на 2014 г.? Зная, че има хора в България, които се интересуват живо от отговора на този въпрос и затова намирам за полезно да представя наличните сега марки и модели, както и някои предложения, които ще се предлагат от есента...

Донякъде за този блог ме подтиква факта, че сега съм в процес на решение какъв "затворен" електромобил да закупя. Причината е в това, че малкият и чудесен (за мен) Renault Twizy е без прозорци. Лесно е да се закупят и монтират такива, но за мен едно от най-привлекателните неща в тази мини кола е възможността да я карам "отворена". Затова, сега е време да избера и друг електромобил, който да използвам в по-лошо време, а същевременно да покажа и на теб с какво електро возило можеш да се сдобиеш.

За последно писахме за цени и пазар на електромобили през 2012 г., но оттогава мина доста време. Иначе, това, което четеш сега, е личен блог и изразява моето мнение, което не е задължително да съвпада с това на целия екип на eCars.bg. С това уточнение, да започваме с колите.

ПАЗАРЪТ В БЪЛГАРИЯ

Ще започна с България. В момента предлагането на нови електромобили е все още супер ограничено. Можеш да си купиш:

  • Renault Kangoo Z.E. (Омникар);
  • Renault Twizy (Омникар);
  • Opel Ampera (Дженеръс Ауто);
  • Tazzari Zero (Ecoelplus;
  • Goupil (лекотоварен).

Може и да пропускам нещо. Twizy вече имам, а дори с тези изброени марки и модели има някои затруднения – най-вече лизингови и откъм наличност. Но никой от тях не притежава комбинацията от елементи, които търся, затова се насочвам към други, които в момента могат да се купят от различни европейски държави.

Какви електромобили се предлагат в Европа

Първо нека да изброя наличните в момента, (повечето от) които вече са и на пазара втора ръка:

  • BMW i3
  • Nissan LEAF
  • Renault ZOE
  • Volkswagen e-up!
  • Volkswagen e-Golf
  • Smart Electric Drive
  • Tesla Model S
  • Aixam Mega
  • Peugeot iOn
  • Citroen C-ZERO
  • Mitsubishi i-MiEV
  • Opel Ampera
  • Chevrolet Volt
  • Tazzari Zero

Има и други, но да спра дотук, защото искам да сравня няколко определени модела. Допълвам само, че през юни 2014 все още е почти невъзможно да се закупи употребяван BMW i3, Volkswagen e-Golf и дори Tesla Model S. Последният естествено е най-предпочитан от мен, но за него – като му дойде времето ;).

Прехвърлям се директно на четирите възможности, които обмислям за есента: VW e-up!, Renault ZOE и Nissan LEAF. BMW i3 е по-висок клас електромобил, който изпълва мислите ми.

За да съкратя нещата, веднага казвам, че след BMW i3 засега клоня най-вече към VW e-up! Ето и причините.

Вече е супер лесно да се вземе употребяван LEAF, но моделът преди 2013 г. е с по-бавно зарядно, с което отивам в по-горния ценови диапазон на почти новите варианти. Затова LEAF ми е резерва.

Smard ED също е много добър вариант, но е твърде близо като размер до Twizy. Имам го на ум, определено.

По принцип се бях спрял на Renault ZOE, но там липсва люк на тавана, с което колата отпада за мен, а другото, което за мое голямо съжаление не ми пасва в ZOE, е регенериращата система. При ZOE тя работи основно при натискане на спирачката, което доближава колата до стандартен автомобил като каране. Типичното за електромобил намаляване чрез пускане на педала за ускорение, при което започва регенериране, не е така в ZOE. Но пък на много хора точно това вероятно пасва и ще пасва в ZOE. Емоционално и откъм дизайн ZOE ме печели пред e-up!

Губи ми се обаче електромобилното усещане заради типа на регенерацията и затова се насочвам към e-up! Междувременно вярвам и се надявам, че инженерите на Renault ще пипнат регенериращата система на ZOE. Чудно ми е защо са решили да я "закачат" за крачната спирачка, при положение че в Kangoo Z.E. и Twizy е точно обратното, което ми пасва толкова много.

Дизайнът на ZOE ми допада повече от този на e-up!. Малкият Volkswagen обаче притежава търсената от мен комбинация:

  • Чудесна реген система (според много отзиви по нета, нямам търпение да я пробвам);
  • Люк на тавана като опция;
  • Бързо зареждане;
  • Цветно арматурно табло;
  • Пъргавина и маневреност.

Първото ме вълнува много, защото в e-up! можеш да си настройваш степените на регенерация. И още по-важното, най-агресивната включва автоматично стоп светлините, без да се натиска крачната спирачка. Това е много, много важно. Зная го, защото куриерската Спиди, например, която вече използва двайсетина електрически Kangoo Z.E. има 1-2 случая на лек удар отзад – регенерацията на Kangoo Z.E. е много силна и като пуснеш десния педал ванът спира бих казал дори рязко до известна степен, което без предупреждението на стоп светлините не оставя много време за реакция на шофьора отзад.

Люкът вече казах, че е задължителен за мен, затова и купих Twizy със стъклен таван.

Бързото зареждане в града няма да ми е толкова нужно, но с такава опция, дори с малкия сегашен пробег, електромобилът си става отвсякъде и за по-дълъг път. Ето, през април бяхме на яз. Широка поляна. Дотам е 185 км и не става с електромобил с едно зареждане. Но ако заредиш междинно на Пазарджик за 20-30 мин. нещата вече са абсолютно възможни. Засега няма бързи зарядни станции в България, но трифазен ток имаме, така че има начин да се получава. Ето, Виктор Папазов навъртя 4000 км из страната с Tesla Model S.

Цветното табло на светлосиния e-up!, който ми харесва най-много, е също в светлосиньо и ме радва много. При всичката тази сиво/черна авто скучнотия наоколо с цветно табло ще ми е много по-приятно като усещане и вътре в колата. VW e-up! има и подвижна Garmin навигация и макар да отстъпва по свеж дизайн (отново, за мен) на Renault ZOE, притежава повечето търсени от мен качества.

Първият ни досег с e-up! беше по време на eCarTec Мюнхен 2013, но тогава колата беше само вътре в изложбеното хале и не се предлагаше тест драйв. Сега, за 2014-та, вече получихме инфо от организаторите, с които се запознахме лично предния път, че VW e-up! и e-Golf ще са налични и за тест драйв по време на eCarTec Мюнхен 2014, така че очаквам по време на изложението, след тестовете, да избера окончателно.

Ще се наложи да го направя там, защото след току-що приключилия ми разговор с Volkswagen България стана ясно, че квоти за VW електромобили за нашата страна няма и това може да продължи дори до 2018 г. Възможно е и да има по-скорошно развитие, но пък хубавото е, че Порше Юг базата е оборудвана за сервизиране на хибриди и там може да се поддържат закупени от чужбина VW хибридни модели. Засега за изцяло електрическите няма пълно сервизно оборудване, но в разговор с човека в централата, който отговаря за поддръжката, Калоян Касабов разбрах, че има известни възможности за поддръжка и на електро модели. Известни по обективни причини – като не се предлагат на този етап у нас, съответно и поддръжката не е пълна. 

Това е, ограничението за нашия пазар само ме мотивира да продължаваме още повече да работим за електрическата мобилност у нас. Сега е ред на сайта за обяви за електромобили, който вече е готов и ще стартира до седмица, а вече сме и в процес на работа върху нов сайт, който ще играе ролята на локатор на станции за зареждане на електромобили в България – за да можеш в един момент като си купиш електромобил, да знаеш къде можеш да го заредиш по всяко време :).

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Хора в тази дискусия

Коментари (4)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Е ето тази статия чакахме Много полезно инфо! Колко много електромобили вече се произвеждат, а в България, дето уж сме нация техническа имаме трошици Любопитен съм как преценяват, че няма интерес и пазар. Наскоро от линка на колегата във форума за Volt-а се разтърсих в mobile.bg за електрически двигатели. Интересно, че Aixam-ите като че ли преди бяха повече, а сега открих ето това - [LINK=http://www.mobile.bg/pcgi/mobile.cgi?topmenu=1&;act=4&adv=11399983579060115&f1=details&slink=6n6rny...

Е ето тази статия чакахме Много полезно инфо! Колко много електромобили вече се произвеждат, а в България, дето уж сме нация техническа имаме трошици Любопитен съм как преценяват, че няма интерес и пазар. Наскоро от линка на колегата във форума за Volt-а се разтърсих в mobile.bg за електрически двигатели. Интересно, че Aixam-ите като че ли преди бяха повече, а сега открих ето това - [LINK=http://www.mobile.bg/pcgi/mobile.cgi?topmenu=1&;act=4&adv=11399983579060115&f1=details&slink=6n6rny]цък[/LINK]

Виж още
Илиян Звездоброев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Задържам този тип блогове умишлено, защото стават по-бавно нещата с официалното предлагане на електромобили у нас и не ми се иска да дразня никого с чести писания какво може да се купи от чужбина. Все пак е добре да се дава такава информация и работим да има поводи за повече такова предоставяне на полезни данни.

Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

A Opel-а защо не го смяташ като опция? Предполагам ценово е по скъп от VW-а, но бях гледал в mobile.de, 2-ра ръка, за 20-25К в евро.

Искрен Димов
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

[QUOTE=iskren.dimov:1003]A Opel-а защо не го смяташ като опция? Предполагам ценово е по скъп от VW-а, но бях гледал в mobile.de, 2-ра ръка, за 20-25К в евро.[/QUOTE]

Обичам отвореното и с липсата на люк една кола отпада за мен. Ако ZOE имаше люк това е колата ми. Освен това искам да карам чист електромобил. Карал съм 5-6 дена Ampera и колата е страхотна – много ме изкушава. Не я отхвърлям тотално. Просто не притежава желаната от мен комбинация от елементи. Въобще не ми допада да седя на...

[QUOTE=iskren.dimov:1003]A Opel-а защо не го смяташ като опция? Предполагам ценово е по скъп от VW-а, но бях гледал в mobile.de, 2-ра ръка, за 20-25К в евро.[/QUOTE]

Обичам отвореното и с липсата на люк една кола отпада за мен. Ако ZOE имаше люк това е колата ми. Освен това искам да карам чист електромобил. Карал съм 5-6 дена Ampera и колата е страхотна – много ме изкушава. Не я отхвърлям тотално. Просто не притежава желаната от мен комбинация от елементи. Въобще не ми допада да седя на кожена седалка, а Ampera без кожа се намира трудно, освен ако не си поръчаш новия базов модел.

Когато дойде време за Model S, това ще бъде известно предизвикателство, защото ще се налага да претапицирам седалките. Точно гледах годишната конференция на акционерите за 2014 и Елон Мъск каза, че в момента се правят подобрения по седалките, но не и дали ще има опция за не-кожен салон. Това е лично - много хора обичат кожа, но аз не и това ми е изискване при покупка на кола.

Цената, поне за мен, е на второ място - първо е комбинацията от елементи, дизайн, емоционално удовлетворение и практичност при определяне на това кой електромобил да си купя.

Виж още
Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари

Най-нови теми от форума

  • Няма мнения