Водородната кола на Toyota пет пъти по-скъпа за каране от Tesla Model S

Блог
В този блог: Какво кара Toyota да настоява толкова за водорода като горивото на бъдещето?

Не искаме да звучим като заклети бензинджии, отхвърлящи електромобилите, затова на свой ред не отхвърляме колите с водородни горивни клетки от гледната ни точка на предпочитания към чисто електрическите коли. И понеже по мрежата излизат интересни сравнения между последните, които засега далеч не са в полза на водорода, ето как стоят нещата при едно такова, на което попаднахме...

Водородът, като гориво за задвижване на електромобили, има потенциала да съчетае качества като дългия пробег на ДВГ колите и ефективността (в различните й форми) на електромобилите. Проблемът му е в цената – по-скъпо е да зареждаш дори от бензин или дизел.

Признава го сам вицепрезидентът на Toyota Боб Картър, който по време на скорошната JP Morgan Auto конференция в Ню Йорк потвърди, че цената за зареждане на първия масов електромобил на Toyota с горивни клетки ще е по-висока от тази на резервоар гориво.

Toyota обаче доста настоятелно продължава да твърди, че бъдещето е във водорода, не в електричеството. Въпреки огромните разходи за разработки, не особено ефективното производство на водород и изграждането на скъпа (почти несъществуваща в момента) инфраструктура. Всичките тези неща постоянно ни карат да се питаме защо го правят – не може да е просто ей така.

Връщайки се 15 години назад, в края на 90-те, кой започна да (се опитва да) налага хибридите? Toyota. Мина много време, но "експериментът" се оказа повече от успешен. По тази линия ли вървят отново, убедени в качествата на новата технология, която далеч не се споделя от всички сега? Особено от човека начело на Tesla Motors, Елон Мъск, който няма никакви притеснения да нарече горивните клетки Fool Cells (вместо Fuel Cells).

Картър казва, че при сегашните цени (в Калифорния, например) един резервоар водород струва около $50. За сравнение зареждането на Toyota Prius взима около $24, а да напълниш батерията на Tesla Model S – около $11.

Toyota и Tesla често изразяват по един или друг начин изцяло противоположните си мнения за горивните клетки. В Toyota хич не са убедени в чистите електромобили – точно обратното. Но куриозно или не, точно те продадоха на Tesla Motors бивш свой завод доста евтино и помогнаха много на новака в началото. За това последното научихме от прясно закупената (и прясно издадена) книга "Историята на Tesla Motors".

Може и да се различават по мнението си за технологиите, но в едно си приличат много двете компании – в подхода към изграждане на инфраструктура. Tesla Motors влага сърце, душа и много пари в своята Supercharger мрежа, а в опит да стимулира американците (като за начало) Toyota планира да изгради достатъчно водородни зарядни станции из Калифорния (пак като за начало), така че повечето притежатели на водородоелектромобили (опаа, това стана дълго), да са на не повече от шест минути шофиране от зарядна станция.

Но супер високата цена за зареждане не е в полза на вижданията на Toyota за бъдещето. Картър казва, че с увеличаване на производствения обем цената за зареждане ще спадне до около $30, но това все така е с около 30% повече от зареждането на Prius или друга подобна бензинова кола с нисък разход.

Едно възможно решение е като това на Hyundai, да предлага безплатно водородно зареждане на своите клиенти (в Tesla предлагат същото с ток на своите завинаги), но минаваме към следващия проблем – високата стойност на колата. На цена от $70,000 (колкото базов Model S), дали водородната кола на Toyota, бидейки от средния клас, ще се продава добре?

И отново, въпросът защо Toyota така методично настоява за масовиризане на горивните клетки в автомобилите, ни оставя много любопитни. Някак не ни се струва логично производител на коли номер едно в света да взима недалновидни решения – тук трябва да има нещо! Не сме фенове на водородната технология поради простата причина, че с такава електромобилите пак се превръщат във возила с резервоар гориво (макар и съвсем различно) на борда, а и това усложнява излишно нещата. Веднъж използваш ток, за да правиш водород, а после обратното, вече в самата кола. Ефективно ли е това?

Важно е да има алтернативи. Да сме само на ток в колите си някой ден може да не ни се отразява добре, както сега си носим последствията от десетилетия изгаряне на горива в движение. Въпросът е да намираме ефективни алтернативни решения, които да работят по възможност сега и без нужда от излишни (огромни усилия). В момента добър пример за това е фактът, че Tesla Motors реши да използва съществуваща малка батерия (на Panasonic) като тези, които захранват лаптопите ни, със съответните подобрения. Налично, адаптирано без инвестиране на милиарди и най-важното – надеждно решение. Ето за такива алтернативи сме изцяло ЗА. Да ти идват някакви на ум?

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Хора в тази дискусия

Коментари (3)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

С радост установявам от морето, че програмистите са отстранили проблема с коментарите, вече всичко е наред и можем да се изказваме спокойно xD

Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Я да пробвам новите коментари
Значи това "един резервоар" ми е много разтегливо понятие, по скоро за 400 км трябва гориво за толкова $$ може би?
Като гледам в Уикипедия сгъстения водород 70Mpa, е три пъти по калоричен от петрола. Обаче дали това нещо е усвоено в колата и изминаваш 3 пъти повече разстояние за същия обем - не знам.
Май по-лесно се сравнява като говорим за $$/100км.
Мнението на Мъск ми се вижда логично. По скоро онази кола със солената вода има шанс [LINK=http://www.ecars.bg/b...

Я да пробвам новите коментари
Значи това "един резервоар" ми е много разтегливо понятие, по скоро за 400 км трябва гориво за толкова $$ може би?
Като гледам в Уикипедия сгъстения водород 70Mpa, е три пъти по калоричен от петрола. Обаче дали това нещо е усвоено в колата и изминаваш 3 пъти повече разстояние за същия обем - не знам.
Май по-лесно се сравнява като говорим за $$/100км.
Мнението на Мъск ми се вижда логично. По скоро онази кола със солената вода има шанс [LINK=http://www.ecars.bg/blogs/elektromobili-1/664-quant-e-sportlimousine][/LINK]

Виж още
Илиян Звездоброев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Дават и 300 мили на водородната тойотка, което с модел с също е постижимо, но с по-бавно каране.

Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари