В този блог: От 2017 г. се заформя сериозна електромобилна конкуренция.През 2015-та истинската електромобилна битка все още няма да е на улицата. Ще е в развойните центрове и на тестовите полигони. След това през 2016-та ще заиграят маркетинг фурията и социалното подгряване и през 2017-та (и натам) ела да видиш какво ще става само...
Този блог отразява само и единствено личното мнение на автора.
За Tesla предстоят много предизвикателства. Сега нещата с Model S вървят добре, продажбите растат и дори е обявена нова супер мускулеста D версия. В същото време дългоочакваният Model X беше отложен отново – сега за втората половина на 2015 г.
Цялата работа обаче е в масовия Model 3. За него се строи цяла гигафабрика за батерии. Ако можеха да го изкарат сега на пазара, щяха да ударят всички останали в земята за дълго време напред.
Предизвикателствата пред Model 3
На този етап очакванията са, че Model 3 ще излезе на пазара през 2017 г. Това определено е възможно. Също така е възможно обаче дебютът да се случи през 2018 г. Но тогава Model 3 далеч няма да е единственият електромобил с около 300 км пробег на пазара.
Основният проблем за Tesla според мен се нарича Nissan LEAF 2. LEAF е най-продаваният електромобил в света, продажбите се покачват постоянно и според различни източници Nissan работи по нова версия, някъде за 2017-та с поне 250 км пробег.
Това е двойно на сегашния модел, но не очаквам цената да е двойна. С близо 150,000 продажби в световен мащаб LEAF програмата вече започва да излиза на нула, както сам ИД на Nissan Карлос Гон обяви. След още две години би трябвало вече да са на (малка) печалба.
Новият LEAF ще е по-конвенционален на външен вид и това вероятно ще се хареса на много повече хора. С удвоен пробег и вероятно максимум 10-15% по-висока цена от сегашната (ако въобще), LEAF 2 ще е много сериозен конкурент на Tesla Model 3.
Тези дни по мрежата започнаха да се появяват съмнения, че Model 3 ще дойде на цена само $35,000. Известният Tesla скептик д-р Менахем Андерман дори твърди, че цената ще е между 50 и 80 хиляди долара.
С първото съм съгласен. Вероятно средно до добре оборудван Model 3 ще струва някъде там, около $50,000. Топ версиите може да скачат на $55,000 или още малко нагоре. Таванът обаче го виждам под $60,000. Но американските коли вървят по-скъпо в Европа и на цена €50,000 Model 3 по-скоро не би бил атрактивното предложение, което мнозина очакват.
Така или иначе смятам, че Nissan LEAF 2 ще е по-евтин. Може да не дава пробег колкото Model 3, но няма и да е супер далеч. Възможно е от Tesla да ме опровергаят и ще е чудесно обявените от Елон Мъск $35,000 за Model 3 да станат реалност. Отново, това е възможно, но по-скоро го виждам като базова цена, което все пак ще е спазване на обещанието (Мъск никога не е давал повече подробности).
В играта тук влиза и General Motors с афишираната работа по електромобил с 200 мили пробег. Той също се очаква на пазара някъде около 2017-та, но засега няма абсолютно никаква информация, докато на масовия модел на Tesla поне му знаем името.
Третият играч, който според мен ще поднесе изненада, е BMW. С дебюта на i3 през 2013 г. BMW има няколко години на разположение да разработи и пусне на пазара друг масов електро модел, в ниския до среден клас (тип 3-Серия). Цените на марката не са от най-ниските, но това не мисля, че някога е притеснявало нейните фенове. Ще е по-скоро конкуренция между самите коли, отколкото на ниво цени.
С базова цена от €34,950 за i3 в Европа, очаквам нов BMW електро модел с повече пробег да стартира по-скоро някъде над 45 хиляди Евро.
Твърде е възможно до 2 години да се появят и други изненади – нещата в автомобилния свят сега се променят много динамично. Със сигурност зная едно – около 2017-та ще е много по-електромобилно!
О, и още нещо – сега има нещо ново в авто света – говорим за това какви ще са конкурентите на новака Tesla, а не на кого Tesla ще е конкурент...
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.