В този блог: Туизито на eCars.bg на една година – факти и впечатления.Денят беше подобен на днешния (25.1.2015) – качих се в Туизи на 24 януари, 2014 г. и го подкарах към квартала. Тогава нямах прозорци, били те и винилови. Зимата беше мека. Карах го и през февруари. Сега, година по-късно, продължавам (с моята Туизи история досега)...
Междувременно написах няколко блога (ето един от третия месец) за това какво е да имаш и караш Рено Туизи. След тях технически почти няма какво да добавя – колата е изключително опростена и сравнително бързо можеш да изтестваш повечето неща и да добиеш впечатления. Далеч е от Tesla Model S, който има къде повече джаджи, с които да си играеш, както и редовни актуализации на софтуера, подобряване и добавяне на нови функции и още.
Сега Туизи е на две години. Почти цялата първа е прекарал като тест драйв кола, след което една година при мен. Ето кратка статистика за периода (от моята употреба):
- Цена: 25,300 лв (нов около 28,000 лв с батерията);
- Пробег към дата на закупуване: 3195 км;
- Пробег към 24.1.2015 г. на: 9330 км;
- Пробег за периода 24.1.2014 - 24.1.2015: 6135 км;
- Заредена енергия: около 520 кВтч;
- Платени за тази енергия: около 90 лв (зареждане и денем, и нощем);
- Разходи за поддръжка и ремонт: 0 лв (сменен един 10А предпазител безплатно в Омникар Ауто);
- Разходи за аксесоари: 30 лв за уплътнения и около 500 лв за винилови прозорци.
Сега малко факти:
Купих Туизи в брой, затова в горната статистика не включвам например месечни вноски, просто защото вече съм платил колата, но е факт, че лизинговите вноски в България са високи. Факт е също и че търговският модел с отделен наем на батерията по-скоро не се възприема. Зная, че в Рено работят по това и силно се надявам от пролетта на 2015 г. да има промяна в електромобилните им предложения.
Друг факт е, че Туизи е с твърдо окачване, което го прави супер стабилен в завоите (също и заради късото междуосие и ниския център на тежестта). Но по неравности това се усеща (понякога неприятно) и за моя приятна изненада след като колата направи 5000 км окачването леко омекна. Пак е твърдо като цяло, но определено е по-добре отколкото в началото.
Концепцията на колата е тотално отворена и освен че няма прозорци, около вратите има големи фуги. Просто така е замислена, без нужда от уплътнения. Залепих дискретно подходящи такива и това значително ограничи духането в краката. По-късно, през декември 2014 г. поставянето на виниловите прозорци направи и карането през зимата в студено време възможно.
Шофирането
Туизи тръгва бързо на светофарите и не е някаква фурия, но се ускорява достатъчно добре за миниатюрната си мощност от 8 кВ (постоянна) и 13 кВт (максимална). Повечето хора, които ми задават въпроси по светофарите от колите си, смятат, че ги бъзикам за мощността като виждат как върви.
Максималната скорост е повече от достатъчна за града. С 85 км/ч дори си в (яко) нарушение. На мен са ми абсолютно достатъчни.
Пробегът отговаря на официалните данни. С икономично шофиране постигам 80 км, със средно 65 км, с динамично 50 км. През зимата (установено най-вече през настоящата) пробегът спада с 10 до 15%. Максималното ми постижение е 100 км, точно както го рекламират при супер икономично каране. До вилата и обратно (вече 'на изпарения') с точно 50 км в едната посока. Пробвано само веднъж в съответните условия, така че да не преча на трафика.
Виж още: Туизи на гости на Пирин голф
Има си един сериен недостатък – при ниска скорост, обикновено веднага след потегляне и най-вече ако случайно (или не) отпуснеш педала за ускорение за част от секундата, губи мощност, все едно ти гасне мотора. Също за част от секундата като отпусна и натисна сякаш нищо не е било и продължава моментално, но понякога може да създаде проблем, особено ако не знаеш как да реагираш. Наричат го "sticky throttle". Свикнал съм и се случва рядко, но Рено трябва да коригира това.
Спирачките са сравнително слаби – дисковете са тънки и въпреки че си спира нормално, се усеща малко тегаво в по-интензивни ситуации. Някои хора дори се изказват доста по-критично за спирачките. Аз така или иначе шофирам най-вече с един педал, като отпускам десния за рекупериране и така намалявам. Това е сред нещата, които ме привличат най-много в електромобилите.
Имай предвид, че рекуперацията на Туизи е около 6%, което означава, че по силен наклон надолу ще рекуперираш здраво, но вместо да намаляваш дори ще вдигаш скоростта с по километър в час на всеки 20-30 метра. С други думи, при Туизи крачната спирачка се използва определено повече отколкото в Kangoo ZE или BMW i3, при които рекуперацията е много силна.
В студеното време сега Туизи привлича много внимание, защото виниловите прозорци дори не покриват целия отвор и учудените погледи са много. Често ме питат "Как го караш това така в тоя студ?", "Ама как без прозорци?", а най-голямо учудване настава, когато синът ми подаде ръка отзад и се разбере, че "егати в това имало и втори човек!" Чувал съм и "Ааа, тоя даже е с жълта шапка" (да, нося такава).
Паркира се просто на шега и на места, недостъпни и за малки коли. Като например...
Също така се зарежда на места, на които тепърва ще свикваме, че можем да зареждаме (електро) колите си, като в мола.
Емоцията
Не предполагах какво емоционално въздействие ще окаже този малък електромобил върху мен. Изби ми цялата агресия, която допреди това имах на пътя и ме прави невероятно щастлив. Дори си намирам поводи да излизам, само за да го карам. Често получавам освежаващи усмивки от всякакви хора – само те са достатъчни за изпълване на душата.
Зная, че не всеки ще споделя това чувство. Те са за това чувствата – лични са. На мен Туизи ми дава много и досега не ми е взел нищо (освен гореспоменатата агресия) и по няколко лева (няма и десет) за ток на месец. С времето неминуемо ще изникват разходи и ремонти като с всяка друга кола, това си е в реда на нещата. Останалото (като изключим сметките), поне за мен, е емоция :)!
Интересува ли те нещо друго за Туизи? Питай в коментарите или форума – отговарям бързо ;).
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.