В този блог: Първото състезание от дебютните Formula E серии в сезон 2014/2015 е в Пекин.Моторните спортове винаги са били изпълнени с рев на двигатели, но това е, когато имаш двигатели. В новия Formula E шампионат нещата са тотално различни – пак има болиди, но зад пилотите вече свистят електромотори...
Само за няколко години идеята за изцяло ново преживяване на състезателната писта не само стана реалност, а вече е и част от календара на FIA. Formula E шампионатът е само за електрически болиди и дебютният му сезон стартира на 13 септември в Пекин.
По мрежата вече се намират доста клипове от Formula E тестове, така че можеш да добиеш представа какво представлява новият тих свят на това изумително начинание. Изумително е, защото доказва, че технологиите при електромобилите вече са толкова напреднали, че сме с състояние да направим състезателни серии с електрически болиди.
Но ако се притесняваш от абсолютна тишина и липса на адреналин само си пусни някой клип, за да чуеш новия звук. Електро болидите не са лишени от такъв, просто издават свистящия специфичен звук на електромоторите, който има своята състезателна специфика. Както отбелязва ветеранът от Formula 1 Ярно Трули, който ще участва във Formula E сериите, "вътре в болида естествено чуваш и усещаш работата на електромотора, така че в никакъв случай не си лишен от връзка с колата в това отношение".
Разликата спрямо ревящите болиди от Formula 1 обаче е значителна. Толкова, че в тестовите дни питлейн зоната е оборудвана със сирена, която да предупреждава механиците за приближаващи се е-болиди. По този повод преди време Бърни Екълстоун беше много критичен с твърде крайното "Електричеството във Формула 1 може да е смъртоносно".
Наистина, Formula E болидите развиват скорост до 225 км/ч и тихо свистящите им електромотори не предупреждават отдалеч, но човек просто трябва да се оглежда когато пресича. Всички го правим за собствената си безопасност и тихото движение на електромобилите не следва да е оправдание за нашата невнимателност.
Звукът е тих, но с висока честота, какъвто със сигурност не очакваш от болид. Но нещата се променят така или иначе. Дори във Formula 1 минаха от V8 на по-тихи и икономични V6 двигатели, въпреки че това донесе известни сътресения в спорта. Ако не друго, сега модерният аксесоар в пита на Formula 1, антифоните, вероятно няма да е нужен във Formula E.
Толкова за звука – ще разберем какъв ще е от първото състезание – а сега малко за новите болиди.
Те приличат на тези от IndyCar, с тази разлика, че под задния капак вместо творение на механичното инженерство виждаш кутия, няколко кабела, контролен модул и трансмисия. Има и един предупредителен стикер – за високо напрежение. Кутията е 700V, 32 кВтч батерия, а болидът, за разлика от шосейните електромобили, разполага с пет-степенна скоростна кутия.
Дебют си е, и за да се спестят пари и да е по-лесно откъм логистика, засега всички болиди са с еднакви електромотори, но от следващата година отборите ще могат да правят промени.
През големи промени обаче минават и самите пилоти, за които липсата на двигател, по чийто шум да се ориентират за смяната на предавки, е ново предизвикателство. Но дори това е твърде различно от новата тръпка – батериите.
С 32 кВтч модули зад гърба си пилотите нямат гаранция, че ще стигнат до финала с наличната енергия. Колите могат да изминат около 25 км в състезание, в зависимост от режима на мощността, което означава, че някъде по средата на състезанието пилотите трябва да сменят своите болиди.
Причината е в това, че технологията за подмяна на батериите в пита все още не е достатъчно усъвършенствана. Съответно пилотите ще трябва да скачат бързо в зареден болид и да потеглят отново.
Дори не можем да си представим какво ли ново преживяване и тотална противоположност ще е за тях да се налага да... пестят гориво. Да, в случая ток.
Но точно това вероятно ще направи новите състезания интересни за мнозина. Признаваме си, че в последните години позагубихме интерес към Formula 1, но новите електрически серии, за които сега знаеш повече, ни връщат интереса с всичките им предизвикателства.
Ще видим какво предстои, има тонове неизвестни, отборите ще трябва да се напасват в движение, а колкото до това дали ще можем да гледаме Formula E по някоя от нашите телевизии, нямаме отговор. Ако знаеш, пиши в коментарите или във форума. Иначе ще трябва да разчитаме на YouTube или някои други сайтове ;).
Така или иначе – приятно гледане!
А, остана само програмата за първия сезон. Ето я:
Кръг 1 – Пекин, Китай, 13 септември 2014
Кръг 2 – Путраждая, Малайзия, 22 ноември 2014
Кръг 3 – Пунта дел Есте, Уругвай, 13 декември, 2014
Кръг 4 – Буенос Айрес, Аржентина, 10 януари, 2015
Кръг 5 – Ще бъде обявено допълнително, 14 февруари, 2015
Кръг 6 – Маями, САЩ, 14 март, 2015
Кръг 7 – Лонг Бийч, САЩ, 4 април, 2015
Кръг 8 – Монте Карло, Монако, 9 май 2015
Кръг 9 – Берлин, Германия, 30 май, 2015
Кръг 10 – Лондон, Обединено кралство, 27 юни, 2015
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.