В този блог: Опцията за повече пробег на Model 3 струва $9,000.
Базовата версия на Model 3 е тествана за около 350 км реален пробег, но Tesla предлага и по-голяма батерия, за още 150 км. Цената за това удоволствие, поне обявената за САЩ, е $9,000 и е интересно да анализираме нейния икономически ефект...
На тази тема има разсъждение в Tesla Motors Club блога, с анализ на стойностите и ефекта от добавката, но като се питаме дали си струва, трябва да го погледнем през призмата на развитието на електромобилите и зарядната инфраструктура през следващите няколко години (в България).
Естествено, първо е въпрос на лична преценка и избор спрямо шофирането, ежедневнието и финансовите възможности. Ако нямаш чести дълги пътувания е по-добре да си спестиш тези пари, които в Европа е твърде вероятно да са в Евро. Пак естествено, ако допълнителните електрони в батерията ще ти вършат ефективно работа, разбито върху множеството пътувания може да са по-далновидната инвестиция.
С по-голямата батерия обаче идва и опция за по-бързо зареждане. Резонно е, защото повече капацитет иска повече време за пълнене и това може да се съкрати с по-голяма мощност. Но разликата не е голяма. Със стандартната батерия бордовото зарядно е 7.6 кВт, докато за по-голямата е 9.6 кВт. Има известно предимство, но то не оправдава цената както би било с 16.5 кВт мощност.
Тъй като целта на по-голямата батерия е повече пробег, това има отношение към цените на батериите. Засега Tesla не предоставя данни за цените на двете Model 3 батерии, но според изтекла информация по-малката вероятно ще е около 50 кВтч, а по-голямата 75 до 80 кВтч. Ако приемем, че взимаме 30 кВтч з $9000 това прави по $300 на кВтч, което не е много оферта при сегашните цени на батериите (около два пъти по-ниски). Нещата обаче се променят, ако го погледнем откъм пробег.
Пак опира до калкулацията за изминати (годишно) километри, но има и нещо друго - с повече пробег на дълги разстояния може да не се налага спиране за дозареждане както с по-малката батерия. Иначе казано, да стигаш до крайната точка, без да спираш на зарядна станция по пътя.
Обикновено сме свикнали, че повече е по-добре. Наистина, в случая 150 км повече звучат добре, но е и въпрос на сметка – дали е оправдано да похарчиш примерно 18,000 лв повече просто за да имаш запас, който няма да ти трябва често.
А и Model 3 се явява като бюджетният електромобил на Tesla. Интересно е да видим след да речем 250,000 продадени колко ще са с голямата батерия. Как мислиш? Сподели в коментарите.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин