В този блог: В периода 2014 - 2016 г. цените на електромобилните батерии са спаднали с 50%.
Поевтиняването е резултат от подобрение в процесите и технологиите, както и от увеличаване на капацитета (енергиен и производствен), което значително започва да приближава разходите за производство на електромобили до тези на ДВГ моделите. Крайният резултат обаче засега не се отразява в съществено поевтиняване на електричките, като оптимизациите все пак са факт и ще ги разгледаме в този блог.
Като говорим за цени на батерии за електромобили е важно да правим разлика между цената на отделните клетки и тази на готовите сглобени батерии. И при двете има цена на киловатчас, но тя логично е по-висока при крайния продукт.
Графиката отдолу показва цената на киловатчас за батериите, която през 2016 г. според McKinsey е била малко над $220. Проучването е интересно и резултатите вървят с около две години назад, но за натрупване на статистика е нужно време. Оранжевата линия е нивото, на което би се достигнал еквивалент в разходите с тези за ДВГ.
За сравнение, докато излязат сегашните данни през 2019 г. (евентуално), на последния конферентен разговор с инвеститорите на Tesla в началото на юни, техническият директор на компанията Дж. Стробъл каза, че в Tesla вече приближават ниво около $100/кВтч за клетките.
Спадът в цените на батериите е факт – и обикновено се говори, че електромобилите са скъпи точно заради все още скъпите батерии. Но това все още не се изразява в достатъчно поевтиняване на електромобилите от среден клас.
Реално нещата се получават по друг начин. Ако през 2011 г. можехме да си купим Mitsubishi iMiEV (или европейските му аналози Citroen C-ZERO и Peugeot iOn) за €35,000, днес на тази цена се предлага второто поколение Nissan LEAF. Двете коли са несравними - класът на iMiEV е значително по-нисък, както и пробегът – около 100 км в сравнение с пълния с екстри и съвременни системи LEAF 2, с реален пробег около 280 км с едно зареждане.
Наистина, има и по-скъпи версии на LEAF 2018, но е факт, че за €35,000 днес може да се купи много адекватен електромобил. Все още сме на 2-3 години от масови електрички с 60-70 кВтч батерии и 400 км пробег, но се приближаваме много бързо и те вероятно също ще са на подобни цени (€35,000-40,000).
Това все още е скъпо за средния потребител (на много пазари), но наскоро ИД на Renault Nissan Mistubishi Карлос Гон каза, че с достигане на 300+ км пробег на прилична цена вече ще се работи не за по-големи батерии и повече пробег, а за по-ниски цени на електромобилите.
Точно това е следващият етап, който очакваме – реалното поевтиняване на вече достигналата зрялост технология, около 2023-2024 г. или 5-6 години отсега напред.
Междувременно вече ще има заформен достатъчно добър пазар втора употреба на електромобили в повечето страни, с което ще върви и повторното използване и рециклиране на батерии.
С произвеждането на стотици хиляди бройки електромобили цената ще спада не само от поевтиняването на батериите, а и от останалите системи, от съпътстващите оптимизации и споделяне на компоненти и модули между различни модели и дори цели производствени гами.
При батериите ще е ключово развитието на нови технологии и значителното намаляване на редките (и вредни) метали като кобалта. В Tesla и Panasonic вече дори постигат това намаляване още през 2018 г. и след още няколко години разработки и тестове на батериите със солидни електролити, тяхното приложение се очаква да промени значително производствените процеси, да повиши много безопасността и да намали вредните ефекти при рециклиране.
С тази картина на развитие на електрическата мобилност, нашата многостранна дейност в сферата продължава с блогове, производство на зарядни станции, развиване на мрежа, клуб и още нещо - нова международна марка.