Цените на батериите с 50 процента надолу за три години; ефектът е специфичен

Електромобили

В този блог: В периода 2014 - 2016 г. цените на електромобилните батерии са спаднали с 50%.

Поевтиняването е резултат от подобрение в процесите и технологиите, както и от увеличаване на капацитета (енергиен и производствен), което значително започва да приближава разходите за производство на електромобили до тези на ДВГ моделите. Крайният резултат обаче засега не се отразява в съществено поевтиняване на електричките, като оптимизациите все пак са факт и ще ги разгледаме в този блог.

Като говорим за цени на батерии за електромобили е важно да правим разлика между цената на отделните клетки и тази на готовите сглобени батерии. И при двете има цена на киловатчас, но тя логично е по-висока при крайния продукт.

Графиката отдолу показва цената на киловатчас за батериите, която през 2016 г. според McKinsey  е била малко над $220. Проучването е интересно и резултатите вървят с около две години назад, но за натрупване на статистика е нужно време. Оранжевата линия е нивото, на което би се достигнал еквивалент в разходите с тези за ДВГ.

За сравнение, докато излязат сегашните данни през 2019 г. (евентуално), на последния конферентен разговор с инвеститорите на Tesla в началото на юни, техническият директор на компанията Дж. Стробъл каза, че в Tesla вече приближават ниво около $100/кВтч за клетките.

Спадът в цените на батериите е факт – и обикновено се говори, че електромобилите са скъпи точно заради все още скъпите батерии. Но това все още не се изразява в достатъчно поевтиняване на електромобилите от среден клас.

Реално нещата се получават по друг начин. Ако през 2011 г. можехме да си купим Mitsubishi iMiEV (или европейските му аналози Citroen C-ZERO и Peugeot iOn) за €35,000, днес на тази цена се предлага второто поколение Nissan LEAF. Двете коли са несравними - класът на iMiEV е значително по-нисък, както и пробегът – около 100 км в сравнение с пълния с екстри и съвременни системи LEAF 2, с реален пробег около 280 км с едно зареждане.

Наистина, има и по-скъпи версии на LEAF 2018, но е факт, че за €35,000 днес може да се купи много адекватен електромобил. Все още сме на 2-3 години от масови електрички с 60-70 кВтч батерии и 400 км пробег, но се приближаваме много бързо и те вероятно също ще са на подобни цени (€35,000-40,000).

Това все още е скъпо за средния потребител (на много пазари), но наскоро ИД на Renault Nissan Mistubishi Карлос Гон каза, че с достигане на 300+ км пробег на прилична цена вече ще се работи не за по-големи батерии и повече пробег, а за по-ниски цени на електромобилите.

Точно това е следващият етап, който очакваме – реалното поевтиняване на вече достигналата зрялост технология, около 2023-2024 г. или 5-6 години отсега напред.

Междувременно вече ще има заформен достатъчно добър пазар втора употреба на електромобили в повечето страни, с което ще върви и повторното използване и рециклиране на батерии.

С произвеждането на стотици хиляди бройки електромобили цената ще спада не само от поевтиняването на батериите, а и от останалите системи, от съпътстващите оптимизации и споделяне на компоненти и модули между различни модели и дори цели производствени гами.

При батериите ще е ключово развитието на нови технологии и значителното намаляване на редките (и вредни) метали като кобалта. В Tesla и Panasonic вече дори постигат това намаляване още през 2018 г. и след още няколко години разработки и тестове на батериите със солидни електролити, тяхното приложение се очаква да промени значително производствените процеси, да повиши много безопасността и да намали вредните ефекти при рециклиране.

С тази картина на развитие на електрическата мобилност, нашата многостранна дейност в сферата продължава с блогове, производство на зарядни станции, развиване на мрежа, клуб и още нещо - нова международна марка.

Хора в тази дискусия

Коментари (2)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

На събраниято на акционерите Мъск обяви, че Тесла е достигнала цена под 100$/kWh и работят за пълното рециклиране на старите батерии. Смятат, че батериите от рециклирани материали, ще са с по ниска цена, т.е. цената на рециклирането няма да е толкова висока, както се опасяваха "дизел-еколозите"

Последно редактиран Преди 6 години от ПЕТЪР ПЕТРОВ ПЕТЪР ПЕТРОВ
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

За батериите каза още нещо интересно. Смятат, че могат да увеличат енергиината плътност с 35-40% до две години и с 100% до 8 години. т.е. да се удвои пробега с една батерия.
За съжаление "Елън" годините не винаги съвпадат с астрономическите??? ;););) НО ОБЕЩАНОТО /със закъснение/ СЕ СЛУЧВА. ЧОВЕКА каза, че е голям ОПТИМИСТ!!

ПЕТЪР ПЕТРОВ
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари