В този блог: Предварителен тест за мощност на зареждане на Nissan LEAF със следващата по-голяма батерия.
Това означава около 60 кВтч – батерия, която очакваме Nissan да предлага от 2019 г. в добавка към сегашната 40 кВтч батерия.
Не знаем как са се сдобили в EVTEC с LEAF 2019 (компанията произвежда зарядни станции), но в техния Twitter канал се появи снимка на колата както се зарежда на тяхна DC станция.
Има и още една снимка, на която се вижда мощност на зареждане 102 кВт при 32% пълна батерия. Това е твърде вероятно да сложи край на сегашния #rapidgate проблем – Nissan LEAF 2018 с 40 кВтч батерия е направен така, че на трето поредно DC зареждане мощността пада значително, тъй като батерията няма система за термално управление.
102 киловата са друго нещо, но сме жадни за още и още та по мрежата (в коментар в PushEVs) се появи и photoshop-ната версия на снимката, с 202 кВт мощност. Не е реална, а просто бързо пипване от човек с умения да работи с програмата (ОК няма нужда да е чак дизайнер), но така или иначе се работи в тази посока – CHAdeMO асоциацията обяви нов протокол с мощност на зареждане до 400 кВт.
Това е сериозна мощност. По време на е-ралито в Сърбия изпаднали в тотална невъзможност да си включим мобилните зареждачки трифазно в един от хотелите зърваме червен европейски трифазен контакт. На него е закачена една от големите перални на хотела. Техникът с гордост ми казва, че мощността й е 6 кВт. Трябват ни 44 кВт само за двете малки зареждачки отвън, отвръщам. Човекът дори не успя да реагира от стъписване. А 400 кВт? Да, AC и DC е различно, но мощностите се увеличават бързо и на някои хора им звучат нереално.
Е, това е друга история, за която сега готвим втората част от блога за сръбското пътешествие, но да завършим тук с малко сметки.
С новата около 60 кВтч батерия LEAF очевидно се зарежда с доста прилична по сегашните стандарти мощност. Много беше интересно да видим какво става с кривата на зареждане с напредване на зарядната сесия, но нямаме тази информация. Какво се случва при 72%, например? Ами при 89%?
Че мощността (ще) спада е ясно, но с колко? Ако знаем можем да сметнем зареждането. На екрана имаме само продължителност 44 секунди и заредени 0.75 кВтч, което прави грубо 1 кВтч на минута. Ако се включиш на такава мощност при налични 15% в батерията и тази мощност се запази до 50%, за тези 35 процента заряд са ти нужни около 20 минути. Ако приемем, че за следващите 30% (от 50% до 85%) мощността на зареждане ще е средно 70 кВт, ти трябват още 25 минути или общо 45 минути от 15 до 85% в батерията. С тези 70% заряд (около 40 кВтч) при скорост 110 км/ч и разход около 18-20 кВтч/100 км може да се изминат до 200 км.
Засега са само примерни сметки – актуалното положение вероятно ще е малко по-различно. Важното е, че има развитие на технологията при батериите и зареждането при това за реалния потребител, която сега може да се види, а след няколко месеца и използва.