В този блог: CHAdeMO задмина с 50 кВт CCS по мощност при бързото зареждане.
CHAdeMO е първият стандарт за бързо зареждане, разработен в Япония и след като по-новият CCS (Combined Charging System) и Tesla увеличиха мощността, битката за все по-бързо зареждане се развихри. Стигна се до 350 кВт CCS възможност за зареждане, а сега CHAdeMO скача с една идея отгоре, с нов 400 кВт протокол.
На 30 май 2018 CHAdeMO асоциацията проведе своята генерална асамблея в Токио и обяви стабилен растеж с над 18 000 зареждачки монтирани в 71 държави. Най-много от тях са в Япония и различни европейски държави, където CHAdeMO все още има предимство пред иначе европейския, но създаден по-късно, CCS стандарт.
Повечето от CHAdeMO зарядните станции са с 50 кВт мощност (реално зареждане 43-44 кВт), което е подходящо за електромобили като първия Nissan LEAF или KIA Soul EV, с по-малките батерии в периода 2011-2016 г. Но на пазара вече има електрички с 40 и 60 кВтч батерии и скоро ще има няколко със 70-90 кВтч (Tesla е изключение, тъй като много по-рано започна да произвежда такива).
За тези коли 50 кВТ зареждането вече е бавно, но пък започнаха да се появяват 150 кВт зареждачки. Има дори такива с 350 кВт мощност, докато CHAdeMO 400 кВт е просто обявено. Междувремемно, ChargePoint показа демо станция с 400 кВт мощност, но по CCS1 стандарта за САЩ в началото на 2017 г.
Иронията е в това, че дори най-новите електромобили в момента въобще не могат да се възползват от тази мощност – при Chevy Bolt и Hyundai IONIQ, например, максималната мощност е 75-80 кВт.
На какво разстояние във времето сме от коли, които ще могат да се зареждат с 400 кВт мощност?
Първият обявен електромобил способен да се зарежда с 350 кВт по CCS стандарта при напрежение 800V е Porsche Taycan, известен доскоро като Mission E. Това е модел, който излиза на пазара през 2019 г., но засега няма никакви индикации за приближаващи реализации на масови електромобили от средния клас с такова мощно зареждане.
От гледна точка на големите автопроизводители, очакваме първо да се премине към батерии позволяващи зареждане с мощност 150 кВт. След това може да се мине направо към 250 или 350 кВт, което би могло да дойде като налична технология след 3-4 години.
Фактът, че продължават да развиват CHAdeMO стандарта означава, че нямат промяна в политиката и все още не отиваме към единен стандарт. Това означава, че производителите на DC зарядни станции ще трябва да продължат да вграждат и двата стандарта в своите устройства. Две не е 20 и не е някаква сложнотия да се оправим с два стандарта, но един определено ще улесни много повече нещата.
Засега никой не е склонен да остави творението си да загине и ако не друго конкуренцията работи за увеличаване на мощността и бързината. Технологиите при батериите обаче изостават, а от друга страна ще е предизвикателство за електро мрежите по места да поемат големи допълнителни натоварвания – дори 6 зареждачки работещи на 350-400 кВт едновременно ще искат обща мощност средно 2 мегавата.
И като стана дума за мегавати, там е истинското бързо зареждане. За да напълниш една 100 кВтч батерия за 2 минути ти трябва 3 мегавата мощност. Десет колонки на едно място - 30 мегавата :). Мда, замирисва на нови електроцентралки по места. А нещата с тези мощности не са никак, никак прости. За кабелите за зареждане и тези вътре в електромобилите да не говорим. Ще трябва да са като корабни въжета дори да са с охлаждане.
Затова да го караме поетапно и да видим как ще се развиват паралелно технологиите за зареждане и съхранение на енергия при електромобилите. С качествени разработки и тестове нещата ще се напасват с времето.