В този блог: Норвежката компания Pon Equipment е направила първия по рода си електрически трактор.
След развоен процес продължил осем месеца, машината е преоборудвана от дизелова в електрическа, с огромна 300 кВтч батерия. Това е първият от осем такива багера, поръчан от най-голямата норвежка строителна компания, Veidekke.
Багерът е Cat® 323 Hydraulic Excavator - 28-тонна машина произведена от Caterpillar, с 1-тонен C7.1 ACERT индустриален двигател, чиято замяна с 3.4 тона батерии е била сериозно предизвикателство за Pon Equipment. Екипът на компанията е трябвало първо да намери батерии, които да издържат на тежките условия на строителната работа, като в крайна сметка се спират на тип използван за лодки и подводници.
Наложило се е също така да намалят въртящия момент, за да е по-сходен с този на дизеловия двигател. Причината е в това, че електромоторът отдава целия си въртящ момент моментално и осигурява супер ускорение, но при тежка машина като багера големият моментален въртящ момент би износил много хидравликата и други системи от огромното натоварване.
Преобразен като електрически, багерът вече носи новото име Caterpillar 323F Z-line и с едно зареждане може да работи 5-7 часа. Един час зареждане от 63А (43 кВт) станция осигурява около час работа, като има опция машината да е свързана с електрическата мрежа по време на работа. Това означава, че багерът е с 43 кВт бордово АС зарядно, каквото имаше първото поколение Renault ZOE.
Единствената разлика в кабината след конверсията е, че на мястото на датчика за гориво има такъв отчитащ нивото на заряда в батерията. Отвън няма видими разлики, но няма и шум, като изключим тихото жужене на хидравличната помпа.
Цената на преоборудвания електрически трактор e около €570,000 и в Caterpillar имат интерес от разработването на електрически модели. По тази причина компанияте е подкрепила проекта за модификация на Pon, чиято цел не е да разработва багери, а да направи един от най-добрите в света с неутрален въглероден отпечатък.
Ето и видео с багера в действие: