Електромобилите движещи се с под 20 км/ч ще трябва да издават изкуствени звуци

Електромобили

От 1 юли 2019 г. всички нови видове електрически и хибридни превозни средства в Европейския съюз (ЕС) трябва да бъдат оборудвани със специална Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) система.

Новият регламент прави задължително наличието на такава система във всички нови електрически пътни превозни средства, включително и автобуси.

Целта да се намалят потенциалните инциденти с пешеходци, и особено за хора с увредено зрение и слух, които няма да могат да разпознаят наличието на кола без съответния звуков сигнал.

Системите AVAS ще генерират звук, когато електрическите пътни превозни средства се движат на заден ход или се движат със скорост под 20 км/ч.

Причината за ограничаване на скоростта е, че при по-високи скорости шумът на гумите обикновено заглушава този на двигателя.

Ако двигателят с вътрешно горене на хибридно превозно средство работи, AVAS не трябва да създава никакъв шум, а превозните средства, които въпреки това излъчват предупредителен звук на заден ход, не трябва да произвеждат допълнителен шум.

Според изискванията на ЕС, достъпът до AVAS системата трябва да е лесно достъпен чрез превключвател, който да се включва автоматично при стартирането на колата.

В Германия правителство вече е разрешило субсидии от 100 евро за инсталиране на AVAS система, след официалното влизане на новата Umweltbonus (екологична субсидия) - която също влиза в сила от 1 юли.

Не всички обаче са съгласни, че системата AVAS е напълно практична. След проучване на шумовите нива както на електрически, така и на конвенционални двигатели, Центърът за автомобилни изследвания (CAR) на Университета в Дуисбург-Есен установи, че всъщност новите автомобили са също толкова тихи, колкото и електрическите коли, когато са в режим на работа при ниски скорости.

Jaguar I Pace вече разполага с такава система, която бе демонстрирана още през изминалата година, но надали за момента има електромобил с по-забавен и разпознаваем клаксон от този на Renault Twizy.

В САЩ автомобилопроизводителите ще трябва да изпълняват същите условия от септември 2020 г., но за разлика от Европа там изискването за включване на тази система ще бъде при скорост не по-ниска от 30 км/ч.

Междувременно електрическите автобуси в Лондон са изправени пред същите проблеми. Лондонската транспортна компания работи по добавянето на изкуствени шумове в електрическите си автобуси, но шумовете, които се разглеждат досега, не изглежда да впечатляват никого.

"Гардиън" съобщава, че възможностите, които се разглеждат досега, "включително бълбукащ шум и прекъсвания, са посрещнати със скептицизъм от експерти и участници в кампанията."

Джон Велсман от кучетата-водачи описва звуците като „всички много просторни“:

- Направили са ни звук като някой, който пуска мехурчета през тръба. Това просто няма да проработи. Имаше и прекъсващ звук подобен на този, който се чува когато получиш имейл, който обаче се намаляваше и рязко увеличаваше спрямо скоростта на превозното средство. Беше много дразнещо.

Някакво решене трябва да се измисли и то най-вече за хората с увреден слух и зрение, но какво би станало в бъдеще ако на светофара спират само електромобили и всеки започне да издава различен звук?

Като прибавим и автобусите в микса и може да стане абсолютна дискотека на светофара. 

Хора в тази дискусия

Коментари (5)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Чакай ти да видиш като ще трябва и да издават изкуствени пушеци и частици...

Влади Иванов
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Донякъде има резон за подобно изискване, но наистина не изглежда като лесен вариант за решение освен ако не се измисли някакъв универсален звук за всички коли и пак опираме до ситуацията, в която на светофар спират 10 такива коли и се почва дискотеката...

Стефан Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Те като не се движат няма да издават звуци защото не са опасни (например Smart ForTwo ED). А бе отваряш прозорците и пускаш траш метъл

Никакъв резон няма. Вече повече от 20 години има хибриди и електрички, ако тишината им беше проблемна щеше да има черни статистики, ама няма. Всичкото това е с цел да се забави прехода към електротранспорт.

Влади Иванов
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

За мен е и така и така понеже един път ще стане глупав инцидент и след това ще гръмне бомба по медиите и тя ще се отрази на прехода доста по-зле.

Пък и администрацията винаги намира начин как да си даде малко бонус точки с подобни инициативи в "полза на гражданите".

We shall see! Понякога с брат ми като пътуваме с Twizy из квартални улички и някой върви по улицата напред дори клаксона не предизвиква реакция и човека не разпознава, че зад него има кола.

Стефан Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Значи трябва система активирана от шофьора когато има нужда, например бибипката на Ampera/Volt, а не някаква пасивна система дето много бързо ще се игнорира от пешеходците и няма да има никаква полза, само вреда.

Влади Иванов
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари

Най-нови теми от форума

  • Няма мнения