От 1 юли 2019 г. всички нови видове електрически и хибридни превозни средства в Европейския съюз (ЕС) трябва да бъдат оборудвани със специална Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) система.
Новият регламент прави задължително наличието на такава система във всички нови електрически пътни превозни средства, включително и автобуси.
Целта да се намалят потенциалните инциденти с пешеходци, и особено за хора с увредено зрение и слух, които няма да могат да разпознаят наличието на кола без съответния звуков сигнал.
Системите AVAS ще генерират звук, когато електрическите пътни превозни средства се движат на заден ход или се движат със скорост под 20 км/ч.
Причината за ограничаване на скоростта е, че при по-високи скорости шумът на гумите обикновено заглушава този на двигателя.
Ако двигателят с вътрешно горене на хибридно превозно средство работи, AVAS не трябва да създава никакъв шум, а превозните средства, които въпреки това излъчват предупредителен звук на заден ход, не трябва да произвеждат допълнителен шум.
Според изискванията на ЕС, достъпът до AVAS системата трябва да е лесно достъпен чрез превключвател, който да се включва автоматично при стартирането на колата.
В Германия правителство вече е разрешило субсидии от 100 евро за инсталиране на AVAS система, след официалното влизане на новата Umweltbonus (екологична субсидия) - която също влиза в сила от 1 юли.
Не всички обаче са съгласни, че системата AVAS е напълно практична. След проучване на шумовите нива както на електрически, така и на конвенционални двигатели, Центърът за автомобилни изследвания (CAR) на Университета в Дуисбург-Есен установи, че всъщност новите автомобили са също толкова тихи, колкото и електрическите коли, когато са в режим на работа при ниски скорости.
Jaguar I Pace вече разполага с такава система, която бе демонстрирана още през изминалата година, но надали за момента има електромобил с по-забавен и разпознаваем клаксон от този на Renault Twizy.
В САЩ автомобилопроизводителите ще трябва да изпълняват същите условия от септември 2020 г., но за разлика от Европа там изискването за включване на тази система ще бъде при скорост не по-ниска от 30 км/ч.
Междувременно електрическите автобуси в Лондон са изправени пред същите проблеми. Лондонската транспортна компания работи по добавянето на изкуствени шумове в електрическите си автобуси, но шумовете, които се разглеждат досега, не изглежда да впечатляват никого.
"Гардиън" съобщава, че възможностите, които се разглеждат досега, "включително бълбукащ шум и прекъсвания, са посрещнати със скептицизъм от експерти и участници в кампанията."
Джон Велсман от кучетата-водачи описва звуците като „всички много просторни“:
- Направили са ни звук като някой, който пуска мехурчета през тръба. Това просто няма да проработи. Имаше и прекъсващ звук подобен на този, който се чува когато получиш имейл, който обаче се намаляваше и рязко увеличаваше спрямо скоростта на превозното средство. Беше много дразнещо.
Някакво решене трябва да се измисли и то най-вече за хората с увреден слух и зрение, но какво би станало в бъдеще ако на светофара спират само електромобили и всеки започне да издава различен звук?
Като прибавим и автобусите в микса и може да стане абсолютна дискотека на светофара.