Отърсвайки се от цялата светлинна бляскавост на EQS, най-малкото защото не знаем дали окончателният дизайн ще е достатъчно близо до концепцията, да започнем с това, което Mercedes обяви като данни при представянето на Vision EQS концепта на започналия автосалон във Франкфурт.
- Батерия – около 100 кВтч
- Пробег – около 700 км (WLTP)
- Електромотори – 1 отпред и 1 отзад с обща мощност 345 кВт
- Ускорение 0-100 км/ч – под 4.5 секунди
- Макс. скорост – 200 км/ч
- DC зареждане – 350 кВт
Всичките данни са впечатляващи, но пък и за постигането на някои от тях ще са необходими напреднали технически решения. Особено за това с пробега. 700 км изглеждат много трудно постижими в този клас, със 100 кВтч батерия. Поне сега, през 2019 г. EQS обаче изглежда доста обтекаем и разход 12/100 е постижим. Щом Hyundai го постигна с IONIQ, значи е възможно.
EQS е по-голям от IONIQ, но с усъвършенстване на всяка от системите, така че отвсякъде да се изцедят по няколко процента ефективност, нещата стават изпълними. Не е нужно да гоним някаква невероятна ефективност, нито пък да караме по 700 км докато в батерията не остане нищо. Важно е пакетът да е достатъчно оптимизиран и дори 500 км са предостатъчно, предвид предстоящите възможности за бързо зареждане.
Това ни праща в зоната на 350-те киловата DC зареждане. Вече има зарядни станции, разработени да доставят тази мощност. Първият електромобил, който влезе в тази категория, е Porsche Taycan. Първоначално, компанията обяви, че 800-волтовата батерия на Taycan ще може да се зарежда с мощност 350 кВт. Малко преди премиерата на модела беше направена корекция до 250 кВт и при самото обявяване на модела – 270 кВт. 350-те отидоха като план за 2021 г.
Дали това ще се случи по-рано за Taycan предстои да разберем, но и за EQS вероятно ще е някъде там като време. Вече бяха засечени EQS прототипи в пътни тестове, което показва, че моделът се развива, но 350 кВт зареждане е сериозна работа, особено като се има предвид, че при няколко такива зарядни устройства на едно място общата мощност започва да отива в полето на мегаватите.
Но да приемем, че технологията се развива и според Mercedes, EQS ще може да се зарежда до 80% за около 20 минути.
След сухите и непотвърдени цифри, да минем към капковия дизайн. И то в двете посоки. Като го погледнеш отстрани, формите отпред и отзад са сходни, като предната част се отличава заради по-дългия капак. Дизайнът направо крещи от обтекаемост.
Светлините на EQS не са крещящи, но количеството е огромно. Според компанията в черния преден панел са вградени 940 отделни светодиода, а отзад има още 229. Светлинна лента по дължината на колата свързва предните и задните светлини.
Най-якото от всички тези светлинни изпълнения обаче изглежда са дигиталните фарове. Във всеки от тях има по четири холографски лещи, които се въртят със скорост над 2,000 оборота в минута. Така за човешкото око изображението (светлината) е статично. Трикът е в това, че тези лещи могат да прожектират образи в пространството, като възможностите са безкрайни. Колко ли години ще са нужни, за да бъде одобрена регулаторно такава технология?
Типично за Mercedes концепция, но в случая още повече, дизайнът на интертиора е смайващ. С всеобщия поход към изцяло автономни коли, Vision EQS определено е демонстрация на тази тенденция, като мястото на добрия стар шофьор все пак още е там :).
Според Mercedes, екраните и въобще инфотейнмънт системата показват как ще изглежда бъдещата MBUX технология. Всичко се контролира от сензорните екрани. Копчетата и бутоните нямат място тук.
Нищо от важната информация – кога ще се появи на пазара и как ще изглежда EQS – засега не е на разположение. Има само малко шпионски снимки из нета на маскиран прототип, който компанията вече тества. Под камуфлажното фолио далеч не се забелязва нещо сходно с концепцията от Франкфурт, но и щяхме много да се учудим, ако беше така.