Китайското министерство на промишлеността и информационните технологии представи във вторник своя 15-годишен план за развитие на електрическата мобилност.
Една от целите заложени в плана до 2025 г. е 25% от годишните продажби на автопроизводителите да са на изцяло електрически превозни средства.
Процентите са увеличени с пет спрямо поставените преди две години цели. Освен това Пекин планира поетапно да спре субсидиите за физически лица и да създаде квоти, с които автопроизводителите да се съобразяват.
Китайският Automotive News съобщава, че субсидиите за физически лица трябва да приключат до края на 2020.
Размерът на субсидиите в Китай беше намален още през лятото с 60% и това се отрази в 30% спад на продажбите, а резултатите за октомври в страната са с близо 50% надолу от миналата година.
Междувременно, Tesla си осигури място в списъка на държавата с препоръчани електромобили, които се класират за субсидия, но все още не е ясно какъв е размерът й за Model 3.
Най-вероятно ще има повишаване на изискванията за получаване на т.н. въглеродни кредити, което може да принуди чуждите автопроизводители да купуват електромобилите на местните си конкуренти, за да запълват квотите си.
Освен това в Китай се задават и промени по линия на рециклирането на електромобилни батерии, чието въвеждане ще струва не малко средства на доста компании.
Според програмата за въглеродни кредити в Китай тази година производителите на автомобили трябва да спечелят кредити еквивалентни на 10% от годишната си продукция. Ставката ще нарасне до 12% през следващата година.
За електромобили се получават между два и пет кредита въз основа на пробега, като електромобилите с по-дълъг пробег дават повече кредити. Плъгин хибридите получават по два въглеродни кредита.
В Калифорния, например, където има подобна програма, е по-различно. Там броят на кредитите не е пряко свързан с процента на продажбите. Автомобилните производители ще трябва да достигнат по-малко от 8% продажби на електромобили до 2025 г.
Съгласно новия план на Китай, тежестта ще падне основно върху чуждестранните автомобилни марки.
Интересно какво ще правят такива като General Motors, които критикуваха доста подхода на Калифорния, а сега ще трябва да се съобразяват със същите условия и в Китай, където процентите са доста по-високи.
Китайските компани със сигурност няма да имат проблем с изпълняването на квотата като се има предвид, че в страната има 169 автопроизводителя и всички те правят електромобили, но за някои от запдните играчи това няма да е никак лесна задача.
След като взеха доста технологии и друга ценна информация от западните компании, сега китайците ще ги принудят и допълнително да финансират местните им производители, като купуват кредити от тях, за да не плащат глоби.
От позиция се играе най-добре. Факт!