Как ли би изглеждал светът без бензиностанции?! Сега, в началото на 2020-та, отговорът е все още труден за повечето хора по света, но има места, където тази представа има по-оформящи се измерения. Като Норвегия.
Именно това е една от причините през последните години все повече петролни компании да се интересуват от промените в страната страната и в частност как бързият преход към електрическа мобилност, който се случва там, се отразява на техния бизнес.
Тази седмица в лондонския Financial Times излезе публикация, в която се казва, че канадската Couche-Tard, мултинационална компания с около 15,000 обекта в цял свят, използва Норвегия като "лаборатория", за да добие представа как ще изглежда бъдещето без бензиностанции.
На някои от своите Circle K обекти в Норвегия компанията е заменила част от бензиновите колонки със зарядни станции.
Couche-Tard също така е започнала да предлага и услуги за домашно и офис зареждане на електромобили в Норвегия.
От норвежката електромобилна асоциация споделят, че миналата година са имали гости от Индийски и Южно Американски петролни компании, както и посещения от Shell, които искали да се "учат".
В Shell със сигурност знаят накъде отиват нещата и все по-активно изкупуват зарядни мрежи, както и да инсталират зарядни станции по обектите си в някои от големите европейски страни.
Въобще, течението е такова, че най-различни консултантски групи от цял свят вече съветват петролните компании да се преориентират бързо и да търсят нови модели за печалба от своите обект
Простата подмяна на бензиновите колонки със зарядни станции обаче няма да е достатъчна и далеч не е преобладаващата формула, по която ще се извършва преходът. Причината е в това, че зареждането на електромобили до голяма степен ще се случва в домашни условия или на работното място. Това е коренна промяна - снабдяването с енергия за придвижване вече е възможно и на собствена територия.
Кафето, сандвичите и другите неща, които се продават си остават, но ако все по-малко хора имат причина да ходят на тези места, какво от това?
Зарядните станции вече плъзват по супермаркети, ресторанти, молове и на още куп места в населените места и дори нависоко в планините. Изборът вече не е сведен до няколко вериги бензиностанции. В добавка, през следващите няколко години на много места зареждането може (да продължава да) е безплатно.
Какво се случва в електромобилния лидер Норвегия?
Норвежкото правителство иска да прекрати продажбите на нови дизелови и бензинови автомобили през 2025 г. и това само по себе си е действие, което може да започне да оформя една обозрима представа за това как би изглеждало бъдещето без бензиностанции далеч по-скоро отколкото много хора биха очаквали.
Поне от разстояние...
Статистиката на EVsales за януари 2020 показва нов ръст в процента на електрифицирани превозни средства регистрирани в страната. Общо 79% от регистрираните превозни средства в Норвегия (6,155) през януари тази година са били изцяло електрически и плъгин хибриди.
Това е феноменален ръст, въпреки че не всичките тези коли са 100% на ток. С идването на дузина нови електро модели през 2020-та като нищо дялът може достигне и 90% още до края на тази година.
Представено с друг пример, вторият по-големина град в Норвегия може да се похвали със сериозна статистика от 1 електромобил на всеки пет коли в града.
На снимката по-долу се вижда добре до какво води това при липсата на достатъчно зарядни станции.
В Англия също взеха да ускоряват сроковете и 2040-та слязоха на 2032-ра. Със скоростта, с която се случват промените в днешно време, нямам да е никак чудно, ако скоро пак си преразгледат сроковете.
У нас, екипът на eCars участва активно в изграждането на зарядна инфраструктура и въпреки че имаме много за наваксване у нас, ние получаваме много повече запитвания включително за изграждане на DC зарядна инфраструктура буквално от първите дни на януари.
Раздвижването е факт, работата се увеличава, а как ще изглежда светът без бензиностанции?... това е картина, която всички заедно трябва да нарисуваме.