Подробен материал на колегите от германския електромобилен блог electrive за задълбочаващите се софтуерни проблеми около VW ID.3, базиран на източници разговаряли със Зюддойчецайтунг, показват колко мътна е картината в централите на големите германски автопроизводители в момента.
Говорител на VW вече потвърди официално проблемите, но според източници от компанията отначало ID.3 ще излезе на пазара в съвсем орязана версия заради продължаващите проблеми с разработката на софтуера.
Миналата седмица ИД на VW Херберт Дийс потвърди, че доставките ще започнат през лятото, но сега говорителят на VW потвърждава, че отначало ще бъдат орязани "някоя и друга планирани функции", както и че "нещата не вървят никак добре".
Човек от компанията, цитиран от вестника, очевидно смята дори това за много слабо казано с думите "вече не е смешно". Не можем да си представим как на някого във VW му е било смешно, което изглежда е било така, но поне осъзнават, че вече не е (на каквото и да са се смеели). Според същия човек, ID.3 "не е дори близо до индустриален производствен процес".
Основната причина за проблемите с ID.3 е, че от една страна моделът е базиран на новата модулна платформа на VW наречена MEB, а от друга за него се разработва също нова софтуерна архитектура включително операционна система. В края на февруари източници от компанията споделиха с германски медии, че базовата архитектура на софтуера е разработена "твърде набързо" и в резултат много от връзките между компонентите в системата не работят ефективно, което води до прекъсвания и сривове.
Всичкото това води до разкриване на по-дълбоки проблеми. В материала на Зюддойче има цитати като "истинско бедствие е - просто не можем да намерим хора". И не е само липсата на нови програмисти - човекът начело на IT операциите на VW, Мартин Хофман, напуска компанията в края на март, което ще усложни значително и без това задълбочилия се достатъчно проблем. Няма нужда дори да коментираме изоставането спрямо Tesla. Въпросът е много по-екзистенциален от това.
Тук започват интерпретациите за възможни изходи от тази криза. Според Зюддойчецайтунг, решението за VW може да дойде от софтуерен алианс с Daimler. Изданието дори твърди, че на някакво ниво в борда на VW вече е направена среща по въпроса, за която обаче не е уведомен надзорният съвет или синдикатът на работниците. Една от обсъжданите теми е била възможността Daimler и VW да разработят съвместна операционна система за коли, което би спестило развойни разходи чрез споделяне на софтуерни експерти и персонал.
Пикантна възможност. Има обаче един проблем. Daimler вече води разговори с BMW за съвместни софтуерни разработки, но след като VW наскоро открадна няколко топ мениджъри от BMW, вероятността трите компании да заработят заедно е малка.
Или пък...
Въпросът е какъв избор имат предвид очевидното си изоставане, в контекста на заформящата се здрава икономическа криза? Ще успеят ли да надмогнат старите вътрешни германски корпоративни противоречия и до каква степен?
Всичките тези проблеми очевидно не помагат за развитието на електрическата мобилност, но от друга страна, продажбите на електромобили през януари и февруари в Европа бележат сериозен ръст. Това е в резултат и на задържането им през 2019-та, за да може електромобилите да се водят продадени през 2020-та, което помага на автопроизводителите да избягват или намаляват глобите от влезлия в сила от 1 януари нов праг от 95 гр/км CO2 емисии. Но е също и резултат от повишеното търсене, излизащите на пазара нови модели и засилващата се конкуренция.
Ясно е, че продажбите през март и най-вероятно април, ще са по-слаби. Ясно е също и че трябва бързо да се намерят много и добре подготвени програмисти в Германия. Твърде дълго там се работеше много за подготовка на инженери, но има много неприятната вероятност техните добивани с години умения да започнат да стават не толкова нужни заради преминаване към производство на друг тип коли, за което много от тези хора не са обучавани. Възможно е да се получи голям вакуум, тъй като преквалифицирането не става с щракване на пръсти, а често изисква много време, задълбочено обучение и практика. Особено като говорим за софтуер.
Ситуацията е много сложна и може да наложи взимането на решения, които иначе са в графата "никога не бихме направили това".