БАМ, БАМ, електрически валяк

Електромобили

Тези дни неочаквано започна ремонт на една отсечка от столичния булевард България. Точно си говорехме вкъщи, че още през април беше супер подходящо заради тая небивала щуротия, в която сме вкарани почти всички в света – с тези празни улици да се изтегли този планиран ремонт вместо през август, да е сега.

И ето че беше направено и ремонтът тече, а като минавах пеша покрай машините и загледах единия валяк се сетих, че колегите от германския електромобилеб блог electrive точно пуснаха един материал за първия електрически валяк правен досега.

Това не мога да го проверя (дали е първия досега), но така си го обявява холандската компания BAM Infra Nederland, чийто екип се е заиграл с идеята да преоборудва един дизелов валяк в електрически. Причината? Проста е – никой не произвежда такива и няма откъде да си купиш. Колко време им е отнело? Година и половина.

Машината вече бачка от няколко дена и глади асфалта доста по-тихо отпреди. Няма технически данни за системата, но като го заредят изкарва цяла осем-часова смяна и след това се зарежда за 3 до 5 часа. Ааааабсолютно прилично.

Явно са си направили добро проучване и са работили доста по въпроса. Според екипа, валяците са особено подходящи за електрифициране, за разлика от друга строителна техника. Обяснението е, че валякът се нуждае само от енергия за (доста бавно) задвижване и за въртене на волана. От друга страна, на камионите, например, им трябват много големи батерии заради дългите преходи, а багерите и тракторите искат много мощност (и съответно енергия), за дейността си.

По сметки на BAM, с електро задвижването валякът вече не се налага да изразходва по 73 литра гориво на смята, което пести изхвърлянето на 236 кила CO2 дневно. Азотният окис и фините частици не ги споменават, а те дори са по-важни. Вибрациите може би не са по-малко, че валяците са си едни гигантски вибратори, но без дизелова моторетка може да има някакво подобрение в тази посока.

Ползите се виждат много бързо и за BAM това е само началото. Планирали са още конверсии на дизелова техника и оглеждат също вариантите за използване на горивни клетки. Можем да им пожелаем да им върви гладко като асфалта след новия електро валяк и примерът им да бъде бързо последван и от други компании.

Коментари (0)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
Все още няма пуснати коментари