По всичко личи, че дори с намалено количество кобалт цената на литиево йонните батерии няма да падне достатъчно, за да направи електромобилите по-евтини в близко бъдеще.
Пък и проблемите с доставки на ценния минерал със сигурност ще станат сериозни, ако той започне да се използва за масово производство от повечето големи автопроизводители.
Цените на електромобилите трябва да паднат още, за да могат повече хора да си ги позволят и може би безкобалтовите LFP батерии, които китайците правят са решението на този проблем?
Безспорно има разлика в енергийната плътност спрямо стандартните литиево йонни батерии, но тези LFP батерии могат да се оптимизират както за производителност така и за енергийна плътност.
Tesla, например, вече предлага Model 3 с такава батерия в Китай и въпреки че енергийната й плътност е само 125 Wh/kg, тя е оптимизирана за производителност, която позволява по-бързо зареждане и повече мощност.
Компромисът в пробега вероятно ще бъде проблем за много хора, но пък цената пада значително и Model 3 с LFP батерия вече се предлага за еквивалента на €36,000 евро преди субсидия в Китай.
Цената на местно ниво потенциално може да падне с още поне €500-1,000, ако Tesla започне да използва повече материали от местни производители, но реалният пробег с тази енергийна плътност надали ще бъде повече от 350 км.
Китайските електробуси като тези на Ytong обаче ползват LFP батерии от CATL оптимизирани за енергийна плътност и там е постигнат резултат от 161,29 Wh/kg на ниво пакет и над 190 Wh/kg на ниво клетки.
Доста други компании работят по тези батерии и списъкът по-долу е само кратка извадка от съществуващите в движение електробуси, които ползват LFP батерии в Китай.
Сега остава батериите да се оптимизират по този начин и за електромобилите и когато се достигне до 160,00 Wh/kg на ниво батериен пакет цените на електромобилите ще могат да се изравняват с тези с ДВГ. Стига да искат да им свалят крайните цени след като доставните паднат.
Това засега не се случва, поне с триото мъници на VW, чиито цени не само не спадат, ами се вдигат и въпреки че на места вероятно тези колички имат някакъв успех, в Германия нещата не изглеждат никак розово.
- Skoda увеличи цената на CITIGO iV, която вече започва от €25,170
- SEAT пък спря да приема поръчки за Mii Electric.
- А чакането за Volkswagen e-up може директно да те откаже от покупката на този модел, който спокойно може да се преименува на Volkswagen Give-UP
Към момента повечето нови електромобили, които се предлагат в Европа ползват NCM 523 или NCM 622 батерии с енергийна плътност между 140 и 150 Wh/kg. Ако тези батерии се заменят с безкобалтови CTP (Cell-To-Pack) батерии с енергийна плътност над 160 Wh/kg, цените може да паднат осезаемо и да отпадне нуждата да се отпускат субсидии за закупуването на електромобили.
Със сигурност все още има работа по оптимизирането им, но за разлика от поизоставащите в производството на масови електромобили европейци, китайците работят доста бързо и няма да е никак учудващо, ако съвсем скоро са готови с оптимизирана версия на безкобалтови батерии за електромобили.