Консултантската компания McKinsey пусна интересен анализ от направено наскоро проучване по методите на работа на китайските авто производители, които се занимават по-активно с електромобили.
Проучването се базира на информация събрана от цялостното разглобяване на 10 китайски електромобила от установени и нови компании като SAIC, GM, Nio и World Champions. Това е част от анализите на McKinsey, чиято цел е да установяват какви са възможните печалби и пазарните перспективи на международните производители в сферата на електрическата мобилност.
Според резултатите от проучването, едно от сходствата между повечето китайски производители е, че някак съумяват да стигнат да пазарна реализация с по-малки инвестиции. Не е трудно да се досетим защо – залага се най-вече на преобразуване на съществуващи ДВГ модели в електрически.
Това включва използване на налични концепции и производствени технологии, както и достъпни в търговската мрежа компоненти, което от своя страна услеснява значително модулното сглобяване. Както се прави и в други държави, които защитават своите производства и доставки, голяма част от анализираните компании използват основно местни доставчици на части, което е още един плюс.
Според McKinsey, този подход създава потенциално печеливш бизнес модел, поне за тези, които са се ориентирали по-сериозно към електромобилите и са близо до достигането на максималния си производствен капацитет и съответните икономии от мащаба.
В цифри, анализът показва, че седем от десетте анализирани превозни средства биха могли да реализират добра печалба при нужната оптимизация на производствения процес. Три от анализираните модели обаче имат твърде високи разходи, които много трудно могат да се намалят до нужните нива.
От анализа става ясно също и че все още няма някакъв най-добър и открояващ се модел на работа при проектирането, сглобяването и закупуването/произвеждането на части за електромобили.
Например, в две от анализираните десет превозни средства всички компоненти са били собствено производство, в три всички компоненти на задвижващата система са са били закупени от външни доставчици, а при пет е избран среден вариант с частично собствено производство и външни доставки.
Съществуват и различни подходи към дизайна на батериите, както и към работата в мрежа и интеграцията на задвижващите системи.
Например, тези, които купуват голяма част от компонентите на задвижващата система (на картинката по-долу, модели 4, 8 и 10), използват тези компоненти по различен начин.
McKinsey оценява Модел 8 на много високо ниво на интеграция в системата, тъй като в тези превозни средства всички компоненти са вътрешно свързани. Модел 4 има ниско ниво на интеграция в системата, докато в модел 10 системите не обменят данни.
Моделите 2 и 5, които използват изцяло собствено производство компоненти нямат термо управление на електромотора и батерията.
Всеки производител има свои собствени стратегии за развитие и начина на производство, което е добре защото така се създават перспективи за различни видове оптимизация, които могат да се случат много по-бързо.
Колко важна е например комбинацията от производителност и експлоатационни разходи може да се види в друга оценка.
Китайските електромобили обикновено предлагат по-добро съотношение между цена и пробег, но това е валидно за огромна част от произведените в Китай продукти.
В Европа се предлагат някои електромобили с по-голям пробег, но и цената им е (понякога значително) по-висока. От десетте електромобила включени в анализа на McKinsey три са с обявен над 500 км пробег по NEDC и цени вариращи от 25,000 до 40,000 евро. 500 км пробег по NEDC обикновено означава реален около 400 км.
С всичко казано дотук, тенденцията е такава, че китайските електромобили предлагат все по-добри показатели за цената си и с навлизането на оптимизирани батерии без кобалт и скалиране на производството цените допълнително ще слизат надолу. От друга страна, дори компании като BMW решиха да произвеждат в Китай електромобили за европейския пазар, какъвто е случаят с току-що обявения официално iX3.
В гоненето на печалба се налагат и такива решения.