Малкият електромобил Renault Twingo ZE започва да се продава по-късно тази година, но цената му е меко казано разочароваща.
В Германия BAFA (Федерална служба за икономика и контрол върху износа), която управлява субсидиите или т.н там „екологичния бонус“, наскоро добави и Twingo Z.E в списъка с базова цена от 20,831 евро (без ДДС).
Като добавим и 19% ДДС цената на този мъник отива на 24,790. До края на тази година ДДС-то в Германия е намалено на 16%, но това не променя особено крайната цена на колата, която така става 24,165 евро
В Германия като купувач получаваш 6,000 евро от държавата и 3,000 евро нетна отстъпка от автомобилния производител (3,480 евро при 16% ДДС, 3,570 евро при 19% ДДС).
Случаи като този онагледяват много добре факта, че държавните субсидии са контрапродуктивни и стимулират автопроизводителите да надценяват своите електромобилни.
С пробег от 180 км по WLTP и скромна 22 кВтч батерия няма основателна причина електрическата версия на Twingo да струва два пъти повече от бензиновата.
Всичко опира до бизнес обаче и ако от Renault смятат, че клиентите им в Германия са готови да платят 15,000 евро за кола, която се възползва от 9,000 евро субсидия, цената ще бъде 24,000.
Субсидирането на частни стоки или услуги е много неефективна публична политика и в повечето случаи парите на данъкоплатците отиват направо в джобовете на корпорациите, които поддържат изкуствено завишени цени.
Данъците трябва да се използват за електрифициране на обществения транспорт и изграждане на зарядна инфраструктура, а не да отиват в джобовете на тези дето не си знаят и без това парите.
За капак на всичко автомобилната индустрия отново лобира в ЕС за отлагане на новите правила за вредни емисии в Европа заради вирусната олелия.
Някак странно изглежда предвид факта, че продажбите на бензинови и дизелови коли са спаднали драстично и през тази година дори по-малко продадени електромобили те могат да намерят начин да не плащат глоби и да са в нормата.
До пролетта има време, но не е изключено подобен случай да се получи и с електрическата Dacia, която се смята, че ще бъде най-евтиният и достъпен електромобил за градски условия с приличен пробег в Европа.