Наскоро един приятел писа в Linkedin - бъдете новатори или Amazon може да изяде бизнеса ви.
Някогашната онлайн книжарница вече предлага какво ли не, включително... медицински услуги по домовете.
Акцентът в този блог е върху транспортния сектор, където Amazon прави свои собствени крачки. Компанията разполага с 40 самолета и е на път да ги увеличи до 70 през следващата година. От 2019-та в годишния й доклад UPS и Fedex се вече се споменават като конкуренти, както и Amazon в техните доклади.
От Amazon казват, че не целят директна конкуренция с логистичните гиганти – просто търсят начини да си поевтинят доставките. С метаезик или без, конкуренцията е факт.
По-надолу, на земята, Amazon се оборудва с много по-голяма бройка нови возила – електрически. С поръчка за 1800 вана на ток от Mercedes-Benz Vans, Amazon е на път да се сдобие с около 600 броя eVito и над 1,200 парчета eSprinter и това не е за след няколко години, а още от следващата.
Наскоро Amazon изгради 340 зарядни станции в дистрибутивния си център в Есен, Германия, откъдето засега прави доставки с общо около 150 електро возила.
Това лято няколко традиционни играчи обявиха електро варианти на утвърдени ванове за доставки като FIAT Ducato и Peugeot Boxter. Всички те, включително eSprinter на Mercedes и eCrafter на VW все още са с много ограничен пробег.
За това има няколко причини като от моя опит в електрическата мобилност досега и познаването на настоящото ниво на технологиите мога да кажа, че една от основните е начинът на употреба на този тип возила. Вановете несъмнено се използват много за доставки в рамките на населените места, но много от тях кръстосват пътища и магистрали денонощно, за да доставят стоки.
Шофиране с магистрална скорост, доставка и връщане обратно е модел на употреба, който би бил силно натоварващ за една електро задвижваща система на сравнително тежко превозно средство. Вановете са обемни и с голям коефициент на челно съпротивление, което неминуемо увеличава разхода. За да се покриват големи разстояния това би означавало използване на големи батерии, които пък утежняват возилото и също допринасят за увеличаване на разхода. И в добавка имаме честото бързо зареждане и работата в много студени и в горещи условия.
Всичките тези параметри водят до необходимост от скъпа (за момента) електро задвижваща система, а с много високи цени на електро ванове за доставки ще трябва да се повишат и цените на самите доставки, което е нежелано и за операторите, и за потребители.
Това прави използването на електро ванове на дълги разстояния все още непрактично. С усъвършенстване на технологиите и подобряване на задвижващите системи електро вановете ще започнат да стават практични и за дългите междуградски доставки, за което от огромно значение ще е и изграждането на адекватна мрежа за зареждане.
Точно тя е другото сериозно предизвикателство пред електрифицирането на транспортните услуги за дълги разстояния, защото куриери или доставчици нямат време да чакат за час или два зареждане по път.
Но ето, Amazon се оборудва с голям брой от сегашните електро ванове, които за градски или кратки доставки са идеални, не замърсяват и не шумят, предлагат сходен товарен обем с ДВГ вариантите и се зареждат нощем в собствената ти база. Звучи като добре за инвестиция.
А изяждането на бизнеси - това не е нещо ново. Може би е по-изненадващо когато идва от неочаквано място.