Нов модел батерийна клетка собствено производство и малък Tesla електромобил до няколко години.
Цялата презентация заедно с панела за въпроси и срещата с инвеститори продължиха близо три часа, така че всеки, който се интересува от детайли (има доста) по всички дискутирани теми, може да намери линк към видеото по-долу.
За някои очевидно тази презентация не оправда очакванията, но май с отлагането и спекулациите се създаде някак погрешна представа за това, което реално предстои да бъде обявено от Tesla.
Дори се оказа, че няколко часа след събитието пазарният капитал на Tesla се е сринал с $50 милиарда заради "слабата презентация" и в края на работния ден днес акциите са надолу с близо 10%. Тези неща се случват често с Tesla и впоследствие (често сравнително бързо) нивата се възстановяват. $1000 за акция все така беше баснословна и не особено реална цена.
Накратко по-интересните неща обявени нощес по време на Tesla Battery Day 2020:
- Потвърдени планове за серийно производство на нов тип собствени батерийни клетки
- Планове за малък градски Tesla електромобил с цена $25,000
- Значителни подобрения в производствения процес
- Намаляване на цената на кВтч с над 50%
- Нов Model S Plaid с над 900 км пробег
Нови Tesla 4680 клетки
Tesla потвърди собственото производство на батерийни клетки, за които бе споменато, че са по-големи и по-добри като продукт заради значителни оптимизации в производствения процес.
Мъск загатна, че лека полека Tesla започва да се дистанцира от кобалта и да използва повече никел в своите батерии. Ключов момент ще бъде използването на сух електрод, чрез който да се разчита предимно на никел.
Освен това клетките ще могат да се интегрират директно в шасито като структурен компонент.
Целта на Tesla е с тези клетки да постигне до 54% увеличение на пробега и до 56% намаляване на цената на кВтч едновременно, намалявайки и инвестицията в производство на гВч с до 69%.
Според Мъск с всичките тези и други предстоящи оптимизации след около три години ще бъде възможна и малката градска кола от Tesla, която "ще струва" $25,000.
До края на 2023 Мъск очаква Tesla да достигне капацитет от 100 гВч на година, а през 2030 да го увеличи на 3 тВч, но не само от собствено производство, а заедно със закупените от други компании батерии.
Въпреки че започва собствено производство на клетки Tesla няма да спира да взима батерии от Panasonic, LG Chem и CATL. Даже напротив. По време на събитието Мъск сподели, че Tesla планира да увеличи количеството клетки, което взима от тези три доставчика и дори да намери нови, от които да взима още.
Новите 4680 клетки имат шест пъти повече мощност и пет пъти повече енергиен капацитет от предишните клетки на Tesla. По време на презентацията Мъск спомена, че само промяната в дизайна им дава увеличение на пробега с около 16%.
Благодарение на този нов дизайн се премахват и табовете, които свързват клетките.
Повишаването на производството и ефективността бяха сред нещата, които често се загатваха по време на разговора, но сред водещите теми беше и намаляването на разходите на всяко ниво.
Tesla планира да намали наполовина цената за кВтч на батериите и да постигне споменатите по-горе резултати (54% увеличение на пробега и до 56% намаляване на цената на кВтч едновременно намалявайки и инвестицията в производство на гВтч с до 69%.).
Изначално тези нови клетки ще се правят на пилотната поточна линия направена специално за тях във Фримонт, на която според Мъск в рамките на 12 месеца Tesla ще достигне производствен капацитет от 10 гВтч.
Той спомена, че за реално серийно производство все още е рано да се говори, защото част от оптимизациите зависят от машини, които трябва да се научат да правят други машини, а това не е особено лесна задача.
По думите на Мъск все още предстои "доста работа" по машината на Maxwell, която вече е била ревизирана четири пъти и предстои да бъде ревизирана още поне 2-3 пъти преди да достигне до оптималния си начин на работа.
Или иначе казано оттук нататък ще са наужни около две години за доработването на машината в нужния вид и след това една година за скалиране на производството на новите клетки.
Много вероятно е по това време те да започнат да се произвеждат и в завода в Берлин, но това ще го научим по-натам.
Инженерен напредък в производството на части за Model Y
Революцията в инженерството, за която Мъск говори от известно време, вече е факт и т.н. Giga Presses, които са планирани и за завода в Берлин, ще позволяват сглобяването на корпуса на Model Y само от две части с нова сплав, която Tesla е разработила и която не се нуждае от топлина обработка или покритие при отливане.
Благодарение на този дизайн има възможност и за вмъкване на клетките директно в шасито на колата. Така Tesla може да сложи повече клетки и да ги концентрира по-близо до централната част на колата.
Model S Plaid
Tesla представи и нова версия на Model S под името Plaid, която ще бъде оборудвана с три електромотора и по думите на Tesla ще може да изминава над 900 км.
Ускорението от 0 до 100 км/ч е под 2 секунди, а максималната скорост на този звяр е 320 км/ч.
Не, че има особено голяма нужда от такива неща, но ако не друго стана малко забавно, след като Мъск каза „изключително важно е да правим коли, които хората могат да си позволят“ и след това ни показа този змей на цена от $140,000.
Със сигурност ще се намерят не малко клиенти за този звяр, но стандартно ще трябва и да почакат за него тъй като премиерата му е планирана за края на 2021.
Tesla не спомена нищо за батерията, но тя при всички случаи е над 100 кВтч. Трите електромотора вероятно са в диапазона на 800 кВт мощност или около 1,100 к.с.
Това са накратко някои от по-интересните неща от Battery Day. Повече подробности и допълнителна информация за соларните панели и стационарните батерии плюс въпроси от срещата с инвеститори, в цялата презентация по-долу.