Случаите на проблеми с 12-волтовата батерия при електромобилите не са от вчера и вече има регистриран първи случай дори и с VW ID.3, който е на малко повече от месец.
Кристиан Стадлър, който бе сред първите сдобили се с ID.3 в началото на септември, споделя доста за колата в своя YouTube канал Battery Life. В един от последните си клипове той разказва за проблем с 12-волтовата батерия, която е умряла тотално и не му позволява да стартира колата.
Случаите с изтощени 12V батерии са известен проблем с Nissan Leaf, някои модели на Tesla и отскоро дори при Polestar 2. Имали сме някои грижи и с нашия Hyundai IONIQ, но като цяло не е проблем стига да не оставяш някакви аксесоари да работят прекалено дълго когато колата не е стартирана.
Колежката Ники Гордън от Transport Evolved обяснява проблема с 12 волтовите батерии в много интересно и подборно видео, което си струва да се изгледа.
В нейният случай, проблемът е бил във възрастта на малкия акумулатор на Nissan LEAF първа генерация, която е била на повече от четири години и е имала нужда от смяна. В добавка, тя дава и добри съвети за това как да се грижиш за своята 12V батерия, за да й осигуриш максимално дълъг живот и безпроблемна работа.
Ники обяснява, че електромобилите не се нуждаят от силен ток от 12V батерия, колкото конвенционалните автомобили., където стартерът иска повечко енергия, за да завърти мотора. В резултат, при по-слабичките 12V акумулатори на електромобилите се натрупват дендритни отлагания, което в крайна сметка уврежда способността на батерията да се презарежда.
Освен електрическите компоненти като екраните, моторчетата за стъклата във вратите или мултимедийната система, 12-волтовата батерия в електромобилите осигурява и активирането на задвижващата системата като "събужда" голямата батерия с помощта на релета, които понякога може да чуеш как щракат, когато стартираш електромобила си.
С толкова много случаи на проблеми с малките акумулатори изглежда странно, че нито един производител на 12V батерии не е разработил специален тип за електромобили, за да се намалят случаите като този на Кристиан Стадлър и други.
Което поражда и въпроса не е ли време да се помисли за нов тип 12V батерия оптимизирана за електромобили?
Първата партида на ID.3 има редица недостатъци на софтуерно ниво и от видеото на Кристиан по-долу се вижда нагледно в какво объркване настава колата след като той успява да я подкара.
Вероятно има някакво неразбирателство между системите и DC-DC конверторът да не зарежда правилно 12-волтовата батерия?