Китайците продават над един милион електромобила на година, но много оскъдна част от тях се изнася за останалата част от света.
От следващата година, обаче, това предстои да се промени.
Xpeng вече пусна първите 100 бройки от новата версия на своя G3 SUV модел на път за Норвегия, а съвсем скоро и новият им Xpeng P7 Smart EV се очаква да стъпи на европейска земя.
Тази седмица се появиха и слухове, че другата китайска стартъп компания NIO е на път да започне продажби в Европа от следващата година, с първи офис в Дания където ще се случат първи доставки на техните електромобили през първата половина на 2021.
NIO ЕS6 е в топ 10 на най-продаваните електромобили в Китай за тази година с малко над 20,000 продажби до края на септември, което си е сериозно постижение за нова авто компания.
В добавка, 7-местна версия на ES8 SUV модела регистрира рекордни 1,435 продажби през изминалия месец, което вероятно се дължи на новата 100 кВтч батерия.
В края на октомври компанията постигна рекорд с произведени над 5,000 електромобила, сред които и новият NIO EC6 модел от тази година, а общо за месеца бяха продадени 5,055 бройки, което е двойно повече спрямо октомври миналата година.
Също така вече е ясно, че NIO работи и по нова 150 кВтч батерия, която ще бъде съвместима със сегашната система за подмяна на батерията, която се предлага като опция в Китай.
NIO има интересна услуга в Китай, която дава възможност на собствениците на техните електромобили да си сменят батерията с изцяло заредена чрез изградена инфраструктура от обекти за бърза 3 минутна подмяна.
Всъщност, именно в Дания, където NIO се очаква да стартира европейските си продажби, преди цели девет години беше изграден първия в Европа подобен център за подмяна на електромобилни батерии от Better Place. Тук е мястото да поясним или напомним, че под подмяна на батерии се има предвид спиране в пункт с роботизирана система, където изтощена батерия се подменя за няколко минути със заредена.
Китайският гигант BYD също се насочва към Европа със своя луксозен седан Han през следващата година, който вероятно ще открадне някой и друг потенциален купувач на Tesla Model S.
Технологиите, до които множество китайски компании получиха достъп през последното десетилетие безспорно вдигнаха качеството на местните електромобили, но доколко това, както и по-ниските цени ще помогнат за продажбите им в Европа?
До края на този месец в Европа пристига първата голяма партида Tesla Model 3 китайско производство, а скоро предстоят и първи доставки за Европа на произведения в Китай BMW iX3.
Мисля си, че ако отзивите за качеството на тези електромобили са добри, това потенциално може да повдигне доверието на европейците и към моделите на BYD, NIO и Xpeng.
Пък и в ерата на софтуерните коли, които се "ремонтират" от разстояние липсата на установена мрежа от сервизи може да не представлява толкова голям недостатък за нови играчи на пазара като NIO.