Някои стимули за електромобили в Норвегия вече създават проблеми

Електромобили
В този блог: В Норвегия движещите се в бус лентите електромобили бавят градския транспорт.

Норвегия е нещо като световната столица на електромобилите. Благодарение на множеството субсидии в страната вече има над 30,000 електро коли, но някои от предимствата за каране на електромобил вече създават значителни неудобства за други. Като разрешението за движение в бус лентите, например...

На електромобилните срещи в България винаги сме казвали, че не подкрепяме особено много точно този стимул. И ето че той наистина може да е проблем – електромобилите в Осло са толкова много, че вече задръстват бус лентите и шофьорите на автобуси с право се оплакват от това.

"Аз съм шофьор на автобус и целта ми е да превозвам своите пътници колкото е възможно по-бързо, така че искам електро колите да не влизат в бус лентите, където ми пречат," казва шофьорът Хаугстад, цитиран от Yahoo news.

"Тези забавяния са в ущърб на обществото. Загубеното време за хиляди от нашите пътници в трафика е много повече от ползата за няколко дузини шофьори на електромобили," допълва Хаугстад.

Електромобилите далеч не са само няколко дузини, но Хаугстад има право и дори смята, че кръгът може да се затвори още повече – уморени от чакането в трафика пътниците може да предпочетат да си купят електромобил, с което натоварването на бус лентите да продължи да се увеличава, влошавайки и без това големия проблем със задръстванията.

Според Норвежката пътна администрация, електро колите вече представляват 85 процента от трафика в бус лентите в пиковите часове.

"Обсъждаме това много често с колегите в обедните почивки и мнозина от тях са доста по-агресивни от мен в думите си от мен," продължава Хаугстад.

Засега не е взето решение, но вероятно властите ще предприемат мерки за отпушване на задръстените зони, особено в пиковите часове.

Коментирахме това с потребителя от нашия форум Румен, който живее в Осло и кара електро кола. За Румен удобството да може да кара в бус лентата е голямо предимство и сигурно е такова за всеки – проблемът е в това, че веднъж се пречи на автобусите, а и електро колите стават толкова много, че минаването през бус лента като че ли вече не дава чак такова предимство.

"Стават толкова много" не е преувеличено, защото властите са изненадани от огромния интерес (дори към по-скъп електромобили като Tesla Model S). Първоначалната идея била стимулите до продължат до 2017 г. или до регистриране на 50,000 електромобила, но при сегашните темпове тази бройка вероятно ще бъде достигната в началото на 2015 г. Това неминуемо ще принуди правителството да преосмисли своята политика по отношение на електрическата мобилност.

За ориентир, до момента данъчните облекчения за електромобили в Норвегия възлизат на около 500 милиона Евро според сметките на правителството. Съответно норвежкият премиер казва, че в бъдеще може да се наложи да намалят субсидиите. Обещанието, че ще има фискални стимули обаче остава.

И има причина – 48 процента от купувачите на електромобили казват, че основната причина да вземат електромобил е, че това им спестява пари. Прочуване на Норвежката електромобилна асоциация допълва, че 27 процента от хората посочват природосъобразни причини за покупката на електромобил, а 12 процента пестенето на време (възможността да се движат в бус лентите).

Субсидиите остават и са нужни, за да продължи темпа на преминаване към електромобили, но както личи и от проучването, стимулът "движение в бус лентата" не е от най-търсените. Остава да видим дали властите в Норвегия ще отнемат тази привилегия на електромобилистите в полза на хората, които използват обществения транспорт.

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Коментари (0)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
Все още няма пуснати коментари

Най-нови теми от форума

  • Няма мнения