Хайдфелд и Прост катастрофират, Лукас ди Граси печели Formula E Пекин

Електромобили
В този блог: Дебют за Formula E в Китай и чудесно представяне на електромобилните технологии.

Записваме си 13 септември 2014 като ден, в който се твори история – стартира, при това супер успешно, първия шампионат за електрически болиди. Момент. Да спрем за малко и да повторим отново – ЕЛЕКТРИЧЕСКИ БОЛИДИ! Уникално...

Само за няколко години идеята за това състезание беше материализирана от група упорити и вярващи в електрическата мобилност хора. Затова, изпълнителният директор на Formula E Holdings, Алехандро Агаг, каза преди състезанието: "Днес правим история и спомагаме електромобилите да станат много по-популярни и търсени". До него беше самият председател на FIA, някога част от екипа на Ferrari във Formula 1, Жан Тод.

Wikipedia Formula E факти:

  • Участват 10 отбора, 20 пилота и 40 болида;
  • Всеки отбор се състои от двама пилоти и разполага с 4 коли;
  • Състезанията се правят по улиците на 10 големи града;
  • Трасетата са с дължина 2.5 - 3 км;
  • Болидите ускоряват от 0-100 км/ч за 3 сек., макс. скорост 220 км/ч;
  • Нивото на шума е 80 dB (SPL) (стандартна кола: 70 dB; автобус: 90 dB; стар Formula 1 болид (V10) 130 dB);
  • 28 кВтч батерията на болидите е произведена от... Williams, тежи 320 кг.

За Formula E можеш да разбереш повече от този наш блог, а сега направо към дебютното състезание по улиците на Пекин. A, да, всички състезания от календара се провеждат по улиците на големи световни градове.

Очевидно новината в Пекин е (освен успешния старт) катастрофата на финалния завой в последната обиколка между Ник Хайдфелд и Никола Прост. Ник преследваше съвсем отблизо Нико в последните четири обиколки, на правата преди последния завой го застигна и го атакува отвътре точно преди завоя. В опит да защити позицията си Нико затвори агресивно и двата болида се удариха странично, след което Ник излетя и се размаза в насрещния ъгъл. Ето видео:

Първо и най-важно – Хайдфелд е добре и дори туитна след състезанието:

Тази супер драматична развръзка остави първото място за преследващия ги Лукас ди Граси и така Audi Sport ABT спечели победата. Едно бързо уточнение – отборът е на Даниел Абт, не е представителен отбор на самата компания Audi.

Сега да се върнем малко в началото. Състезанието стартира добре и на първия завой нямаше удари. Секунди по-късно лек контакт повреди предното окачване на Бруно Сена и той за голямо съжаление отпадна от състезанието. Междувременно, приятното свистене на колите ни изпълни с нов адреналин за гледане на моторни състезания. Толкова е различно, общият фонов шум е твърде далеч от грохота на Formula 1.

След като Сена изостави своя болид на пистата, естествено се наложи излизане на кола на сигурността, а това, както писахме по-рано, е BWW i8. Но вместо да разказваме по-натам, най-добре е да те оставим да гледаш цялото състезание.

Най-емблематичният факт за дебюта на Formula E сериите е, че по средата на състезанието пилотите трябва да сменят болидите, защото няма как да изкарат състезанието с една батерия. Влизат в пита, скачат в зареден болид и се връщат на пистата. Тотално различно от Formula 1.

Интересен факт е, че участват и две дами, а това, че бивши пилоти от Formula 1 са зад волана допринася за популяризиране на състезанието от самото начало. Друго интересно вероятно ще ти е да научиш повече за самите болиди. Първо, сега те са еднакви за всички отбори, които имаха много малко време преди състезанието да ги пипнат допълнително. Ето техническите характеристики (виж пълните тук):

  • Максимална мощност: 200 кВ (270 кс)
  • Състезателен режим (съхранение на мощността): 150 кВ (202 кс)
  • FanBoost (само в състезание): Временно увеличение от 150 кВ до 180 кВ
  • Ускорение: 0 - 100 км/ч – 3 сек.
  • Максимална скорост: 225 км/ч

И накрая, ето резултатите от първото състезание:

Резултати от Formula E Пекин 13 септември 2014
Пилот Отбор Време
1. Лукас ди Граси Audi Sport ABT 52:23.413
2. Франк Монтани Andretti Autosport +2.867
3. Сам Бърд Virgin Racing +6.559
4. Чарлс Пик Andretti Autosport +19.301;
5. Карун Чандхок Mahindra +23.952
6. Жером Дамброзио Dragon Racing +31.664
7. Ориол Сервиа Dragon Racing +41.968
8. Нелсън Пике мл. China Racing +43.896
9. Стефан Сарацин Venturi +43.975
10. Даниел Абт  Audi Sport ABT +1:02.507
11. Жайме Алгуерсуари Virgin Racing +2:00.613
12. Никола Прост Team e.dams Renault +1 обиколка
13. Ник Хайдфелд Venturi +1 обиколка
14. Михела Черути Trulli +1 обиколка
15. Катрин Леге Amlin Aguri +1 обиколка
16. Хо Пин Тунг China Racing +2 обиколки

Ето и кои не успяха да завършат:

  • Такума Сато – Amlin Aguri +4 обиколки
  • Себастиен Буеми – Team e.dams Renault +11 обиколки
  • Ярно Трули – Trulli +23 обиколки
  • Бруно Сена – Mahindra Racing +25 обиколки

Това са нашите впечатления и фактите от дебютния кръг на Formula E. Изключително предизвикателство за отборите и чудесно представяне на електрическата технология. Батериите на колите издържаха първия рейсинг тест, а всичко в болидите тепърва предстои да бъде усъвършенствано.

За нас сега има едно много любопитен въпрос – ще се включи ли Tesla Motors в състезанията от следващия сезон?

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Хора в тази дискусия

Коментари (1)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Много вълнуващо състезание. Интересни пилоти, интересни отбори, пък и две дами участнички Невероятна развръзка накрая, добре че всички са невредими и нищо не се подпали. Организацията изглежда беше на ниво, както и мерките за безопасност, подготовката и прочие. Очакваме с нетърпение следващите кръгове.

Илиян Звездоброев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари