В този блог: Първа по рода си електромобилна субсидия в България.
На 31 март, 2016 г. стартира националната програма за насърчаване използването на електрически и хибридни автомобили, съобщи на пресконференция министърът на околната среда и водите Ивелина Василева. Това е първата в България пилотна демонстрационна схема с ресурс от 1 млн. лв., реализирана чрез Националния доверителен екофонд (НДЕФ) със средства, получени от ранните продажби на квоти от емисии на парникови газове...
ЕЛЕКТРОМОБИЛИ БГ получи покана и участвахме в обсъждане на параметрите на програмата, за което благодарим на министерството и екофонда. Сега вече параметрите са оповестени официално и можем да публикуваме.
За първи път в България има финансово подпомагане за покупка на електромобили (за администрацията) и тъй като е пилотна програма, очакваме след нея да има и други подобни субсидии за ЕПС у нас. На работната среща заместник министър Атанаска Николова наблегна на пилотна и каза, че целта е тя да бъде представена максимално просто и да бъде изпълнена бързо и ефективно. Субсидията е за 20,000 лв на електромобил.
Защо 20,000 лв?
Отговорът на този въпрос може да се извлече от горното: с по-голяма субсидия е много по-вероятно програмата да бъде изпълнена бързо, защото в този си размер стимулът за покупка на електромобил е значителен. За сравнение, при подобна програма в Естония субсидията е до €18,000. Тези програми са различни от субсидиите за покупка на електромобили за физически и юридически лица.
По програмата могат да кандидатстват от централната администрация, регионалните й подразделения, както и общинските администрации. Целта на схемата e чрез опростен механизъм да се предостави частично субсидиране при закупуване на електромобили и плъгин хибриди.
Всяка от администрациите може да кандидатства за получаване на частично субсидиране за купуването на не повече от три електрически превозни средства. Ето и размера на субсидиите:
- За електромобил – 20 хил. лв. (двадесет хиляди лева);
- За плъгин хибрид – 10 хил. лв. (десет хиляди лева).
Защо плъгин хибриди?
За електромобилите, че са в унисон с мисията на инвестиционната програма за климата изпълнявана чрез НДЕФ, е ясно (да, важно е да се зареждат с ВЕИ ток). На работната среща беше обсъждано и понятието хибриди и след наше предложение отговарящо на тенденциите за развитие и подкрепено от електромобилния бранш, беше прието по програмата да може да се кандидатства само за плъгин хибриди. Това са хибриди с литиево-йонна (или друга литиева) батерия, която може да се зарежда и да осигурява пробег до 50 км на ток при повечето сегашни модели на пазара от този тип. Батериите на стандартните хибриди не могат да се зареждат от електрическата мрежа. И понеже все още не сме стигнали до електромобили на ниски цени с голям пробег, плъгин хибридите са добра временна алтернатива.
Условия и критерии
Срокът за кандидатстване е до 30 май, 2016 г. по критерии, зададени от НДЕФ, като по тази пилотна програма се очаква да бъде подпомогнато закупуването на 50 до 100 електромобила и плъгин хибрида (общо).
Ето критериите за електромобилите, определени от НДЕФ:
- Поне 100 км пробег с едно зареждане и максимална скорост минимум 80 км/ч;
- Литиево-йонна батерия - не по-малко от 2000 цикли на заряд и разряд;
- Минимум 15 кВтч капацитет на батерията за електрически превозни средства и 7 кВтч – за плъгин хибриди;
- Гаранция за превозното средство и за батерията – минимум 5 години.
Ето и нещо, формулирано малко сложно, с важната част накрая:
Предвид възможността да бъдат посочени подробни и точни технически спецификации на закупуваните превозни средства с оглед постигане на необходимия ефект на позеленяване и липсата на съществени различия в параметрите на превозните средства, предмет на поръчките, предлагани от потенциалните доставчици, планираните кратки срокове за доставка на закупуваните превозни средства, както и за постигане на максимална ефективност при разходването на публичните средства, определеният критерий за възлагане на поръчките е "най-ниска цена".
Има изисквания и към участниците в процедурата за възлагане на обществената поръчка. Те следва да отговарят на следните условия:
- Да не са налице основанията за отстраняване, предвидени в чл. 54 и чл. 55 от ЗОП (в сила от 15.04.2016 г.)г;
- Да е оторизиран дилър на съответната марка превозни средства.
В документацията за участие следва да се въведат следните изисквания към техническите предложения на участниците:
- Да се представят документи, сертификати, които да доказват изпълнението на техническите спецификации и изискванията на Възложителя;
- Срокът за доставка да е 2 месеца от датата на сключване на договора за обществена поръчка;
- Гаранционен срок на превозните средства – минимум 5 години, без оглед на пробега.
Друго важно е това, че с оглед изискванията за финансиране по ИПК на този тип проекти, е необходимо да бъде предвидено, че цената на превозните средства се заплаща изцяло при доставката им.
И накрая, изпълнителят (авто дилърите) трябва да осигурява пълно сервизно обслужване за гаранционния срок, като разходите за транспорт на превозното средство до най-близкия сервиз са за сметка на доставчика.
Това са важните параметри на програмата. Сега предстои кандидатстването и ако всичко върви по план се надяваме още през лятото да има реализации.
Всички документи по програмата са качени на страницата на НДЕФ.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин