В този блог: Столична община планира спиране от движение на колите без катализатор.
Кметът Йорданка Фандъкова обяви във Фейсбук и други нововъведения като безплатен транспорт и затваряне на улици в проблемни дни...
Новата политика на общината ще е да настоява автомобили без катализатор да се спират незабавно от движение. Ето някои от обявените мерки:
-
Система за ранно предупреждение на гражданите при прогнозни високи нива на фините прахови частици, което да позволи предприемането на навременни мерки. Предвиждаме и създаване на местна система за мониторинг на въздуха.
-
Безплатен градски транспорт и ограничения за движението на автомобили в най-натоварените зони на града при прогнозни данни за трайно превишаване на нормите на фините прахови частици.
-
Екологичен мониторинг на територията на Столична община, който отчита локалните източници на замърсяване и фокусирани действия към тях.
-
Провеждане на информационни кампании за вредното влияние върху качеството на въздуха при отопление с твърдо и течно гориво и насърчаване на гражданите да преминат към алтернативни горива.
-
Закупуване на електробуси за градския транспорт и даване възможност за изграждане на нови зарядни станции за електромобили в града.
-
Обозначаване на автомобилите според екологичния им клас;
- Забрана за движение на коли без катализатори;
- Затваряне на цели зони от града за движение в най-рисковите дни.
Това е първият по-сериозен опит на общината за справяне със замърсяванията в София, които особено сега през зимата са още по-интензивни. Силните студове са причина за засилено изразходване на всякакви ресурси за отопление, включително масово горене на дърва и въглища. Това в комбинация с отчайващо големия брой стари коли трови постоянно въздуха в града.
Трябва бързо да се променят много неща на много места и контрол трябва да има не само върху техническите пунктове, но и върху сервизите. Приятели с автосервизи са ни споделяли, че не са малко хората, които искат да им бъде махнат филтъра за твърди частици от дизеловите коли, защото е много скъп за подмяна. Това не трябва да се позволява, но проблемът всъщност е много по-голям – по-новите дизелови коли имат такива филтри и ако при тях е важно да има контрол за подмяната, огромната част от стари дизелови коли няма такъв филтър и не е ясно дали може, нито е регламентирано как да им бъде монтиран. Същото важи и за катализаторите.
В новия пакет от мерки има предложение за промяна в Закона за движение по пътищата, с която автомобилите да бъдат обозначавани със специален стикер, указващ екологичния им клас. В България плащаме данък на база мощността на двигателя и възрастта на колата – колкото по-стара (и замърсяваща) е колата, толкова по-малък е данъкът – точно обратното на политиката в останалите държави. Абсурдно е!
Общината предвижда още и инфо кампании, които да убеждават хората да не се отопляват на дърва или дизелово гориво. Важно е обаче и какви са алтернативите, но и ефективността на сградите, много от които въобще не са изолирани и за отоплението им са нужни значителни ресурси, с малка ефективност, което от своя страна увеличава замърсяванията и сметките, като същевременно не помага за интелигентен енергиен баланс.
Чудесно е да видим и че се предвижда по-често миене на улиците и по-интензивно залесяване. Надяваме се това да обхване и районите извън центъра, че досега не го виждаме да се случва по кварталните улици.
Има и заявка за покупка на още електрически автобуси тази и следващата година, а и занапред, разбира се. Като по-нова технология те имат своите недостатъци (енергията в батериите се изчерпва много по-бързо в студа), но са далеч по-добрият транспорт от шумните дизелови возила.
В някои европейски градове вече обявиха мерки да забранят въобще дизелови превозни средства до 6-7 години, а междувременно ние в София се сдобихме с камара нови дизелови автобуси през 2016 г. - по-евтини били. Но поговорката я знаем всички и ни излиза много през носа.
През следващите седмици обявените мерки ще бъдат прецизирани и общината ще приема предложения за допълването им, преди да влязат в сила най-рано от април. Позицията и предложенията на екипа на ЕЛЕКТРОМОБИЛИ БГ ще бъде изпратена до общината като отворено писмо след официалното публикуване на програмата.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин