В този блог: Да си имаш подръка полезни съвети за електромобила през зимата.
С първия по-стабилен сняг бързо се усещаме, че зимата иде и е полезно да сложим на едно място някои важни неща, които е добре да се спазват с електромобил през студения сезон...
При електромобила нямаш двигател за палене (и подгряване), но ниските температури, снегът и ледът си имат своето специфично влияние върху електричките.
С опита, който вече имаме, ето няколко полезни съвета за използване на електромобил през зимата. Абсолютно разчитаме и на добавки в коментарите и форума.
Започваме:
1. Прочети всичко по въпроса в потребителското ръководство на колата.
Всичко го знаем, почти всички не го правим – не четем тези книжки, дето идват с колите ни. Не пием колкото вода трябва, не ходим достатъчно през деня... ОК това последното беше бързо отнасяне встрани от темата, но е важно, наистина. Първото, което можеш да направиш, е точно това – да се запознаеш с препоръките на производителя. Едва ли някой познава продукта по-добре, а и съветите са на една ръка разстояние всеки път когато влезеш в колата.
2. Гумите – проверявай редовно и поддържай правилно налягане.
Знаеш ли, че околната температура влияе на налягането в гумите? Първо, сходно с горния съвет, провери какво налягане препоръчва производителят на електромобила. Някои електромобили са обути с гуми произведени специално за тях и налягането е отбелязано на лепенка, която обикновено е поставена на шофьорската врата. Когато има датчици за налягане, имай предвид, че при смяната на летните със зимни гуми, ако сменяш и джантите и оставиш вентилите на летните джанти, системата няма да работи и може да се извежда грешка на таблото или екрана. Винаги помпай гумите, когато са студени и за да компенсираш лекия спад в налягането заради студеното време, може да добавиш до 0.2 бара към препоръката на производителя. Например, 2.5 вместо 2.3. Имай предвид, че дори леко спаднали гуми могат да намалят значително пробега на електромобила.
3. Предварително затопляне (на батерията и колата).
Това е едно от най-важните неща за електромобила през зимата. Някои електромобили разполагат с тази функция и е много полезно да се използва в студено време. Обикновено може да се стартира от мобилно приложение – да речем 15 минути преди потегляне, през което време батерията и купето се затоплят. Разбира се, това изразходва от енергията в батерията и е по-ефективно да се прави когато колата е включена да се зарежда, защото така енергията за затопляне идва от мрежата. Казваме го с ясното съзнание, че има известно противоречие (или затруднение) – ако електромобилът ти нощува навън (например пред блока) е много вероятно да не е включен в зарядна станция или контакт. С времето това ще се променя, но засега особено по комплексите, няма никаква зарядна инфраструктура. Ние и други оператори работим за изграждане на такава, като се стараем много да произвеждаме и предлагаме висококачествени зарядни станции в България.
4. Потегляне сутрин със замръзнала кола
Да вземем за пример един потенциален вариант за ежедневно използване когато нямаш гараж. Едната възможност за зареждане е на служебен паркинг. Другото е след работа на бърза зарядна станция. Ясно е, че все още нещата с инфраструктурата не са проиграни, но да приемем, че някое от изброените е възможно. След като паркираш колата пред блока с пълна или почти пълна батерия, ако нощес температурата падне до -10 или -15 трябва да знаеш, че на сутринта зарядът ще е по-малко. Нещо като да си оставиш мобилния на балкона – просто студът влияе на батериите и хапва електрони. Зависи от колата и батерията колко заряд ще "иде на кино" и е трудно да се даде общ ориентир. Някои коли, като тези на Tesla, имат функция за топлене на батерията, за да не изстива прекалено, което предотвратява вредно влияние.
5. Зареждане в студено време и изстинала батерия
Тук е важно да знаеш, че особено когато батерията е изстинала често няма да може да разчиташ на максималната мощност на зареждане. Да вземем за пример Renault ZOE, просто защото е с по-мощно бордово зарядно, за да разбереш разликите. Зарядното на ZOE е с мощност 22 кВт, но когато през януари 2017 г. монтирахме зарядна станция на Община Самоков за техните служебни електромобили, се случи следното. Колите бяха стояли на як студ няколко дена навън. Монтирахме зареждачката (с 22 кВт мощност), включихме ZOE да се зарежда и на екрана се изписа оставащо време за зареждане няколко часа (вместо обичайните половин до един час за тази кола и при такава станция). Бърза сметка показа, че зарядната система на колата ограничава мощността до само няколко киловата заради студената батерия. Имай го предвид – на студено често ще се случва да зареждаш по-бавно, отколкото в топло време.
6. (Дълги) Пътувания с планински изкачвания
От 2017 г. на пазара вече има няколко електромобила с по-големи батерии. Да, Tesla колите са с такива от вече 5 години, но при по-масовите коли Opel Ampera-e/Chevy Bolt е с 60 кВтч батерия, Nissan LEAF 2017 и Renault ZOE 2017 вече са с по около 40 кВтч батерии. BMW i3 с 33 кВтч, KIA Soul с 30 кВтч и др. Идеята е, че тези коли, особено първите, вече позволяват повече пробег включително през зимата. Вече на няколко пъти обаче стана дума, че пробегът в студено време спада понякога дори с 30-40%. Затова, ако в приятно време един електромобил прави реално 300 км, когато студът скове пробегът може да спадне и до 200 км. Изкачванията допълнително дърпат много енергия, така че ако планираш маршрут с дължина например 250 км (да мръднеш до някой планински хотел да речем) имай предвид, че изкачванията може да скъсят още пробега и батерията да ти стигне дори само за 180 км. Затова е важно да си предвидиш междинно зареждане.
7. Шофиране, използване на отопление и аксесоари
Дори при новите електромобили, за които стана дума отгоре, пробегът е все още сравнително къс в зимни условия. Има начини да го удължаваш и няма да крием, че някои от тях са за сметка на комфорта. Икономичното каране дето се казва си е задължително, но може да се наложи и да жертваш малко от топлината. При всички случаи важи правилото, че отоплението на волана и седалките, ако го имаш, изразходва много по-малко енергия от стандартното парно, с което някои електромобили са оборудвани. Други са с термо помпи, които са по-икономични, но като цяло имай предвид, че отоплението може да изяде доста от пробега. Останалите аксесоари не влияят осезаемо, така че няма нужда от някакви ограничения. Пример: когато дневните светлини са светодиодни изразходват много малко ток.
По възможност шофирай с до около 80 км/ч и дори по-бавно, ако се налага да спестиш енергия. ОК, на магистралата това не е готино, но повече спокойствие на такъв тип път можеш да имаш с поне 60 кВтч батерия. Ако случаят не е такъв, по-добре карай с до 80 км/ч, защото над тази скорост челното съпротивление се увеличава прогресивно, а оттам и разходът на енергия. Не пречи да караш както искаш, просто имай предвид, че високата скорост влияе значително. Повечето електромобили имат Еко режим – използвай го. Освен че повишава икономичността, този режим обикновено намалява мощността, което ограничава вероятността за превъртане на водещите колела. Всеизвестно е, че това е особено полезно при хлъзгави пътища.
Винаги носи подходящи инструменти за почистване на сняг (и лед), както и подходящи ръкавици. Да, студено е, но ще си благодариш много, ако почистиш колата от снега преди потегляне. Увеличаваш видимостта, намаляваш вероятността да поръсиш някоя друга кола (отзад) и да заслепиш шофьора и не повишаваш съпротивлението от непочистения сняг.
И накрая, има и такива неща като одеяла. Основателят на този блог, да е жив и здрав, кара своя Renault Twizy и в студени зимни дни, стига условията да позволяват. Шапка, ръкавици и ВсичкоТок :).
Сега остава да добавиш някой и друг съвет в коментарите и форума. За какво се сещаш?
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин