В този блог: Голяма поръчка за нови ванове на ток прави FedEx към стартиращата компания Chanje.
1,000 наистина е голяма бройка на сегашния етап от развитие на пазара на електрическа мобилност, като FedEx ще купи директно 100 от вановете и ще вземе на лизинг останалите 900 от компанията за управление на авто паркове Ryder.
От друга страна, бройката не е предизвикателсво от гледна точка на голям производител, но на Chanje ще отнеме не малко време да изпълни – компанията се надява да достави 75% от возилата преди октомври 2019 г. и останалите до юни 2020 г.
Chanje е основана от бивши служители на Tesla и основен инвеститор в нея е FDG, като вановете се произвеждат в Хангжоу, Китай. Новият модел за FedEx се казва V8100, с товароносимост 2.8 тона, около 240 км пробег и макс. скорост 130 км/ч. Първоначално, през 2017 г. компанията обяви пробег до около 150 км, но за FedEx са направили корекция. Името Chanje ни пасва много, може би защото и ние сме си измислили няколко такива заигравки като КарамЕЛ и ВсичкоТок.
Защо електрически ванове от стартираща компания, като вече идват такива от утвърдени производители? Например Volkswagen e-Crafter, Mercedes-Benz e-Sprinter или Renault Master Z.E.? Вероятно защото големите все още не показват сериозен ангажимент за производство и адекватна технически данни като достатъчен пробег и по-малко време за зареждане. Daimler дори съвсем открито казва, че оперативните разходи на дизелови и електрически Sprinter са сходни, което е сериозно противоречие.
Затова на пазара излизат по-малки компании и очевидно големите, които имат нужда от техниката, която се бави, се обръщат към тях. Най-вероятно голямата поръчка на FedEx ще донесе и други такива за Chanje, а още един добър пример за това, че малките могат да предложат адекватен продукт и да се развият е StreetScooter.
Историята там е много интересна и свързана с друга огромна компания за доставки – Германски пощи/DHL. След като не получи решение от VW или Mercedes, логистичният гигант не само се обърна към StreetScooter, а направо купи компанията и започна производство, след което дори увеличи доставките и се превърна не в клиент, а в конкурент на големите германски автопроизводители. Те от страна бяха раздразнени безкрайно от това развитие, но сами са си виновни за това и колкото по-бързо го осъзнаят и ускорят промените, толкова повече шанс имат да се върнат в бизнеса.
Междувременно германски пекари също започнаха сами да си внасят електро ванове, отново от Китай, което си е шамар за родната германска тромава в това отношение индустрия.
Наскоро дори Елон Мъск подхвана идеята, че Tesla може да взима Mercedes Sprinter ванове, защото са много функционални, но да им слага батерия и задвижване както си трябва. Не говорим за ъпгрейд на e-Sprinter, а за купуване на необурудвани купета от Mercedes и добавяне на големи батерии и подходящи задвижващи системи.
Активност има, работи се здраво и напредъкът в лекотоварния електрически сегмент се усеща все повече.